Nyt sukelletaan TikTokin, Facebookin ja Instagramin syövereihin. Käymme läpi kanavien eroja esimerkiksi käyttäjiin, mainonnan kustannuksiin, kohdentamismahdollisuuksiin ja mainossisältöihin liittyen. Lopussa selviää, mikä näistä kanavista on paras mainontaan. Oletko valmis?
Aloitetaan!
Somekanavien käyttäjät
Suurin somealusta kuukausittaisten aktiivisten käyttäjien mukaan on Facebook (noin 3 miljardia käyttäjää). Toiseksi suurimpana kanavana tulee Instagram (1,5 miljardia käyttäjää) ja kolmantena TikTok (miljardi käyttäjää).
Käyttäjistä nuorimmat löytää TikTokista, hieman siitä vanhemmat Instagramista ja vanhemmat käyttäjät ovat tykästyneet Facebookiin.
- TikTok on suosikkikanava nuorten eli 16-24-vuotiaiden keskuudessa
- Instagram on suosituin 16-34-vuotiaiden naisten ja 16-24-vuotiaiden miesten kesken
- Facebookin suosikikkikanavakseen nimesi 34-54-vuotiaat naiset ja 25-44-vuotiaat miehet
Valtaosan TikTok-käyttäjistä löydät Instagramista ja Facebookista, mutta vain puolet Facebookin ja Instagramin käyttäjistä löytyy TikTokista. TikTokin käyttäjistä jopa 85 % käyttää myös Facebookia ja Instagramia, mutta vain 50 % Facebook- ja Instagram-käyttäjistä käyttää myös TikTokia.
Lukujen lähde: Datarepotal
Nuoret siis löytää TikTokista ja vanhemmat henkilöt Facebookista, Instagram asettuu kanavana tähän väliin. Mielenkiintoista on se, että TikTokin käyttäjistä suuri osa löytyy jo Instagramista ja Facebookista, eli vain TikTokista löytyvät henkilöt ovat harvassa. Toki somen käytön aktiivisuutta eri kanavissa ei otettu huomioon – Suomessa TikTokia käytettiin jo viime vuonna päivittäin jopa 85 minuuttia.
Mainonnan hinta
Mainonnan hinnan muodostumiseen vaikuttaa moni asia, kuten kampanjan tavoite, kohderyhmä, sisältö, mediabudjetti ja toimiala. Seuraavaksi esitellyt luvut ovatkin keskiarvoja.
TikTokista saat edullisimmat näyttökerrat. Jos haluat levittää tiettyä mainosviestiä mahdollisimman monelle, tee se lukujen valossa TikTokissa.
TikTokin tuhannen näyttökerran hinta pyörii euron kieppeillä ja voi helpostikin laskea sen alle. Tuhannen näyttökerran ollessa esimerkiksi 0,80 €, mainos kerää 625 000 näyttökertaa 500 € mediabudjetilla. Instagramissa ja Facebookissa tuhannen näyttökerran hinta on keskimäärin noin 6–7 euroa.
Myös klikkauksen hinta on edullisin TikTokissa, jossa hinta vaihtelee 0,10 € molemmin puolin. Facebookissa linkin klikkauksen hinta pyörii usein 0,50–0,90 € välillä ja Instagramissa klikkauksen hinta on usein Facebookin kanssa linjassa tai hieman sen yläpuolella.
Näyttökertojen ja klikkausten hinnat ovat edullisimpia TikTokissa, joka onkin lukujen valossa erinomainen paikka REACH-vaiheen mainontaan.
Kun jatkamme MRACE-mallin® mukaisesti REACH-vaiheesta ostopolulla eteenpäin ACT-, CONVERT- ja ENGAGE-vaiheeseen, Facebookilla ja Instagramilla olemme saaneet usein hyviä tuloksia myös erilaisten mikrokonversioiden, liidien ja ostojen saavuttamisessa. Näiden hinnat vaihtelevat kuitenkin niin paljon toimialoittain, että niiden avaaminen kaipaisi ihan oman kirjoituksensa.
Millä budjetilla mainonnassa pääsee alkuun?
Instagram- ja Facebook-mainontaa pääset testaamaan pienelläkin budjetilla alussa, kun minimibudjetit kampanjoissa ja kohderyhmissä ovat todella pieniä – puhutaan muutamista euroista. Toki eri asia on sitten se, kuinka paljon budjettia kannattaa varata esimerkiksi tavoitteen ja kohderyhmien koon huomioon ottaen.
TikTokissa kampanjan päivittäinen minimibudjetti on 50 € per kampanja ja sen alla yhden mainosjoukon päivittäinen minimibudjetti on 20 € per mainosjoukko.
Yleisöt ja mainonnan kohdentaminen
Mainonnan kohdentaminen tapahtuu Facebookissa ja Instagramissa samassa paikassa, jonka seurauksena myös kohdentamismahdollisuudet ovat lähes identtiset.
Uusien asiakkaiden tavoittaminen eli kylmään kohderyhmään kohdentaminen
TikTokissa, Facebookissa ja Instagramissa löytyy useita samantyylisiä kohdennusvaihtoehtoja. Kaikissa kanavissa pystytään kohdentamaan mainontaa käyttäjien kiinnostuksen kohteiden mukaan ja luomaan eri yleisöistä samankaltaisuuteen perustuvia yleisöjä tekoälyn avulla. Myös iän, sukupuolen ja sijainnin avulla kohdentaminen onnistuu.
Facebookissa ja Instagramissa Meta on kerännyt dataa käyttäjistään jo useiden vuosien ajan, joten se mahdollistaa myös tarkemman kohdentamisen mainonnassa. Otetaan muutama esimerkki siitä, millaisia kohdennusvaihtoehtoja alustoilta löytyy:
Ainakin tällä hetkellä iän mukaan kohdentaminen on TikTokissa rajattua: iät on niputettu 5–10 vuoden sisältäviin nippuihin, kuten 18–24-vuotiaat, 25–34-vuotiaat ja +55-vuotiaat. Facebookissa ja Instagramissa iän kohdentaminen on täysin vapaata, eli kohderyhmän iäksi voi määritellä vaikka 27-28-vuotiaat.
Myös sijainnin mukaan kohdentaminen on rajattua TikTokissa, jos verrataan Facebookiin ja Instagramiin. Esimerkiksi Suomessa on mahdollista kohdentaa vain Suomeen, ei tarkemmin kaupunkeihin tai vaikkapa Etelä-Suomeen. Facebookissa ja Instagramissa yksittäisiin kaupunkeihin kohdentaminen onnistuu, kohdennukseksi voi valita esimerkiksi Jyväskylän tai Jyväskylän 20 kilometrin säteellä.
Lue myös LinkedInin uniikeista kohdennusmahdollisuuksista
Kohdentaminen nykyisille kontakteille eli uudelleenmarkkinointi
TikTokissa, Facebookissa ja Instagramissa pystytään tekemään uudelleenmarkkinointia esimerkiksi verkkosivuvierailijoille, videoiden katselijoille, sovelluksessa eri toimintoja tehneille, mainoksen kanssa vuorovaikuttaneille ja asiakaslistoille.
Asiakaslistojen hyödyntämisessä TikTokiin syötettävästä listasta henkilöt täytyy pystyä tunnistamaan tällä hetkellä Google advertising ID tai Apple Identifier for Advertisers (IDFA) avulla. Facebookissa ja Instagramissa listoihin riittää esimerkiksi tieto sähköpostiosoitteesta tai puhelinnumerosta – ne löytyvät usein helpommin asiakaslistoista.
Lue tarkemmin, miten TikTok-mainontaa tehdään käytännössä
Facebookissa ja Instagramissa uudelleenmarkkinoinnin vaihtoehdot ovat karttuneet vuosien varrella hieman laajemmiksi kuin TikTokissa, mutta samankaltaiset kohdennukset uudelleenmarkkinointiin onnistuvat molemmissa kanavissa. Mainonnassa hyödytään niistä kanavista eniten, joihin tehdään aktiivisesti mainontaa ja mahdollisesti myös orgaanista sisältöä. Aktiiviset kanavat nimittäin kerryttävät mainonnan uudelleenmarkkinointiyleisöjä, esimerkiksi Facebookissa julkaisuista tykänneille voidaan kohdentaa tietynlaista mainontaa.
Mainosten sisällöt
Selkein ero mainosten sisällöissä TikTokin, Facebookin ja Instagramin välillä on se, että TikTokissa mainoksen median on oltava video, kun Facebookiin ja Instagramiin sopii videon lisäksi myös staattinen kuva.
TikTokissa toimivat mainokset, jotka ovat tiktokkeja, eivät TikTok-mainoksia
Äänet ovat TikTok-videoissa tärkeässä osassa, sillä videoita selataan usein äänet päällä, toisin kuin Facebookissa tai Instagramissa. Koska Facebookissa ja Instagramissa videoita ei usein katsota äänet päällä, niiden tekstittäminen on erityisen tärkeää. Kaikissa kolmessa kanavassa nopeat videot toimivat todennäköisesti parhaiten ja alku on kaikista tärkein – videon katselija täytyy vakuuttaa katsomaan koko video muutaman ensimmäisen sekunnin aikana.
TikTokissa toimivat mainokset, jotka ovat tiktokkeja, eivät TikTok-mainoksia. Ja jos nyt mietit, tarviiko itse työkavereiden kanssa lähteä tanssimaan videolle, niin ei välttämättä tarvitse. Vaikka TikTokissa toimii parhaiten sinne tehdyt videot, voi omien ideoiden ollessa kadoksissa hyödyntää esimerkiksi TikTokista tuttuja vaikuttajia ja heidän kanssa tehtyjä videoita myös mainonnassa.
Instagram on kanava, jossa mainosten visuaalisuus on tärkeää. Kuvat ja videot näyttelevät pääosaa, oli kyseessä sitten mainos fiidissä, tarinoissa, keloissa (Reels) tai Tutki-sivulla. Facebook taas tarjoilee mainoksissa kuvan yhteyteen useampia eri tekstejä, eli siellä tekstien merkitys on suurempi.
Facebookissa ja Instagramissa mainosmuotoja on paljon erilaisia. Löytyy erilaiset mainokset fiidiin, tarinoihin, Messengeriin, karuselleihin, keloihin ja videoiden väliin. On paljon mistä valita. TikTokissa mainokset näkyvät muiden tiktokkien välissä tai heti sovelluksen avatessa koko näytön laajuudella. Toki jäämme odottamaan eri TikTok-mainosmuotojen kehitystä malttamattomana!
Lopputulos: tämä on paras somekanava mainontaan
Täytyy tylsästi todeta, että paras alusta juuri sinun bisnekselle riippuu tavoitteista, kohderyhmästä ja käytettävissä olevista sisällöistä mainontaan. Ei löydy oikotietä onneen, vaikka sellainen tie olisikin kiva valita.
TikTokin valitsisin silloin, kun haluat tavoittaa nuorta väkeä tai kokeilla uutta alustaa (edullisesti!) ja kun sinun on mahdollista tuottaa tiktokkeja, ei TikTok-mainoksia. TikTok tavoittaa hyvin ihmisiä, joten se sopii ostopolun alkuun REACH-vaiheeseen erinomaisesti.
Instagramin ja Facebookin valitsisin mainontaan silloin, kun kaipaat turvallista kanavavaihtoehtoa ja mahdollisuutta kokeilla kahta eri kanavaa samaan aikaan. Anna tekoälyn tehdä työ ja valitse mainokset näkymään sekä Facebookissa että Instagramissa – tekoäly allokoi budjetin paremmin toimivaan kanavaan! Facebookin ja Instagramin valitsisin myös silloin, kun on tarkoitus tehdä mainontaa koko MRACE®-ostopolulla.
Yleensä – lähes aina – somemainonnassa otetaan ensin käyttöön Facebook ja Instagram, joiden rinnalle TikTokia lähdetään kokeilemaan. TikTok on harvemmin kenenkään toimijan ainoa somekanava, jota käytetään maksettuun mainontaan.
Entäs B2B-markkinointi, sopivatko kaikki kanavat myös siihen?
Facebook on varmaan tunnetuin näistä kolmesta kanavasta, jota käytetään usein B2B-mainonnassa, mutta miksei Instagram tai TikTok voisi myös toimia. Instagramissa ja TikTokissa B2B-mainonan apuna voisi käyttää sopivia vaikuttajia ja toki varmistaa, että sisältö on kunnossa. TikTokissa B2B-mainontaa käyttävätkin jo esimerkiksi Shopify ja Adobe, ehkä teidän yritys sitten seuraavana listalla?
Lue seuraavaksi blogi B2B-markkinoinnin eroista LinkedInissä ja Facebookissa
Jos TikTok-mainonta tai Facebook– ja Instagram-mainonta alkoi kutkuttelemaan ja haluat tehdä somessa tuloksia, ota meihin yhteyttä!