Vuosi 2020 oli poikkeuksellinen monella tapaa, ja se vaikutti myös meidän Suomen Digimarkkinoinnin eli SDM:n liiketoimintaan ja tekemiseen – mutta ei pelkästään negatiivisesti. Tässä blogissa käyn lävitse, miten koronavuosi 2020 sujui työntekijöidemme eli digitoverien ja SDM:n näkökulmasta.
Me SDM:llä ajattelemme yritystoiminnan kolmen asian kokonaisuutena. Tämä liiketoiminnan ”pyhä kolminaisuus” koostuu:
- Tyytyväisistä työntekijöistä
- Tyytyväisistä asiakkaista
- Kannattavista talousluvuista
Näiden kolmen asian ympärillä myös vuosittaiset kehitystoimemme pyörivät.
Talouden näkökulmasta 2020 oli lopulta menestys. Liikevaihtomme nousi 2 735 289€ (+12,33%) ja liikevoitto 397 526,27€ (+119,07). Myyntikatteemme nousi yli 20%, eli läpilaskutettavaa mediaa oli liikevaihdossa selkeästi vähemmän kuin 2019. Erittäin hieno suoritus digitovereilta poikkeukselliselle vuodelle, hyvä me!
Vuoden 2020 teema oli asiakkaiden vuosi
Meillä on joka vuodelle kantava teema, yksi kokonaisuus, jota lähdemme yhteisvoimin viemään eteenpäin. Vuoden 2020 halusimme pyhittää asiakaskokemuksen nostamiseen. Tavoitteemme oli päästä NPS-mittauksessa yli 70 tasoon, eli luokkaan ”World Class”.
Vuosi tavoite pilkotaan kvartaaliteemoiksi, joista teemme kilpailut, ja kisassa voitetaan tai hävitään – joukkueena. Palkintoina yleensä jotain mukavaa yhteistä tekemistä: olemme palkintoina esimerkiksi käyneet risteilyillä, teatterissa ja olemme pitäneet isoja juhlia.
Asiakkaiden vuoden kvartaaliteemat olivat:
- Q1 MRACE maaliin
- Q2 Ketterä projektinhallinta sisäisesti ja pilottiasiakkaille
- Q3 Ketterä projektinhallinta kaikilla ja SDM:n oman ajanhallintamalli käyttöön
- Q4 Asiakastyytyväisyys
Saimme Q1 teeman kunnialla maaliin ja starttasimme ketterän projektinhallinnan pilottiasiakkuudet.
Sitten tulikin SDM:n olemassaolon historian suurin mullistus. Korona oli saapunut Eurooppaan ja sieltä Suomeen.
Tässä kohtaa hieno vuodelle 2020 luoma suunnitelmamme joutikin isoilta osilta romukoppaan. Onneksi kulttuurissamme on ketteryys sisällä ja sen mukaan lähdimme toimimaan ja muuttamaan suunnitelmaa.
Korona ja sen vaikutukset SDM:n liiketoimintaan
Kun korona rantautui Suomeen nopeassa tahdissa ja markkinoiden tilanne muuttui epävarmaksi, meiltä katosi 250 000e jatkuvaa laskutusta (yli 10% edellisen vuoden liikevaihdosta). Osa toimialoista meni kerta kaikkiaan vain kiinni, ja silloin on varjeltava kassaa ja leikattava kaikki mahdollinen kulu pois, ja tämä tarkoitti monella markkinoinnin paussittamista.
Niinpä toimitusjohtajana pääsin epämiellyttävään oppiin, mitä en ollut ajatellut joutuvani tekemään. Minun täytyi opetella, miten YT-neuvottelut hoidetaan. Teimme kolme erilaista skenaariota, miten korona voisi meidän liiketoimintaan vaikuttaa ja lähdimme tekemään toimia, joiden avulla vaikka pahin toteutuisi, SDM jäisi jatkamaan olemassaoloa ja kaikkien digitovereiden työpaikat säilyisivät.
Käärittiin hihat ja alettiin hommiin. YT-neuvottelut käytiin mahdollisimman avoimesti ja paljon keskustellen. Kantava ajatus oli, että yhdessä olemme vahvoja ja yksilöinä heikompia maailmaa vastaan. Päädyimme ratkaisuun, jossa kaikki digitoverit lomautettiin 25% siten, ettei kenenkään yksittäisen digitoverin toimeentulo vaarantunut, vaan otimme iskun vastaan joukkueena. Tästä porukasta olenkin hullun ylpeä, sillä tilanne otettiin ymmärtäväisesti. Pääomistajamme leikkasivat palkkansa, mutta tekivät pitkiä päiviä mahdollistaakseen mahdollisimman nopeasti lomautusten purut.
Koronan vuoksi pysäytimme myös kvartaaliteemat ja keskityimme auttamaan asiakkaitamme. Pilottiasiakkuuksien kanssa jatkettiin ketterän projektinhallinnan kehittämistä ja tästä kertyikin arvokasta oppia. Hyvin nopealla tahdilla markkina alkoi kuitenkin taas toimia ja saimme hyvin uutta kauppaa ja vanhoja asiakkuuksia palasi tauoilta takaisin. Lomautuksia purettiin jatkuvasti ja 2,5kk sisään kaikki lomautukset oli purettu.
Sovimme myös yhdessä bonukset vuodelle, jos koronasta toivutaan suunniteltua nopeammin, koska emme halunneet, että lomautuksilla säästetyt varat siirtyvät omistajille. Hieno hetki olikin 3.12.2020, kun nämä bonukset maksettiin jokaiselle digitoverille.
Onnelliset työntekijät tekevät parempaa työtä
Uskomme vahvasti tähän otsikkoon ja pyrimme jatkuvasti luomaan työpaikkaa, jossa ihmiset viihtyvät ja ovat onnellisia. Mittasimme työntekijätyytyväisyyttä ensimmäisen kerran 2019 ja niiden tulosten pohjalta oli tehty toimintasuunnitelma vuodelle 2020, miten olisimme entistä parempi työpaikka.
Korona tietysti sotki myös tätä, emme voineet viettää aikaa yhdessä kuten ennen, toimisto meni jopa hetkellisesti kokonaan kiinni, kun tuli yleinen etätyösuositus. Stressi omasta tulevaisuudesta oli suurempi kuin aikaisemmin ja pystyimme vielä näkemään ja tukemaan toisiamme vähemmän.
Onneksi tähän joukkueeseen voi luottaa, vahvalla #vastaisku ja #fuckkorona hengellä nostatettiin henkeä ja muutettiin toiminnan rutiineja etämuotoon. Vaikeat ajat tekevät hyvistä yrityksistä vielä parempia ja me päätimme olla tässä kategoriassa.
Tapahtumat muutettiin virtuaalisiksi, pidettiin etäkahveja ja livegaalan sijaan meillä oli ”Shampanjaa ja vaahtokarkkeja” -etäbileet. Kun tilanne kesän aikana ja jälkeen oli vähän helpompi, tapasimme ulkona ja pidimme piknikin ja nuotioiltamat. Syksyllä kun tajusimme, että etäily jatkuu, sai jokainen digitoveri budjetin jolla pystyi parantamaan oman kotitoimiston työviihtyvyyttä. Tällä hankittiin esimerkiksi näyttöjä ja sähköpöytiä.
Vaikeina aikoina hyvinvointi on entistä tärkeämpää ja henkilöstöjohtajamme Paula järjesti meille 8 viikon hyvinvointiohjelman, jossa pääsimme mm. kuuntelemaan Joni Jaakkolan hyvinvointiluennon ja oppimaan paljon palautumisesta, jotta omat voimavarat varmasti riittävät stressaavina aikoina.
Pikkujoulut, jotka ovat meille tärkeä juhla, jouduttiin perumaan koronan vuoksi. Niiden tilalle järjestimme pienempien ryhmien glögihetkiä, jotta päästiin vähän näkemään työkavereita. Pääsin myös itse yllättämään jokaisen digitoverin joulupukkina viemällä heidän kotiovelle joulukorin.
Vuoden lopulla saimme jälleen hyviä uutisia. Great Place to Work – trustindex-mittaus tehtiin jälleen marraskuussa, ja tuloksista selvisi että olimme onnistuneet lisäämään kulttuurissamme jo olevaa luottamusta korona-aikana ja saimme edellistä vuotta paremmat tulokset. Uusimme täten Great Place to Work -sertifikaattimme.
100% digitovereista koki, että ”kokonaisuudessaan SDM on todella hyvä työpaikka”
Kiitos digitoverit, teidän kanssa on aivan huippua tehdä hommia! Nyt jäädään jännittämään, että mikä on sijoitus kun 2019 olimme Suomen kolmanneksi paras työpaikka.
Asiakastyytyväisyys ja asiakkaiden vuosi
Korona sulki meidän kvartaaliteemat hetkeksi ja keskityimme asiakastöihin, joten tavallaan vuoden teema kävi toteen koronasta huolimatta. Ketterän projektinhallinnan käyttöönotto kaikille asiakkaille siirtyi vuoteen 2021 (on menossa parhaillaan ja palaute asiakkailta on erittäin innostunutta). Mittasimme kuitenkin tavoitteen mukaisesti NPS:n asiakkailtamme vuoden 2020 viimeisellä kvartaalilla ja pääsimme tavoitteeseemme eli yli 70 pisteeseen ja World Class -tasolle!
Osallistuimme jälleen myös Vuoden Toimisto -kisaan ja tutkimukseen, joka on mielestäni yksi markkinointialan parhaista kilpailuista, koska vain asiakkaiden mielipide vaikuttaa pisteisiin. Kisassa haastatellaan meidän asiakkaamme ja he arvioivat ja pisteyttävät yhteistyömme ja tulokset. Vuoden Toimisto on meidän tapamme mitata yhtä tärkeää liiketoiminnan osa-aluetta eli asiakastyytyväisyyttä.
Nousimme isojen markkinointiteknologiatoimistojen sarjaan ja pääsimme jälleen kolmen parhaan joukkoon ja finaaliin. 11.3 selviää, uusimmeko viime vuoden voiton!
Työn merkityksellisyys ja yhteiskuntavastuu
Meidän työmme merkitys tulee luomastamme kasvusta ja kehityksestä, sillä alueet, joilla on menestyviä yrityksiä ja sitä kautta hyviä työpaikkoja, menestyvät ja kukoistavat.
Haluamme olla myös murtamassa työelämän myyttejä siitä, miten hyvinvoivat ihmiset oikeasti ovat se yrityksen tärkein voimavara ja että työpaikka, jossa viihdytään voi olla oikeasti myös taloudellisesti todella kannattava.
Vuonna 2020 toimme palkkojen muodossa ostovoimaa Jyväskylään, Helsinkiin ja Suomeen yleisesti 1 450 000 euroa. Tämän lisäksi verojalanjälkemme kaavalla: henkilöstöön liittyvät suoritusperusteiset lakisääteiset maksut + ennakonpidätykset + maksetut verot oli yhteensä 1 267 809 euroa.
Vuosi 2021 – ketteryyden ytimeen
Vuoden teema on ”We work only Agile” ja viemme ketterän toiminnan asiakastyön ytimeen. Saimme vuonna 2020 pilotoitua tätä isoimmilla asiakkaillamme ja nyt malli on valmis otettavaksi käyttöön kaikessa asiakastyössä.
Uskomme siihen, että markkinoinnin nopeuden kehittyessä ja datamäärien kasvaessa, se on siirtynyt monimutkaisesta kentästä kompleksiseen maailmaan ja siellä ei pysytä muutoksen mukana ilman ketteriä menetelmiä.
Budjetissamme on liikevaihtotavoitteena 3 745 000 euroa ja tämä tarkoittaa reilun 10 uuden digitoverin palkkaamista. Joten jos sinua kiinnostaa työskennellä meillä ja liittyä digitovereiden ystävälliseen joukkoon, jätä hakemus tästä.