Jos olisit kivijalkakauppias ja kaupungin suosituin ostoskeskus tarjoaisi sinulle ilmaista myymälätilaa, ottaisitko tarjouksen vastaan? Entä jos sinulle tarjottaisiin ilmaista näyteikkunaa kaupungin vilkkaimmalta kadulta? Ottaisitko sen käyttöön? Facebook Shop on ilmainen kauppapaikka kaupungin keskustassa.
Location, location, location! Tuo vanha bisnesviisaus pitää edelleen paikkaansa, mutta tänä päivänä nuo lokaatiot ovat vain muuttuneet virtuaalisiksi. Vilkkaimmat kauppakadut tänä päivänä ovat hakukoneet ja sosiaalinen media.
Facebook Shop eli Facebook Kauppa on Facebookissa käytettävä ”verkkokauppa”. Asiakkaasi voivat selata tuotteitasi Facebookin Kaupassa samaan tapaan, kuten he sen tekevät verkkokaupassasi. Facebook Kauppa ei kuitenkaan korvaa jo olemassa olevaa verkkokauppaa. Se ei myöskään toimi tehokkaasti ilman sitä. Hyvin toteutettu Facebook Kauppa tuo verkkokauppasi tuotteet asiakkaittesi nähtäväksi siellä missä he ovat.
Jos sinulla on jo toimiva verkkokauppa, teet jo dynaamista mainontaa Facebookissa ja tuotefeedit ja tuotekatalogit ovat sinulle tuttuja, Facebook Kaupan rakentaminen onnistuu helposti.
Parasta tässä kaikessa on, että Facebook Kauppa on erittäin kevyt ylläpitää, eikä liiketoiminnalle synny juurikaan lisäkustannuksia.
Facebook Kaupan suosio tulee varmasti vielä kasvamaan, sillä Facebook haluaa kasvattaa tapoja, joilla se voi tarjota aitoa lisäarvoa käyttäjilleen. Kun käyttäjän ei tarvitse poistua erikseen verkkokauppaan, vaan voi selata tuotteita suoraan somealustassa, se tavoittaa somettajat siellä, missä he liikkuvat, ja tarjoaa kauppiaalle ketterän tavan luoda myynnin paikkoja.
Lataa opas: 10 automaatiota, jotka kasvattavat verkkokaupan myyntiä 7–15 %
Miten Facebook Shop eli Facebook Kauppa toimii?
Parhaan ensinäkemyksen Facebook Kaupan toiminnasta saat, kun selailet jo valmiita verkkokauppoja, jotka ovat tuoneet verkkokaupan myös Facebookiin. Alla on muutamia esimerkkejä asiakkaidemme kaupoista – käy tutustumassa!
Natural Goods Company
Jolie | Organic Health & Beauty
Kuulotarvike
Facebook Kauppa on käyttäjälle hyvin selkeä. Kun asiakkaasi saapuvat Facebook-sivullesi, näkevät he heti sivun yläosassa ison napin ”Näytä kauppa”. Voit itse päättää mitä napista tapahtuu, ja mihin se ohjaa. Jos olet verkkokauppias, yksi luonteva tapa toimia on ohjata asiakkaitasi selailemaan tuotteitasi.
Saat lisättyä myös ”Tarjoukset” -painikkeen Facebook-sivun ylälaidassa olevaan menuvalikkoon, jota klikkaamalla asiakkaasi pääsevät selaamaan suoraan verkkokauppasi sen hetkisiä tarjoustuotteita.
Kun asiakkaasi alkaa rullaamaan Facebook-sivuasi alaspäin, näyttää Facebook osan tuotteistasi, joita klikkamalla hän pääsee tarkastelemaan tuotteita.
Kun asiakkaasi on siirtynyt Facebook Kauppaan, pystyy hän siellä selaamaan tuotteitasi samaan tapaan, kuin hän katselisi niitä verkkokaupassasi. Facebook Kauppa on optimoitu mobiilikäyttöön, joten asiakkaasi voivat helposti ja sujuvasti tehdä ostoksia missä ja milloin heille parhaiten sopii.
Facebook Kauppa tarjoaa myös asiakkaallesi erittäin yksinkertaisen tuotteiden lajittelumahdolisuuden, joka auttaa asiakasta löytämään juuri häntä kiinnostavat tuotteet.
Löydettyään itselleen sopivan tuotteen, näkee asiakkaasi samat tuotekuvat ja tuotetiedot, kuin verkkokaupassasi. Kun asiakkaasi on vakuuttunut, että hän haluaa ostaa tuotteesi, klikkaamalla ”Siirry kassalle sivustossa” -nappia, siirtyy hän verkkokauppaasi, missä hän voi suorittaa ostoksensa loppuun. Tuotteiden tiedot Facebook Kauppaan tulevat verkkokaupassa luotavan tuotefeedin avulla.
Kuinka Facebook Shop eli Facebook Kauppa rakennetaan?
Facebook Kaupan luominen on hyvin suoraviivainen prosessi. Edellytyksenä Facebook Kaupan luomiselle on, että olet aikaisemmin syöttänyt verkkokauppasi tuotefeedin Facebookiin. Kun tämä on tehty, Kaupan saa luotua seuraamalla Facebookin antamia step-by-step ohjeita. Näin saat Facebook Kaupan perusasetuksilla nopeasti käyttöön.
Tee Facebook Kaupasta brändisi näköinen
Pystyt myös muokkaamaan Facebook Kauppaa kahdella tavalla.
- Voi luoda tuoteryhmiä ja määrittää missä järjestyksessä tuotteet näkyvät
- Voit muokata Facebook Kaupan värejä, tekstejä ja painikkeita brändisi mukaisiksi.
Asetteluvalikosta voit valita, missä järjestyksessä ja mitä tuotteita asiakkaasi näkevät.
Tyyli valikosta voit muokata Facebook Kaupan värejä, tekstejä ja painikkeita niin, että ne ovat brändisi mukaisia. Facebookin omasta ohjeistuksesta pääset katsomaan lisää ohjeita kaupan rakentamiseen.
Lue lisää Facebook-mainonnan uutuuksista:
Facebook poistaa 20% tekstirajoituksen mainoksistaan
Facebookin 28 pv attribuutiomalli poistuu – mitä se tarkoittaa mainostajalle?
Yhteenveto
Facebook Kaupan avulla verkkokauppiaana saat tuotteillesi ja brändillesi ilmaista näkyvyyttä, minkä vuoksi sinun kannattaakin harkita uuden ”verkkokaupan” lanseerausta. Kaupan rakentamiskustannukset ovat lähes olemattomat ja sen ylläpitäminen on hyvin vaivatonta. Onkin siis erittäin vaikea keksiä mitään syitä, miksi Facebook Kauppaa ei kannattaisi rakentaa.
Yhdysvalloissa Facebook Shop on viety jo niin pitkälle, että siellä pystyy viemään ostokset loppuun saakka, aivan kuten tavallisessa verkkokaupassa. Suomi tulee perässä. Tämä on tietysti sekä Facebookin että asiakkaan etu. Asiakas vois suorittaa ostoksen helposti poistumatta Facebookista ja Facebook saa käyttöönsä kaiken asiakkaan ostokäyttäytymiseen ja ostoon liittyvän datan.
Facebook Kauppa tulee siis varmasti kasvattamaan voimaansa nopeasti. Mitä nopeammin hyppäät tähän junaan, sitä enemmän ehdit myös hyötyä siitä.
Haluatko kuulla, miten voit kasvattaa myyntiäsi somessa? Lataa maksuton Facebook-verkkolehtemme, jossa markkinoinnin ammattilaiset kertovat, miten Facebookin voi valjastaa liiketoiminnan hyödyksi.