• Google Ads

Hyödynnä Google Lead Form -mainoslaajennuksia liidien hankinnassa

Google Lead Form on tehokas tapa optimoida liidienhankintaasi mobiilissa eli siellä, missä suurin osa verkon käyttäjistä liikkuu.

Sami Voutilainen

Oletko huomannut, että Googlelta on tullut uusi mainoslaajennus liidien keräämiseen suoraan hakumainoksesta? Tässä artikkelissa kerron sinulle lisää Google Lead Form –mainoslaajennuksesta, joka on näppärä toiminto yhteystietojen keräämiseen. Saat samalla myös hyviä ideoita oman yrityksesi liidienhankinnan tehostamiseen.

Mikä on Google Ads Lead Form extension?

Google Lead Form (Liidien luontilomakkeen laajennus) on lisäosa hakumainontaan, jolla saat mainoksen alalaitaan kehotteen täyttää lomake, jolla voit kerätä yhteystietoja esim. ilmoittautumislomakkeen tai ladattavan sisällön avulla. Idea voi olla sinulle jo tuttu Facebook-liidimainoksista, ja Googlen mainoslaajennus toimii hyvin samalla periaatteella. Ajatuksena on tarjota asiakkaalle mahdollisimman helppo tapa ottaa yhteyttä suoraan Googlen haussa menemättä yrityksen verkkosivuille. Kuten nimikin sanoo, työkalu toimii parhaiten B2B-markkinoinnissa, jossa tärkein konversio on liidi. Toisaalta esim. kuluttajaverkkokaupan puolella voi työkalusta olla hyötyä uutiskirjeen tilaajien kasvattamisessa.

Ohessa pari kuvitettua esimerkkiä, miten voit hyödyntää Google Lead Form -mainoksia omassa markkinoinnissasi.

Esimerkki: Google Lead Form B2B-liidimarkkinoinnissa

Potentiaalinen asiakas hakee Googlessa tietoa digimarkkinoinnista. Hänelle näytetään yrityksesi mainos, jossa mainoksen alalaidassa on Lead Form -mainoslaajennus.

Asiakas kiinnostuu mainoslaajennuksen aiheesta ja klikkaa mainosta. Seuraavaksi hänelle esitellään lyhyesti mitä verkkolehti sisältää ja tarjotaan mahdollisuutta ladata lehti jättämällä omat yhteystiedot.

Yhteystiedot jätettyään asiakas voi ladata maksuttoman verkkolehden suoraan puhelimeensa.

Esimerkki: Google Lead Form verkkokaupan uutiskirjeen tilauksen tueksi

Asiakas tietää jo yrityksesi ja hakee sitä suoraan brändinimellä Googlesta. Asiakas ei ole kuitenkaan vielä rekisteröitynyt uutiskirjeen tilaajaksi, joten mainoksen lopussa näytetään hänelle heräteviesti 10% alennuksesta.

Asiakas kiinnostuu mainoslaajennuksen aiheesta ja klikkaa mainosta. Seuraavaksi hänelle esitellään lyhyesti uutiskirjeen tilaamisen hyödyt ja kannustetaan täyttämään yhteystiedot.

Lomakkeen lähettämisen jälkeen hänelle kerrotaan, miten prosessi etenee ja tarjotaan mahdollisuus siirtyä suoraan yrityksesi verkkosivuille.

7 syytä, miksi sinun kannattaa hyödyntää Google Lead Formia markkinoinnissasi

  1. Voit kasvattaa markkinointisuppilossasi olevien liidien määrää ja saada näin lisää konversioita.
  2. Google Lead Form on optimoitu juuri mobiilihakuja varten. Koska parhaimmillaan jopa 80% kaikista asiakkaittesi Googlehausta tulee mobiililaitteilla, saat heidät paremmin kiinni Lead Formin avulla.
  3. Voit integroida Lead Form -lomakkeen suoraan omaan CRM -järjestelmääsi, joten tieto siirtyy myyjillesi reaaliajassa.
  4. Lead Formin lomake on yksinkertainen täyttää ja tarjoaa näin ollen nopean ja erinomaisen asiakaskokemuksen selkeytensä vuoksi. Tämä korostuu varsinkin tilanteissa, joissa itse yrityksen verkkosivut ovat heikot ja lomakkeet hankalia täyttää mobiililaitteilla.
  5. Saat Lead Formin kautta hyvin laadukkaita liidejä, koska asiakkaat ovat jo Googlea käyttäessä pitkällä ostopolulla.
  6. Asiakkaiden ei tarvitse mennä verkkosivuillesi täyttääkseen lomaketta, vaan he voivat syöttää tietonsa suoraan mainoksessa. Tämä nopeuttaa yhteydenottoa varsinkin asiakkaan ”mikrohetkissä”, jossa asiakkaalla on vain hyvin lyhyt aika käytössään.
  7. Mikäli asiakas on kirjautunut Googlen järjestelmään, lomake on valmiiksi esitäytettynä hänen yhteystiedoillaan, joten täyttäminen on vieläkin nopeampaa.

Mitä haasteita voi tulla Lead Formin käytössä – nämä asiat sinun kannattaa ottaa huomioon markkinointia suunnitellessa

  • Lead Form toimii vain mobiililaitteilla – työpöytäkoneiden hakumainoksiin ei ole mahdollisuutta liittää Lead Formiaia.
  • Et voi luoda lomakkeeseen omia kenttiä. Voit käyttää ainoastaan Googlen määrittelemiä kenttiä: nimi, sähköposti, puhelinnumero ja postinumero.
  • Jos teet markkinointia täysin kylmään yleisöön, voi lomakkeen täyttäminen olla liian suuri askel asiakkaalle. Et varmastikaan ehdota ensimmäisillä treffeillä naimisiinmenoa, joten älä tee sitä myöskään asiakkaille, jotka eivät vielä ole tutustuneet sinuun tarkemmin.
  • Lead Formit toimivat parhaiten uudelleenmarkkinointina asiakkaille, jotka tietävät jo brändisi ja palvelusi.
  • Yrityksesi toimiala ei ole sopiva. Esimerkiksi lääkkeisiin, alkoholiin, uhkapeleihin tai politiikkaan liittyvät mainokset eivät ole sallittuja.
  • Liidin laatu voi olla joissain tapauksissa heikompi kuin verkkosivuilla olevan lomakkeen kautta tulevilla, koska asiakkaan on tehtävä yhteydenottopäätös suoraan haun yhteydessä ilman, että hän ehtii tutustua tarkemmin verkkosivustoosi. Siksi Lead Formin kautta tulevat liidit kannattaa varsinkin markkinoinnin alkuvaiheessa tutkia huolella, jotta et maksa turhaan heikoista liideistä ja saa pahimmillaan myyjäsi kalenterit tukkoon.
  • ”Kaikki mikä tapahtuu Lead Formissa, jää Lead Formiin” (eikä analytiikkaasi). Kun asiakkaasi täyttää Lead Formin lomakkeen, hänestä ei jää samalla tavalla tietoa omaan analytiikkaasi kuin verkkosivujen lomakkeista. Näille henkilöille et voi markkinoida samalla tavalla uudestaan kuin verkkosivuilla konvertoituneille.
  • Mainos kannattaa näyttää juuri niiden hakutermien yhteydessä, jossa asiakas on jo ostopolkunsa loppupäässä etsimässä valmista ratkaisua. Esim. ”kattoremontti tarjous Jyväskylä” -hakusanalla yhteydenottoa tarjoava Lead Form mainos puree huomattavasti paremmin kuin asiakkaan etsiessä yleisempää tietoa funnelin alkupäässä ”kauanko kattoremontti kestää” -hakusanalla.
  • Pidä huolta, että Lead Form mainoksen kuva, otsikko, teksti sekä CTA resonoi asiakkaaseen ja on tarpeeksi houkutteleva, jotta asiakas jättää yhteystietonsa.

Mistä Lead Formin lomakkeiden tiedot löytyvät?

Lomakkeen tiedot tallentuvat Googlen serverille ja voit hakea tiedot CSV-tiedostona itsellesi. Tiedot säilyvät Googlella 30 päivän ajan, joten jotta saat kaiken tehon irti, sinun kannattaa integroida Google Lead Forms yrityksenne omaan CRM:ään. Yhteys tapahtuu Webhook-integroinnin avulla, jolla voit lähettää tietoa reaaliajassa.

Suurin osa nykyaikaisista CRM:stä tukee Webhook -liittymää, joten integrointi on suhteellisen yksinkertainen toimenpide eikä yleensä tarvitse lisäkoodausta.

Lue lisää aiheesta

Ota kaikki hyödy irti Google Lead Formista!

Google Lead Form on tehokas tapa optimoida liidienhankintaasi mobiilissa eli siellä, missä suurin osa verkon käyttäjistä liikkuu. Kun suunnittelet mainokset strategisesti ja oikealla copywriting-kulmalla, mainosmuoto voi tukea liidienhankintaasi huomattavasti. Lead Form tarjoaa kuitenkin rajatun mahdollisuuden markkinoinnin räätälöintiin, sillä et voi vaikuttaa esimerkiksi hakukenttiin. Joka tapauksessa, nykypäivänä digimarkkinoijan on fiksua käyttää ketteriä mainosmuotoja siellä, missä suurin osa asiakkaistasi liikkuu, ja tarjota heille erilaisia tapoja ottaa yhteyttä ja hakea lisätietoa yrityksestäsi – ja tulla liidiksi. Tähän Lead Form on erinomainen työkalu.

Kun haluat tietää, miten voit tehostaa digitaalista liidimarkkinointiasi, ota yhteyttä!

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää