• Google Ads

Googlen galleriamainokset tulevat – ota hyöty irti visuaalisuudesta

Googlen galleriamainokset ovat uusi kuvapainotteinen mainosmuoto - odotamme lanseerausta Suomeen lähiaikoina.

Lauri Karvonen

Googlen galleriamainokset (eli Google Gallery Ads) ovat tulevaisuudessa saataville tuleva mainostyyppi. Galleriamainoksissa kuvat ovat ratkaisevassa roolissa ja niiden avulla voit herättää hakijan huomion täysin uudella tavalla.

Mistä Googlen galleriamainoksissa on kyse?

Galleriamainokset ovat uusi mainostyyppi, joka näkyy vain mobiililaitteissa ja vain hakutulosten ylimmällä mainospaikalla, ja jossa kuva on pääroolissa. Lähin vertailukohta galleriamainokselle on Facebookin karusellimainos. Verrattuna tavallisiin hakuverkkomainoksiin, uusi mainosmuoto on erittäin visuaalinen ja interaktiivinen.

Vuonna 2019 galleriamainokset olivat beta-testauksessa, eli ne olivat hyödynnettävissä valikoitujen mainostajien tileissä. Lisäksi mainokset olivat testattavissa vain seuraavilla 11 kielellä: englanti, saksa, japani, ranska, espanja, hollanti, portugali, italia, venäjä, ruotsi ja puola.

Vaikka uudistus on iso, ei kyseessä ole erillinen kampanjatyyppi (kuten esimerkiksi Google Shopping), vaan hakuverkkokampanjan mainosmuoto, jonka voi tulevaisuudessa tehdä olemassa olevaan hakuverkkokampanjaan.

Mistä Google galleriamainos koostuu?

Galleriamainoksen yläosassa näkyy otsikko ja url-osoite, keskellä suuri selattava kuvagalleria (4-8 kuvaa) ja alhaalla kuvan mukaan vaihtuvat kuvaustekstit (tagline). Kuvakarusellin vahvuus on se, että pystyt kehittämään kuvien välille lyhyen tarinan, tai esimerkiksi näyttämään jotain tuotetta useista eri kuvakulmista.

Googlen galleriamainos tulee näkymään vain mobiililaitteissa ja vain ylimmässä mainospaikassa.

Yhteen galleriamainokseen voit valita: 3 otsikkovaihtoehtoa, 4-8 kuvaa, sekä kuvaustekstejä, jotka ovat enintään 70 merkin mittaisia.

Käyttäjän näkökulmasta galleriamainokset ovat todella pysäyttäviä. Perinteisiä hakuverkkomainoksia voi näkyä hakusivun yläosassa yhteensä neljältä eri yritykseltä. Kun kuvamainos tulee näkyviin käyttäjälle, tätä mainosmuotoa näytetään kerrallaan vain yhdeltä yritykseltä.

 

Miten galleriamainokset toimivat ja miten niiden hinnoittelu toimii?

Kun asiakas näkee galleriamainoksen, hän voi swaipata kuvia yksi kerrallaan, tai napauttaa kuvaa ja avata kuvagallerian, jolloin kuvat avautuvat selattavaksi koko näytölle. Mikäli asiakkaasi selaa viimeiseen kuvaan saakka ja jatkaa edelleen selaamista, hän näkee ensimmäisen kuvan, jonka päällä on teksti ”Katso lisää sivulta [yrityksesi www-osoite]” sekä kuvaustekstin ”siirry verkkosivulle lukeaksesi lisää”. Markkinoijana sinun on hyvä tietää, että kuvat eivät tule satunnaisessa järjestyksessä, vaan mainostaja voi määrittää missä järjestyksessä kuvat tulevat.

Kuten perinteiset Google-mainokset, sinua veloitetaan, mikäli mainoksesta siirrytään verkkosivullesi. Koska myös kuvagallerian selaaminen tuo asiakkaalle lisää tietoa yrityksestäsi ja tuotteestasi, veloitus tapahtuu myös, mikäli kuvagalleriaa selataan vähintään kolmen kuvan verran. Mikäli asiakas ensin selaa esimerkiksi neljä kuvaa ja sitten siirtyy sivullesi, tapahtuu veloitus vain kerran.

Miksi galleriamainokset tulevat? Miten Googlen hakutulossivu kehittyy?

Viime vuosina sekä Googlen orgaaniset (ei-maksetut) että maksetut hakutulokset ovat kehittyneet selvästi visuaalisempaan suuntaan. Varsinkin mobiilissa kuvat ovat nousseet merkittävään rooliin.

Orgaanisissa hakutuloksissa kuvien rooli on korostunut sekä hakutulosten pikkukuvissa (thumbnail) ja siinä, että Google tarjoaa usein myös kuvia hakemastasi aiheesta. Myös maksetuissa hakutuloksissa kuvien tulo on näkynyt verkkokauppojen mainonnassa erityisesti Google Shoppingin kautta.

Myös tulevaisuudessa Googlen trendi on tuoda hakutuloksiin kasvavassa määrin kuvia, videolinkkejä ja interaktiivisuutta. Google on esimerkiksi kertonut uudesta, myöhemmin tulossa olevasta discovery-mainosmuodosta, joka kertoo vahvasti siitä, että varsinkin mobiilimainonta muuttuu jatkuvasti visuaalisemmiksi.

Vasemmalla tyypillinen esimerkki Googlen hakutulossivusta noin kolme vuotta sitten. Kuvien merkitys hakutuloksissa kasvaa  ja ne voivat olla isossa roolissa esimerkiksi mobiililaitteiden orgaanisissa hakutuloksissa (kuva oikealla). Kehitys kannattaa huomioida sekä hakukoneoptimoinnissa että maksetussa mainonnassa.

 

Miten onnistut uuden mainosmuodon kanssa?

Digimarkkinointi on tiivistettynä myyvän sisällön jakelua oikeiden ihmisten eteen.

Galleriamainosten kohdalla laadukkaat kuvat ovat avainasemassa. Varmista siis, että yritykselläsi on monipuolisia ja laadukkaita tuotekuvia. Jos haluat päästä tekemään galleriamainontaa esimerkiksi autosta, täytyy laadukkaita kuvia olla samasta tuotteesta vähintään kahdeksan kappaletta.

Julkistusta odotellessa kannattaa yrityksesi kuvavalikoima ja graafinen ilme laittaa iskuun. On tärkeää, että yrityksesi kuvavalikoima on laaja, sillä galleriamainoksilla on tarkka vaatimus kuvasuhteelle ja resoluutiolle. Vastaavasti esimerkiksi somessa ja bannerimainonnassa hyödynnettävät kuvasuhteet voivat poiketa tästä selvästi.

Millaisille yrityksille galleriamainonta sopii?

Monet varmasti ajattelevat galleriamainosten soveltuvan aloille, joissa visuaalista viestiä on perinteisesti hyödynennetty vahvasti, kuten matkailualalle, ravintoloille tai luksustuotteille. Tällaisilla aloilla galleriamainoksia kannattaa testata heti kun mahdollista. Itse näen galleriamainoksen olevan tehokkaimmillaan kaikilla sellaisilla toimialoilla, joissa kuluttajat selailevat, vertailevat ja tekevät paljon hakuja ennen ostopäätöstä.

Esimerkiksi autojen, matkojen tai konserttien mainonnassa, joissa Google Shoppingia ei voi hyödyntää, kannattaa galleriamainoksia testata ehdottomasti.

Käytännössä mikä tahansa ala voi hyötyä galleriamainoksista. Jos mietitään esimerkiksi B2B-puolelta data-analytiikan yritystä tai ERP-järjestelmän tarjoajaa, käyttävät yritykset hyvin identtisiä ja geneerisiä mainostekstejä (”tehosta toimintaasi”, ”olemme asiantuntijayritys”). Mikäli yritys haluaa yhtään erottua kilpailijoista ja jäädä hakijan mieleen, on galleriamainosten kokeileminen erittäin suositeltavaa.

Milloin mainokset ovat hyödynnettävissä Suomessa?

Googlen ilmoituksen mukaan galleriamainokset julkaistaan jo tänä vuonna. Odotettavissa on, että lanseeraus tapahtuisi globaalisti, jolloin mainosmuotoa pääsisi tekemään heti lanseerauksen jälkeen myös Suomessa.

Viimeisimmän tiedon mukaan galleriamainosten testausvaihe on ohitse, eikä mainosmuotoa ole konkreettisesti käytössä vielä. On mahdollista, että kehitysvaiheessa joihinkin tässä blogissa kerrottuihin yksityiskohtiin on tullut muutoksia.

Kuvien testaaminen valikoiduilla mainostajilla hakuverkkomainosten yhteydessä ei ole uusi ilmiö. Jo 2013 Google lanseerasi beta-testauksen kuvien käytölle mainoslaajennuksissa, ja 2017 Googlella oli lyhyt testi kuvielle hakumainoksissa. Vaikka nämä testit eivät konkretisoituneet, todennäköisyys galleriamainosten lanseeraukselle on erittäin suuri.

Beta-testauksessa olleet toimistot ovat kertoneet vakuuttavista luvuista (klikkausprosentit ovat nousseet, klikkihinnat alentuneet), mutta teknisiä haasteita mainoksissa on löytynyt. Kuten hakuverkkomainoksissa ja display-mainoksissa, Googlen järjestelmä hyväksyy tai hylkää mainosversiot ja tässä on ollut joitain haasteita.

Yhteenveto

Galleriamainoksissa tulee olemaan paljon potentiaalia. Selattava kuvakaruselli, joka mobiililaitteilla tulee näkyviin sivun ylimmällä paikalla, tuo yrityksesi ilmeen koukuttavasti ja isosti käyttäjän eteen. Tällä mainosmuodolla pystyt erottumaan täysin eri tavalla kuin tekstimainoksella.

Psykologiselta kannalta kuvamainos on kova uudistus. Ihminen prosessoi kuvan nopeammin kuin tekstin, ja lisäksi kuvan muistaa huomattavasti paremmin.

Mikäli olet kiinnostunut muista tuoreista digimarkkinoinnin uutuuksista, tutustu esimerkiksi Whatsapp-markkinointiin.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää