Amazon antaa huikeat mahdollisuuden kansainväliseen kasvuun, kun se tehdään hallitusti ja turvallisesti. Jotta onnistuisit Amazonissa parhaalla mahdollisella tavalla, on tärkeää, että sinulla on kumppani, joka tuntee kauppapaikan ja sen erityispiirteet. Your Amazon Partners tarjoaa konsultointia pitkäjänteisellä ja suunnitelmallisella otteella ja auttaa sinut kohti verkkokauppajätin valloitusta kannattavasti.
Lue myös: Ostimme osakkuuden Your Amazon Partners Oy:stä vauhdittaaksemme asiakkaidemme kasvua
Onko Amazon tulossa Suomeen? Jos on, niin milloin?
Pitkään on spekuloitu Amazonin rantautumista Pohjoismaihin, mutta konkreettista tietoa Amazon Suomi -lanseerauksesta on kuitenkin aika niukasti. Vaikka Kiinalainen Ali Baba on vienyt ykkössijan maailman suurimpana verkkokauppana, Amazon on heti toisella sijalla palvellen yli 300 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Amazonin suuruudesta ja merkityksestä verkkomaailmassa voisi kirjoittaa ihan oman kirjoituksen. Yhteenvetona kuitenkin se, että Amazon on työkalu, jota ei yhdenkään verkkobisnestä pyörittävän henkilön tule jättää huomiotta.
Amazon Suomi -keskustelun keskipisteenä on monesti ollut se, että kuinka se vaikuttaa Suomalaisiin verkkokauppoihin. Tuleeko Amazon jyräämään kaikki muut verkkokaupat? Jos Amazon rantautuu Suomeen, miten tämä vaikuttaa yritysten digimarkkinointistrategioihin? Vaikea sanoa tässä vaiheessa. Sen sijaan aion hieman avata Amazon-markkinoinnin perusteita, jotta saadaan parempi käsitys siitä, minkälainen verkkokauppa Amazon on (markkinoinnin näkökulmasta) ja minkälaista on tehdä markkinointia Amazonissa.
Haluatko päästä valloittamaan Amazonin? Lataa opas, josta saat kolmiosaisen menestyspolun verkkokauppaviidakkoon.
Amazon-markkinoinnin keskiössä on tuotesivu
Kuten kaikissa verkkokaupoissa myös Amazonissa tuotesivu on keskeisessä roolissa. Tuotesivun pitää napata ostajien huomio, tulla löydetyksi miljoonien tuotteiden seasta sekä vakuuttaa kävijöitä ostamaan kyseistä tuotetta. Amazon tuotesivun optimoinnissa pätevät samat asiat kuin perinteisen verkkokaupan tuotesivun optimoinnissa. Amazon käyttää kuitenkin vakioitua pohjaa, joka helpottaa prosessia (siinä mielessä, että sinun ei tarvitse itse lähteä suunnittelemaan tuotesivun rakennetta). Amazonin tuotesivun rakennetta on hyvä benchmarkata myös omaan verkkokauppaan, koska mitä enemmän käytämme Amazonia, sen enemmän totumme sen käyttämään rakenteeseen. Tällöin asiakkaasta tuntuu luontevalta lukea myös sinun verkkokauppasi tuotekuvauksia.
Suosittelen lukemaan blogimme siitä, kuinka voit kasvattaa verkkokauppasi myyntiä kirjoittamalla parempia tuotekuvauksia.
Amazonilla on onneksi sama tavoite kuin sinullakin, eli saada mahdollisimman monta tuotetta myytyä ja generoida mahdollisimman monta euroa. Jotta myyjät osaavat tehdä mahdollisimman myyviä tuotesivuja, Amazon on laatinut hyvät ja yksinkertaiset ohjeet tuotesivun elementtien SEO-optimoinnista. Kyseinen ohjeistus sisältää myöskin ”sääntöjä”, joita myyjän pitää noudattaa välttääkseen ”Quality Alerttejä”. Ne ovat hälytyksiä siitä, jos tuotesivulle syöttämissäsi tiedoissa on oleellisia puutteita myynnin edistämiseen tai jos teksti on sisällöltään epälaadukasta / epärelevanttia. Esimerkiksi tuotekuvauksessa ei saa puhua alennuksesta ja kuvissa ei saa olla piirustuksia myynnissä olevasta tuotteesta.
Lue myös: Yleisimmät kompastuskivet Amazoniin mentäessä
Amazonin hakukoneoptimointi vs. Google
Merkittävin ero Amazonin ja Googlen välillä on se, että lähes aina kun ihminen etsii jotain Amazonista, hänellä on ostohousut jalassa (tai on ainakin lähes valmis pukemaan ne päälle). Googlessa henkilö voi olla etsimässä vasta tietoa, kun taas Amazonissa henkilö etsii eri tuotteita ja tekee vertailua ostopäätöstä varten. Amazon-käyttäjän ensimmäinen kosketus tuotteeseen hakutuloksissa on kuvan lisäksi tuoteotsikko (perinteisessä hakukoneoptimoinnissa ”title-tagi”). Sillä oletuksella, että hakija on ostoaikeissa hakiessaan tuotetta Amazonista, tuoteotsikolla on kaksi päätarkoitusta:
- Hakusanat – tavoitteena tavoittaa ostajia käyttämällä hakusanoja, joita tuotettasi etsivät henkilöt käyttävät
- Tuotetietoa – tavoitteena kertoa mahdollisimman paljon kyseessä olevasta tuotteesta ennen tuotesivulle siirtymistä
Amazon suosittelee käyttämään subjektiivisia sanoja otsikossa, joten superlatiivit kuten ”paras” tai ”edullisin” tuovat todennäköisesti negatiivisen vaikutuksen tuotteen näkymiseen hakutuloksissa. Sen sijaan Amazon suosittelee SEO:ttaessa käyttämään otsikoissa (sekä tuotekuvauksissa) pikemmin selkeää ja informatiivista tekstityyliä. Jokainen myyjä pitää omaa tuotettaan useimmiten parhaana, joten olisi todella tyhmän ja halvan näköistä, jos hakutuloksissa jokaisen tuotteen kohdalla lukisi ”paras” tai ”edullisin”. Amazon siis pyrkii tarjoamaan käyttäjilleen arvokkaalta tuntuvan ostokokemuksen, mutta samalla se haluaa suojella myös omaa vakuuttavuuttaan verkkokauppana.
Tästä syystä Amazon on laatinut myös hakusanojen optimoinnista kattavat ohjeet. Hakusanatutkimusta tehdessään Amazon-listauksille, käytössä on eri työkalupaletti kuin perinteisessä hakukonemarkkinoinnissa, esimerkiksi MerchantWords ja Keyword Inspector.
On myös mainittava, että Amazon hakukoneoptimointi on ihan omaa leikkinsä. Vaikka Amazonissa pätee jotain samoja juttuja kuin muiden hakukoneiden hakukoneoptimoinnissa, se on kuitenkin hyvin erilaista. Keskeisimmät erot Amazon ja perinteisessä Google hakukoneoptimoinnissa ovat:
- Amazonia varten SEO:ttaessa keskitytään enemmän yksittäisiin hakusanoihin, kun perinteisessä hakukoneoptimoinnissa isompi fokus on tarkemmissa pitkänhännän hakusanoissa. Hakusanojen tehokas käyttö sivun eri elementeissä eroaa paljon Googlen ja Amazonin välillä.
- Googlen hakukoneoptimoinnissa ulkoiset linkit vaikuttavat hakukoneoptimoinnin tehokkuuteen. Amazon SEO:ssä ulkoiset linkit eivät suoranaisesti vaikuta hakukonenäkyvyyteen.
- Googlen algoritmi on suunniteltu mainosten myyntiin – Amazonin tuotteiden myymiseen. Googlen algoritmia kiinnostaa sivun relevanttius (klikkimäärät hakutulossivulta, poistumisprosentit, sivulla vietetty aika) ja säätelee sijoituksia sen mukaan, kun taas Amazonin algoritmia kiinnostaa tuotteen konversioprosentit. Mitä enemmän tuotetta ostetaan sen korkeammalle Amazon sitä nostaa.
Kokonaisuudessaan Amazon-markkinointi on laaja aihe, joten tulemme kirjoittamaan Amazon-hakukoneoptimoinnista tulevaisuudessa ihan oman artikkelin. Muista liittyä sähköpostilistaamme, jotta saat tiedon heti, kun kirjoitus on julkaistu.
Lue myös: Millaiselle yritykselle myynti Amazonissa sopii?
Amazon Marketing Services (AMS)
Amazonilla voi mainostaa käyttäen Amazon Marketing Services -palvelua. Palvelu on hyvin samanlainen kuin Google Ads siinä mielessä, että AMS:äkin käytetään hakusanoja ja jokaisesta klikistä maksetaan. AMS-mainokset näkyvät kuitenkin ainoastaan Amazon-alustoilla.
AMS-mainoksilla on kolme eri kampanjatyyppiä, joita voit hyödyntää eri tavoilla: Sponsored Products, Sponsored Brands sekä Display Ads.
Sponsored Products: voit näyttää tuotettasi henkilöille, jotka etsivät tuotteita tietyllä hakusanalla tai jotka katselevat tuotettasi vastaavia tuotteita.
Sponsored Brands: voit näyttää useampia tuotteita henkilöille, jotka etsivät tuotteita tietyillä avainsanoilla.
Display Ads: voit tehdä Amazonin sisällä uudelleenmarkkinointia ja ohjata tuotesivuillasi vierailleita (tai vastaavia tuotteita katselleita) henkilöitä takaisin tuotesivullesi näyttämällä heille bannerimainoksia.
Yhteenveto Amazon-optimoinnista
Viime vuosina on puhuttu paljon siitä, että Amazon olisi rantautumassa Suomeen lähiaikoina. Konkreettista tietoa lanseerauksesta ei ole, mutta useat spekuloivat, että on vain ajan kysymys, että Amazon tekee tuloa Suomen digimaailmaan. Amazon on maailman suurimpia e-commerce -alustoja ja sen tulolla voisi olla erittäin suuri merkitys Suomen verkkokauppanäyttämöön. Joka tapauksessa, tapahtuu mitä tapahtuukin, mikäli haluat menestyä Amazonissa, se vaatii markkinointia.
Tässä kirjoituksessa esittelin muutamia peruspilareita Amazon-markkinoinnista. Kirjoituksessa esitetyt markkinointitoimet ovat täysin Amazonin oman alustaan keskittyvät. Siksi ei tule koskaan unohtaa Amazonin ulkopuolella olevia markkinointimenettelyjä kuten sähköpostimarkkinointia, SoMe-mainontaa tai ulkoisen verkkokaupan luomista tukemaan Amazon-toimintaasi. Näiden toimenpiteiden avulla varmistat, että Amazon-myyntisi maksimoidaan mahdollisimman tehokkaasti.
Seuraavassa Amazon-kirjoituksessa katsotaan tarkemmin Amazon-hakukoneoptimointia. Muista liittyä sähköpostilistallemme, niin saat tiedon heti, kun julkaisemme kirjoituksen.