• Sosiaalinen media

Someduunarin työpäivä Suomen Digimarkkinoinnilla

Millainen on sosiaalisen median asiantuntijan työpäivä SDM:llä?

Anssi Toivakka

Kirjoitin tämän blogin, jotta sinä, mahdollinen seuraava someduunarimme osaisit hieman paremmin varautua tulevaan työhösi. Yllätykset ovat toki mukavia ja ennen kaikkea yllättäviä, mutta työstä puhuttaessa on mukava hieman varautua tulevaan. Haastatteluissa kysytään lähes aina tyypillisestä työpäivästä, joten kirjoitin tähän auki version yhdestä sellaisesta.

Koska olet ehkä pienen lapsen vanhempi tai omaat muuten vaan vinoutuneen unirytmin, saavut juuri meitä varten rempatulle toimistollemme jo ennen kahdeksaa. Hyvä, sinulla on reilu tunti aikaa ennen ensimmäistä palaveria. Olet jo eilen tarkastanut kalenterin ja tiedät, että sinulla on ensimmäinen palaveri myyjämme ja tulevan asiakkaan kanssa vasta kotvan kuluttua. Olet valmistautunut palaveriin edellisenä työpäivänä ja tiedät, kuinka lähtisit viemään asiakkaan somemarkkinointia eteenpäin. Olet havainnut, että maksullista markkinointia ei somessa vielä tehdä, joten tiedät olevasi vahvoilla. Olet tarkistanut selaimen lisäosilla, että Metan seurantaeväste on olemassa, mutta sitä ei juurikaan hyödynnetä. Myyjän alustuksen jälkeen olet äänessä palaverissa ja kyselet asiakkaalta oikeita kysymyksiä. Asiakas on selvästi innostunut ja sovitte seuraavan palaverin, jossa luvataan jo päätöksiä. Palaveri päättyy ajoissa, joten ehdit hyvin kirjoittamaan päiväsi kolme tärkeintä tehtävää SDM:n yhteiselle #3-päivän-tärkeintä-taskia Slack-kanavalle.

Huomaat Slackista, että myös samassa asiakastiimissä oleva kollegasi aikoo yhtenä päivän tärkeimmistä tehtävistä keskittyä yhteiseen asiakkuuteenne, joten siirrät keskustelun asiakkuuden sisäiselle Slack-kanavalle, jossa saatte heti pari hyvää ideaa asiakkuuden kehittämiseksi. Slackissa käydyn hyvän keskustelun jälkeen päätät pitää aamupäivän kahvitauon ja suunnata keittiöön. Keittiöstä kantautuu Siljan nauru sekä tuttu kahvin tuoksu. Otat lempimukisi ja täytät sen tuoreella kahvilla ja kauramaidolla. Kahville kaveriksi ehkä pari keksiä. Seuraavaksi purjehdit onnellinen hymy naamalla kohti omaa työpistettäsi, jonka olet aamulla varannut itsellesi.

Päivän toinen kahvikupillinen tuntuu lopullisesti herättävän sinut ja työnäyttösi. Selaimessa on valmiiksi auki ajan tasalla oleva kalenterisi ja aamun ensimmäisen asiakkuutesi Trello-seinä. Raahaat kahvia ryystäen Trello-kortteja äskeisen Slack-keskustelun pohjalta oikeisiin sarakkeisiin ja alat hommiin.

Näppäimistösi syttyy lähes tuleen, kun kirjoitat seuraavan parin tunnin ajan mainostekstejä verkkokauppa-asiakkaasi tuotemainoksiin. Onneksi tiedät kuitenkin jo kokemuksesta, että mainokset tulevat tuomaan asiakkaallesi euroja merkittävän hyvällä ROAS-luvulla. Hyvät uutiset mielessäsi, odotat jo seuraavaa raportointipäivää melkein yhtä paljon kuin toimistomme ikkunasta näkyvän Jyväskylän Harjun sulamista. Käyt mainostiliä läpi eri attribuutiomallien kautta tarkastellen ja haet vielä fiiliksillesi tukea hyödyntäen Googlen ja Smartlyn tarjoamaa analytiikkaa.

Kurniva mahasi rikkoo melkein toimiston aamurauhaa ja tästä inspiroituneena päätät lähestyä kollegoita Slackin #lounas-kanavalla seuraa kysellen. Viisi innokasta ilmaiseekin halukkuutensa yhteisruokailuun ja päätätte lähteä yhteen Jyväskylän keskustan monista ravintoloista. Matkalla joku huikkaa, että lounas työkavereiden kanssa on päivän tärkein ateria. Lounaspaikassa hyödynnät SDM:n etuhinnan ja istahdat nauttimaan lounaasta ja työkavereiden seurasta.

Lounaan venyttyä melkein tuntiin olet takaisin työpisteelläsi ja kello huitelee jo puolta päivää. Kuulokkeet päähän, Spotify päälle ja töihin. Olet pyhittänyt iltapäivän uuden kampanjan rakentamiselle ja konversioseurannan tekemiselle. Et panikoi, vaikka tiedät, että seuraavalla viikolla on parikin tärkeää deadlineä.

Käyt ensimmäisenä haastavimmaksi kokemasi tehtävän kimppuun, joka on suuren pörssiyhtiön konversioseurannan suunnittelu ja toteutus kollegan kanssa. Päätätte ratkoa asiaa toimistomme takkahuoneessa, koska siellä on mukava sohva. ”Uhka vai mahdollisuus”, mietit.

Mahtava kollegasi on jo hoitanut tarvittavat asennustoimenpiteet, joten pääset suoraan suunnittelemaan konversiotapahtumia ja luomaan Metan mukautettuja konversiota niitä vastaamaan. Hommasta tulee valmista ennätysajassa, mahtavaa! Pääset käynnistämään kampanjat jo huomenna. Kollegasi ehdottaa Fifa-ottelua takkahuoneen pleikkarilla ja otat tietenkin haasteen vastaan. ”Nautinnollisen” rökäletappion jälkeen mielesi tekeekin jo palata työpisteellesi turvaan.

Luurit takaisin päähän ja asiakkaan LinkedIn -kampanjaa rakentamaan. Aamulla ideoit itse verkkokauppa-asiakkaasi mainostekstit, mutta tämä asiakas kirjoittaa mainostekstit itse. Valikoit siis asiakkaan kuvapankista parhaat kuvat, liität niihin asiakkaan kirjoittamat mainostekstit ja rakentelet kampanjan kuntoon. Teet kaksi mainosjoukkoa eri kohdennuksilla, jotta voit testata mikä yleisö tuo asiakkaalle eniten liidejä. Kampanjaa rakennellessa aika juoksee, joten havahdut flow-tilastasi vasta kolmen jälkeen. Vastailet muutamaan päivän aikana tulleeseen sähköpostiin ja liikutat jälleen kortteja Trello-seinällä.

Iltapäiväkahvia ryystäen kirjoittelet vielä asiakkaallesi muutaman rekrymainoksen, kunnes toteat päiväsi olevan valmis. Kollegoista osa on jo poistunut toimistolta ja muutama on ollut etätöissä, joten olet yksin huoneessasi. Keittiöstä kuuluu onneksi mekkalaa, joten käyt vielä juttelemassa hieman viikonlopun pokeri-illasta, jolla on keskimääräistä suurempi todennäköisyys jatkua Londonin karaokekoppiin. Kasa työkavereitasi on menossa hetken päästä after workeille, joten tuumaat, että voit tehdä vielä pari kevyttä taskia ja liittyä sen jälkeen muiden mukaan.

Minusta:

Olen ollut sosiaalisen median kanssa tekemisissä jo muinaisen IRC-gallerian ajoilta, muistaakseni olin ensimmäisen 400 palveluun liittyneen joukossa. Se täytti sosiaalisen median tarpeen (jota ei silloin vielä tarpeeksi noteerattu) mukavasti vuosituhannen alkupuolella.

Itse en ennen Facebookiin liittymistäni (2007) käyttänyt juurikaan muita someja. Oliko niitä edes? MySpacea ei voi kaiketi laskea. Facebook oli kuitenkin kiinnostava ja siihen oli liityttävä. Facebookin alkuvaiheessa palvelu oli hieman erilainen kuin nyt: katso vaikka omia 10 vuotta vanhoja päivityksiäsi ja mieti, että mitä oikeasti mietit, kun painoit julkaise-nappia.
2010 aloitin työt eräässä suomalaisessa pelkästään sosiaalisen mediaan keskittyneessä start-upissa ja sen jälkeen olen painunut yhä syvemmälle jenkkijätin konepellin alle. Kun aloitin kaksi vuotta sitten työt Suomen Digimarkkinoinnilla, en oikeastaan tiennyt mitä odottaa. Takana oli muutaman vuoden tauko kaupallisesta somesta ja tuumin, että varmaan se on sitä samaa kuin ennenkin. Paljastui, että oikeissa käsissä se on aika paljon enemmänkin.

Sinua varten?

Jos tuntuu, että edellä kuvattu voisi olla sinulle mieleinen työpäivä, laita hakemus.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää