E-A-T ei ole mitenkään uusi asia, mutta harvat meistä ovat kuulleet tästä termistä ennen. Google on aikoinaan laatinut asiakirjan, joka vahvasti osoittaa, mihin suuntaan Googlen hakukone-algoritmia aiotaan kehittää. Tätä tiedostoa kutsutaan Quality Raters Guideline (QRG) -tiedostoksi. Tämä tiedosto on ensisijaisesti laadittu hakukoneen palautteenantajille, joiden avulla Googlen insinöörit pystyvät arvioimaan kuinka hyvin hakukone-algoritmi toimii. Tätä asiakirjaa päivitetään ajoittain, ja tämän artikkelin kirjoittamisen aikana viimeinen päivitys oli 2018 heinäkuun aikana.
Hakukoneoptimoinnissa E-A-T kirjaimet tarkoittavat:
E = Expertise (Asiantuntijuus)
Sisällöntuottaja/yritys on asiantuntija omalla alallaan.
A = Authority (Auktoriteetti)
Sivustolla ja sisällöllä on jotain vaikutusvaltaa omalla alallaan.
T = Trust (Luottamus)
Sivusto ja sisällöntuottaja ovat luotettavia.
Miten E-A-T toimii?
Yleisesti tiedetään, että sisältö on todella tärkeä orgaanisen näkyvyyden kannalta. Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että se kenellä on eniten sisältöä, näkyy parhaiten orgaanisissa hakutuloksissa. Myös sisällön laadulla on todella iso merkitys. Mutta miten laatua mitataan? Tähän E-A-T yrittää vastata.
Google on monesti maininnut, että sivuston käyttäjäystävällisyys ja käyttökokemus ovat tärkeimpiä asioita orgaanisen näkyvyyden kannalt, ja E-A-T on osa tätä kokonaisuutta. Käytännössä E-A-T pyrkii varmistamaan, että tieto, joka näkyy parhaiten orgaanisessa hakutuloksessa on peräisin luotettavasta lähteestä. Haluaahan Google tarjota parasta mahdollista informaatiota käyttäjilleen.
E-A-T-mallin mukaan hakukone pyrkii selvittämään sisällöntuottajan luotettavuuden mainintojen avulla. Nämä tiedot saattavat löytyä foorumista, Facebookista, LinkedInista ja erilaisista kirjoituksista. Käytännössä samalla tavalla, kun sivustosi auktoriteettia pyritään parantamaan hyvillä linkeillä ja maininnalla, itse sisällönkirjoittajastakin pitää löytyä tarpeeksi hyvää tietoa netistä, jotta hakukone luokittelee sisältösi luotettavaksi.
Konkreettinen esimerkki on Googlen Broad Core Update, joka tunnetaan paremmin nimellä Medic Update. Tämä päivitys huomattiin vuoden 2018 puolessa välissä, ja nimi syntyi siitä, että lääketieteellisten sivujen orgaanisissa näkyvyydessä huomattiin todella isoja muutoksia algoritmipäivityksen jälkeen. Lääketieteelliset sivut, joista ei löytynyt viitteitä siitä, että oikea lääkäri tai asiantuntija olisi laatinut sivustosta löytyvää sisältöä, laski orgaanisissa hakutuloksissa.
Vaikka päivitys kutsutaan nimellä Medic Update se ei tarkoita sitä, että tämä algoritmipäivitys vaikuttaa ainoastaan lääketieteellisiin sivustoihin. Jos sivustolta löytyy asiantuntijan sisältöä, tämä algoritmipäivitys todennäköisesti vaikutti myös siihen.
Tämä ei tarkoita sitä, etteikö ulkopuolinen sisällöntuottaja voisi kirjoittaa asiantuntijatekstin haastattelun perusteella. Pointti on enemmänkin siinä, että haastattelun perusteella kirjoitettu teksti julkaistaan asiantuntijan nimissä, vaikka sisällön olisi kirjoittanut joku toinen.
Näin varmistat, että algoritmit kuten Medic Update, eivät vaikuta sivustoosi negatiivisesti
Tässä muutama helppo vihje, jotka varmistavat, että sivustoasi ei rangaista Medic Update-päivityksen takia:
- Kerro sisällönkirjoittajan ammattipätevyydestä sivustollasi. Mainitse koko nimi ja muista lisätä lyhyt kuvaus sisällönkirjoittajasta jokaiselle asiantuntijasisällölle. Muista myös päivittää olemassa olevat sivut.
- Päivitä sosiaaliset mediat ajan tasalle. Varmista, että työhistoria ja koulutukset ovat listattuna asianmukaisessa sosiaalisessa mediassa.
- Korosta sisällöntuottajan mainetta netissä osallistumalla asiantuntijatapahtumiin ja kirjoittamalla arvostetuille sivustoille.
- Varmista, että sivusto on turvattu. Nykyään ei pitäisi olla yhtäkään syytä, minkä takia HTTPS-protokollaa ei löydy sivustosta.
- Ilmoita artikkelin päiväys. Näin lukija tietää jos sisältö on ajan tasalla.
- Varmista, että yhteystiedot ja yrityksesi tiedot ovat selkeästi näkyvillä sivustolla.
- Hyvä maine. Hyvä maine syntyy hyvästä ja asiantuntevasta palvelusta. Varmista, että sivustosta puhutaan positiivisella sävyllä netissä.
Tässähän on jo tekemistä, mutta näillä vinkeillä varmistat, että sivustosi pysyy luotettavana, ja että sivuston näkyvyys ei ainakaan kärsi luotettavuuden takia.
Jos huomasit, että sivustosi liikenne ja sijoitukset hakukoneessa ovat laskeneet rajusti viime vuoden aikana, se voi johtua tästä päivityksestä. Laita meille päin viestiä, niin keskustellaan korjausvaihtoehdoista.