• Digitaalinen markkinointi

Verkkosivujen muistilista vuodelle 2019 – ovathan nämä 6+6 asiaa kunnossa?

Tässä blogissa esittelemme asiat, jotka yrityksesi verkkosivuilla tulee olla, jos haluat niiden tukevan markkinointia ja tuottavan myyntiä. Käymme myös läpi, mitä asioita kannattaa muuttaa vuonna 2019.

Juuso Lainas

Tässä blogissa esittelemme asiat, jotka yrityksesi verkkosivuilla tulee olla, jos haluat niiden tukevan markkinointia ja tuottavan myyntiä. Käymme myös läpi, mitä asioita kannattaa muuttaa vuonna 2019. Kun laitat blogissa käsiteltävät asiat kuntoon, niin hakunäkyvyytesi ja sivustosi käyttäjäystävällisyys paranee, mikä tuo verkkosivujen kautta yrityksellesi enemmän liikevaihtoa ja myyntiliidejä.

Panosta ulkoasuun ja käyttäjäystävällisyyteen

1) Varmista heti, että verkkosivusi ovat mobiiliystävälliset.

Tee sivuistasi responsiiviset, jotka mukautuvat selailuun käytettävän laitteen näytön koon mukaan. Suurin osa käyttäjistä selailee verkkosivuja mobiililaitteilla, minkä takia Google on aloittanut verkkosivustojen indeksoimisen niiden mobiilisivujen laadun mukaan. Jos sivustosi ei ole mobiiliystävällinen saattaa sivustosi sijoitukset romahtaa hakukoneissa. Nyt on myös aika siirtyä pois erillisestä mobiilisivusta (m.esimerkki.fi) ja tehdä verkkosivuistasi responsiiviset.

2) Panosta nopeaan palvelimeen ja optimoi sivusi nopeaksi.

Ihannetilanne on, että verkkosivusi latautuu alle kahdessa sekunnissa. Pakkaa isot kuvat, kompressoi sivustosi ja hyödynnä selaimen välimuistia. Selaimen välimuistin hyödyntämisellä tarkoitetaan, sitä että sinne tallennettujen tietojen säilöntäaikaa pidennetään, jolloin nämä tiedot voidaan ladata suoraan välimuistista ja nopeuttaa sivuston latautumista. Näihin toimenpiteisiin löytyy lähes jokaisesta julkaisujärjestelmästä oma lisäosansa. Sivuston nopeus on myös yksi tärkeimmistä tekijöistä, jolla hakukoneet järjestelevät hakutuloksia. Käteviä työkaluja sivuston testaamiseen: Pingdom Tools, PageSpeed Insights ja Lighthouse.

3) Houkutteleva ja nykyaikaisen näköinen verkkosivusto

Houkutteleva ja nykyaikaisen näköinen verkkosivusto on ensimmäinen asia, jonka uusi kävijä sivustollasi arvioi ja näkee. Osa kävijöistä tekee päätöksen sivustolle jäämisestä tai poistumisesta jo heti saavuttuaan sivustollesi.

4) Anna kävijälle relevanttia tietoa heti

Anna kävijälle relevanttia tietoa heti ensi näkymästä asti, älä pakota potentiaalista asiakasta selailemaan sivua löytääkseen haluamansa tiedon. Jos kävijä ei ymmärrä 8 sekunnissa, mitä arvoa tuotatte hänelle, niin etusivu vaatii jumppaamista.

5) Älä hukkaa hyvää sisältöä kuviin.

Kuvat ovat tärkeä osa verkkosivuja, mutta tärkeän tekstin upottaminen kuviin on hukkaan heitettyä sisältöä. Hakukoneet eivät osaa lukea kuviin upotettua tekstiä, minkä takia et saavuta tekstillä hyötyä hakukonenäkyvyyden kannalta. Kuvat, infograafit ja videot ovat kuitenkin tärkeitä ja niitä tulee käyttää, mutta älä unohda tekstisisällön merkitystä!

6) Tee sivustollasi navigoinnista helppoa.

Lisää kaikki tärkeät sivut päänavigaation ja varmista, että päänavigaatio on aina näkyvissä. Käytä myös sellaisia sanoja päävalikossa, joista jokainen ymmärtää, mitä yrityksesi tarjoaa.

Verkkosivun sisältö on koko digitaalisen markkinoinnin kulmakivi – panosta siihen.

Olit sitten verkkokauppa tai käytät verkkosivujasi bränditietoisuuden kasvattamiseen, laadukas sisältö ja sen tuotanto ovat avain liikenteen, liidien ja myynnin kasvattamiseen. Asiakkaan ostopolku lähtee siitä, että asiakas löytää yrityksesi palvelut. Tästä syystä sisältösi tulee olla myös hakukoneoptimoitua, sillä muuten kirjoitettu sisältö jää internetin uumeniin.

1) Käytä oikeita hakusanoja.

Hakusanat ovat tärkeitä niin asiakkaille, kuin hakukoneille. Oikeat hakusanat kertovat hakukoneille, että sinulla on relevanttia sisältöä tarjolla, ja että hakukoneen kannattaisi näyttää sitä palveluitasi hakevalle henkilölle.

2) Suunnittele sisällöillesi houkuttelevat otsikot.

Suunnittele ja etsi testaamalla, minkälaiset otsikot saavat ihmiset klikkaamaan sisältöösi. 80/20 säännön mukaan 8/10 ihmisestä lukee otsikon, mutta vain 2/10 lukee koko sisällön. Houkuttelevalla otsikolla saat ihmiset kiinnostumaan sisällöstäsi, ja muutettua tuota lukua otollisemmaksi sinulle.

3) Optimoi metatiedot.

Kun sinulta löytyy jollekin hakusanalle optimoitu sisältö ja laitat sen verkkosivuillesi, muista sisällyttää hakusana seuraaviin sivun metatietoihin:

  • Title tag
  • Metakuvaus, ei vaikuta suoraan hakukonenäkyvyyteen, mutta näkyy käyttäjille hakutulossivulla. Houkuttelevalla metakuvauksella voit parantaa sivustosi klikattavuutta.
  • URL-osoite

4) Kerro tarinaa.

Tutkimustieto ja datan käyttö on tärkeää sisällöissä, mutta kertomalla tieto persoonallisella ja tarinallisella tavalla, ihmiset sitoutuvat sisältöön ja lukevat sitä mielellään. Kerro brändistäsi, asiakkaistasi ja heidän kokemuksistaan yrityksestäsi ja palveluistasi. Tarinoihin on myös helppo sisällyttää hakusanoja. Tutki mitä sanoja asiakkaat käyttävät palveluistasi, sillä nämä ovat todennäköisesti niitä, joilla tulevat asiakkaasi myös etsivät palveluitasi. Hyödynnä löydettyjä hakusanoja myös tulevissa tarinoissasi.

5) Anna asiakkaillesi sitä, mitä he tarvitsevat eri ostopolun vaiheisiin.

Verkkosivusi eivät löydä asiakkaita vaan asiakkaasi löytävät verkkosivusi. Tässä vaiheessa hakukoneoptimoinnin rooli tulee tärkeäksi, jotta ihmiset löytävät etsiessään sinut. Kirjoita blogia, luo kiinnostavia laskeutumissivuja, lisää call-to-actionit sivuille ja kannusta ihmisiä esimerkiksi arvostelemaan tuotteesi.

6) Käytä videoita tai jäät kilpailijoistasi jälkeen.

Kuten monesti olemme meidänkin blogissamme maininneet, YouTube on maailman toiseksi suurin hakukone. Ihmiset etsivät koko ajan enemmän ja enemmän tietoa suoraan YouTubesta. Yrityksesi tulee siis ehdottomasti näkyä myös siellä. Hyödynnä videoita myös referenssisivuillasi ja rikasta blogisi sisältöä videoilla, sillä niiden avulla saat kävijät viipymään sivuillasi pidempään. Yhteistyökumppanimme Rulla Media tarjoaa videoblogi palvelua yrityksille.

Panostamalla tulevana vuotena näihin asioihin, saavutat varmasti positiivisia tuloksia liiketoiminnallesi. Jos et ole vielä varannut markkinointibudjetistasi tilaa verkkosivustosi kehittämiselle, kannattaa se tehdä viimeistään nyt. Meiltä löydät avun kaikkiin blogissa mainittuihin asioihin. Tervetuloa vuosi 2019 – tehdään siitä yhdessä menestyksekäs!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää