Työssämme parasta on asiakkaidemme auttaminen. Yrittäjien, johtajien, päättäjien ja kenen tahansa auttaminen, kuka vain on meihin yhteydessä. Asiat, joissa pääsemme auttamaan muita, ovat välillä niin isoja, että ne voivat pitää henkilöä yöllä hereillä. Ratkaisun löytäminen ja hyvien tulosten tuominen tällaiseen tilanteeseen on mahtavaa. Silloin asiakkaan aidon kiitoksen tietää ansainneensa.
Olemme kuulleet siis hyvin paljon yritysten kiperimpiä haasteita ja tarjonneet niihin ratkaisuja.
Siksi listasin 7 + 1 yleisintä teemaa tai kysymystä, joihin meidän tehtävämme on tarjota ratkaisu. Kaikki ovat yleistettyjä esimerkkejä, jotka kumpuavat tosielämästä ja arjestamme. Kokosin jokaisen teeman alle lyhyen ja napakan vastauksen sekä linkin tai linkkejä blogiteksteihimme, joissa asiaa käsitellään laajemmin.
1) Yrityksen palvelut, tuotteet tai ylipäätään itse yritys ei löydy netistä – siis Googlesta!
Tänä päivänä oikeastaan kaikki, siis ihan kaikki, lähtee liikkeelle Googlesta. Aina. Näemme me sitten missä tahansa kanavassa mitä tahansa mainontaa, niin mitä suuremmalla todennäköisyydellä googletamme sen, mitä näimme tai mitä haluamme nähdä. Ja niin sitten päästäänkin tähän hakuun. Mitä teet ensimmäisenä, kun haluat oppia uutta tai kun päähäsi putkahtaa kysymys tai ongelma. Sinä, minä ja jokainen meistä laittaa Googlen siinä vaiheessa huutamaan.
Joulukuussa 2016 Googlen maajohtaja Antti Järvinen kertoi Suomessa tehtävän päivittäin yli 30 miljoonaa hakua. Joulukuussa 2017 Googlen analyytikko Jaakko Pihlaja kertoi, että Suomessa tehdään vuosittain yli kymmenen miljardia hakua Googlen hakukoneella. Ai siis minkä verran? Jotta saadaan ymmärrys, minkä verran tuo yli kymmenen miljardia on, niin ehkä helpoin tapa ymmärtää luvun tajuton suuruus, on hahmottaa se ajan avulla sekunti päiväksi muutettuna. Miljoona sekuntia on 12 päivää. Miljardi sekuntia on 31 vuotta. Kyllä se Google siis ihan kohtuu käytössä on meillä Suomessakin. (Samalla muuten Antti Järvinen ennusti, että vuonna 2020 kaikki Googlen haut tehdään mobiililaitteella.)
Yleinen haaste asiakkaillamme onkin siis se, että he eivät löydy Googlesta. Eivät orgaanisesti eli ilmaiseksi euroja käyttämättä, eivätkä monesti kannattavasti euroja, eli Google Adsiä, käyttäenkään. Toinen yleinen haaste on se, että yrityksen verkkosivut on päivitetty ja sen jälkeen sijoitukset Googlessa ovat romahtaneet. Sivustouudistus on tehty siis kohtalaisen huonosti noin niinkuin hakukoneen ja hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Tai sivusto luodaan ensimmäisen kerran ja se näyttää kyllä hyvältä, mutta ei löydy lainkaan Googlesta. Tuttu tilanne.
Alla linkkejä, joista voit lukea vastaukset siihen, miten näitä haasteita ratkotaan:
Kuinka vältät liikenteen katoamisen verkkosivu-uudistuksen yhteydessä
Miksi jokaisen yrityksen tulee tehdä hakusanatutkimus?
”Verkkosivuni ei sijoitu hakutuloksissa. Missä vika?”
Kuinka onnistumme tekemään tuloksekasta Google Ads -mainonta toimialasta riippumatta?
2) Kampanjoiden aitoa tehoa on hankala mitata, minkä lisäksi tärkeää dataa on monessa eri alustassa työläästi tulkittavissa
Joka puolella on tärkeää dataa. Toteutettujen kampanjoiden tärkeät luvut ja data ovat kyllä tallessa, mutta ne on levällään eri palveluissa ja kampanjoissa, joten niiden kerääminen yhteen on työlästä. Kokonaiskuvan hahmottaminen sen suhteen, mikä kanava tuottaa aidosti euroja ja toimii kuten pitää, on vähän epäselvää. Lisäksi datan kasaan kokoaminen ja esittäminen selkeästi reaaliajassa tuntuu työläältä. Niin ja mistä tiedän, että data on varmasti luotettavaa? Ovathan kaikki konversiot varmasti tallentuneet? Vai ovatko ne jääneet tallentumatta? Mitkä ovat meille varmasti tärkeimmät mittarit? Entä KPI:it?
Rakennetaampa tähän ratkaisuksi Dashboard. Näin näet yhdellä silmäyksellä tarkkaa dataa jokaisesta eri kampanjasta yhdestä paikasta ja yhdellä silmäilyllä. Data on myös helposti tulkittavissa, jolloin voit tehdä dataan pohjautuen oikeita päätöksiä ja suunnitelmia. Lue lisää tästä:
3) Verkkosivusto tai laskeutumissivu ei konvertoi
Verkkosivujen tärkein tehtävä on tuottaa toivottuja toimenpiteitä, kuten yhteydenottoja tai euroja kaupan muodossa. Useasti asiakkaillamme on haaste, että näin ei tapahdu. Asiaa aloitetaan tutkimaan ja joskus nähdään jo pintaraapaisultakin asioita, joille voi itse olla sokea, kun kyseessä on oma tuhat kertaa nähty verkkosivusto.
Asioita kuten:
Ohjataanko kävijä pääsääntöisesti etusivulle? Ohjataanko hänet lainkaan oikeaan paikkaan suoraan? Onko päänavigaatio helppo? Onko sivuston rakenne muuten looginen ja käytettävä? Oikeanlaiset toiminnan kehoitteet, murupolku, ostajapersoonille suunniteltua eri vaiheeseen päätöksentekoprosessia suunniteltua sisältöä, helpot lomakkeet ja tavat ottaa yhteyttä, interaktiivisia sisältöjä esim laiskureita tai kyselyjä yms. Mahdollisuuksia on paljon, minkä takia niiden alle jää helposti.
Miten asiaa voidaan kehittää? Lue täältä:
Näin aloitat konversio-optimoinnin verkkosivuillasi
4 konversio-optimoinnin työkalua
Laskeutumissivun käyttökokemus – mikä sen merkitys on?
Copywriting – kasvata myyntiäsi verkossa
4) Verkkokauppa ei konvertoi tai sen konversioprosenttia pitäisi saada kehitettyä
Kyseessä on usein samanlainen tilanne kuin kohdassa numero kolme. Nyt otetaan tarkisteluun erityisesti ostosuppilon alku- ja loppupää. Tarkastelun kohteeksti päätyvät myös verkkokaupan käytettävyys. Nopeus. Ostotavat kuten MobilePay, Paypal, Paytrail, Klarna, Visa yms. Ostoskorin pelastaminen. Arvostelut, kuvien määrä, video. Ehdotukset. Oikeastaan se kaikki, mitä Amazonilla on.
Täältä lisää:
Miksi tuotevertailijat eivät osta verkkokaupastasi?
Lataa maksuton 25-sivuinen verkkokauppaa käsittelevä verkkolehti
5) Tarvitaan enemmän tarjouspyyntöjä ja myyntiliidejä tai ylipäätään inbound-koneisto myyntiorganisaatiolle
Brian Gray kirjoittaa kirjassaan Sales is Broken, että tänä päivänä jopa 70 % ostoprosessista on jo tehty tai toteutunut ennen kuin itse yritys, asiantuntija tai myyjä pääsee mukaan keskusteluun. Brianin sekä hänen tiiminsä mukaan tämä luku tulee nousemaan 80 % vuoteen 2020 mennessä. Kuten kaikki me olemme sen jo huomanneet, niin mm. päättäjien, johtajien, yrittäjien, suunnittelijoiden, kuluttajien eli kaikkien meidän ostokäyttäyminen ja päätöksentekoprosessi on muuttunut reilusti viime vuosina. Vanhat tavat ja mallit eivät enää toimi. On siis muututtava. Näin on tapahduttava myös myyntiprosessille. Miten vastaat tähän muutokseen? Tässä kolme eri blogikirjoitusta tästä teemasta:
Miten liidejä generoidaan verkkosivuilta?
Kuinka b2b-liideille kuuluu myydä?
6) Kuinka erilaiset kampanjat jalkautetaan nopeasti digikanaviin ja miten niitä optimoidaan?
Ajankohtainen esimerkki: Black Friday. Suunnitelitko tämän vuoden kampanjasi ajoissa? Olisiko pitänyt? Olisiko apu ollut tarpeen? Pikku hiljaa kaikki hoksaavat osallistua tähän syksyn kovimpaan myyntikampanjaan. Myös lukujen valossa se on ihan relevantti kauppapäivä vieläkin, eikä kyse ole mistään keksitystä jutusta:
Black Friday lukuina Suomessa
- 90 % suomalaisista tietää, mikä on Black Friday
- 46 % aikoo osallistua tämän vuoden Black Fridayhin
- 34 % aikoo shoppailla sekä kivijalkakaupoissa että verkossa
- Suomalainen kuluttaja aikoo shoppailla tämän vuoden Black Fridayssa keskimäärin 221 €:lla.
- Suomalaiset kuluttajat ostavat Black Fridaysta erityisesti vaatteita, elektroniikkaa sekä kenkiä
Lähde: Black Friday Global
Tarvitaan siis resursseja tai kumppani, joka voi tarvittaessa reagoida adhock-tilanteisiin nopeasti. Tai sitten suunnitella ja toteuttaa kampanjat huolella alusta loppuun asti, kumppanina. Yksi asiakkaistamme ei ollut yksinkertaisesti muistanut pitää meitä tiedotusloopissaan suunnitellessaan osallistumista eräille messuille. Ja tämä – kuten messuille osallistuminen aina – on iso panostus jo itsessään. Miksi ei siis ottaa hyötyä tapahtuman tai messujen ennakkomarkkinoinnissa some-kanavissa, tehdä mainontaa paikan päällä ja toteuttaa vielä jälkimarkkinointi muullakin tavalla kuin ”Kiitos kaikille ketä kohtasimme!”. Sillä osallistumiseen satsataan jo melkoisesti euroja, niin otetaan siitä nyt enemmän irti! Kampanja sovittiin asiakkaamme kanssa käytännössä WhatsAppissa ja samana päivänä kampanjat olivatkin jo käynnissä. Aluksi ennakkomarkkinointiin osallistumisesta messuille, seuraavana päivänä arvottiin jo lippuja kuluttajille ja lopuksi tehtiin jälkimarkkinointia.
Kampanjat rakennettiin kerrasta siten, että seuranta on kunnossa, hyödynnettiin olemassa olevia valmiita lämpimiä yleisöjä ja kampanjoita optimointiin ja dataan pohjautuen. Kampanjoita ei tule todellakaan jättää vain hätäisesti päälle pyörimään ja sanoa: se on siinä. Loppuraportointi toteutettiin heti tapahtuman päätyttyä ja jälkimarkkinoinnissa hyödynnettiin jälleen saavutettuja lämpimiä yleisöjä.
Niin ja onhan niitä muitakin kauppapäiviä kuin Black Friday:
Singles Day, Cyber Monday, Isänpäivä, Äitienpäivä, Joulumyynti, Pääsiäinen, Vappu, juhannus-kampanja, yrityksen synttärikampanja. Tai sitten rekry-kampanjat, messuille ja tapahtumiin liittyvät kampanjat, tiedotukset, avajaiset jne jne.
Mistä apua?
Kuinka valitset yrityksellenne sopivan markkinointitoimiston?
Asiakaspolun ymmärtäminen on asiakaskokemuksen keskiössä.
7) Uuden palvelun, yrityksen, toimipisteen, tuotteen tai kampanjan lanseeraminen kustannustehokkaasti laajalla näkyvyydellä ja hyvillä tuloksilla
Monesti lanseerataan uutta, vaikka on vielä vähän epäselvää sen suhteen mikä toimii, missä kanavassa ja millä tavalla. Miten oman palvelun testaus toimii? Kuinka kypsä markkina on? Uuden toimialueen valtaus? Tai jos vallataan täysin uusi toimiala? Tuodaan jotain uutta toimialalle? Innovaation kaupallistaminen? MVP:n (minimum viable product) markkinointi? Mitä voisi tehdä perinteisen markkinatutkimuksen sijaan? Ja sitten kun homma on lähtenyt liiikkeelle, miten kasvatetaan markkinaosuutta? Miten luodaan brändiä tunnetummaksi? Miten asiakasta palvellaan asiakkaan ostoprosessin eri vaiheissa varmasti oikein? Ja lopuksi, miten tämä kaikki tehdään mitatttavasti? Huh…
Tässä hieman materiaalia näiden kysymysten tueksi:
Kustannustehokkaan (ja oikeasti hyödyllisen) markkinointitutkimuksen tekemisen ABC
Brändin rakentaminen digitaalisella markkinoinnilla
Ostoprosessin eri vaiheet digitaalisessa markkinoinnissa
7 + 1. JOKERI
Mikä on se juuri teidän yrityksenne haaste? Mikä yrityksenne markkinointiin liittyvä asia pitää sinua valveilla öisin? Minkä digimarkkinointiin liittyvän asian kanssa käytät eniten aikaa viikossa? Voisimmeko jotenkin auttaa? Eli onko sinulla JOKERI? – Mikä se ikinä onkin, keskustellaan.
Kun nostat nyt luurin ja keskustelet kanssamme hetken, niin osaat taatusti katsoa haastettasi täysin uusin silmin. Ehkä onnistumme ratkaisemaan sen jo puhelussa?
Soita tai laita viestiä:
Tai ota yhteyttä lomakkeella!