Black Friday tai musta perjantai, joka on yksi vuoden aktiivisimmista myyntipäivistä yrityksille, on kohta taas täällä.
Siksi kysyn sinulta: pyöriikö liiketoimintasi verkossa? Olisitko halunnut edellisenä vuotena panostaa enemmän Black Friday -markkinointiin, mutta aikasi ei riittänyt? Haluatko saada entistä parempaa tulosta tällä kertaa?
Tässä vaiheessa saattaa olla jo myöhästä, jos aloitat vasta nyt suunnittelemaan Black Friday -markkinointikampanjaa… Toki joitain hyviä asioita saadaan aikaan, jos olet NYT yhteydessä. Kerron tässä blogissa kuitenkin yksinkertaisia myyntiä auttavia asioita, joita voit implementoida myös muihin vastaaviin myyntipäiviin, kuten jouluun.
Black Fridayn myyntiä varten kannattaa varmistaa, että seuraavat asiat ovat kunnossa:
- Black Fridaylle suunnattu sisältö
- Sosiaalisen median mainonta tapahtumalle
- Verkkosivun sisäiset mainokset
- Sähköpostimarkkinointi
- Verkkosivun palvelin
Näillä suhteellisen helposti toteutettavilla vinkeillä saat hullaantuneista ostajien kokonaismäärästä taatusti omaa osuutesi.
1. Black Friday -sisältö
Ensimmäinen askel tulokselliseen markkinointiin, on kiinnostuksen herättäminen. Todennäköisesti pystyt kirjoittamaan sisältöä, joka herättää kohdeyleisössäsi kiinnostusta tai sinulla on apukäsi, joka auttaa tämän kanssa.
Black Fridayn aikana ihmiset kuitenkin hakevat mitä mahtavimpia alennuksia. Ihmiset, jotka hakevat tarjouksia hakusivujen kautta, käyttävät yleisesti hakutermiä, kuten ”Black Friday” tai ”musta perjantai”. Siksi sinun kannattaa hyödyntää näitä sanoja myös sisällössäsi. Muista tutkia hakutermin pitkä häntä. Sieltä yleensä löytyy arvokkaita hakutermejä.
Musta perjantai -hakusana tai siihen liittyvä hakusana haettiin Suomessa viime vuoden marraskuussa yli 60 tuhatta kertaa, ja Black Friday -hakutermi yli 450 000 kertaa… Siis ainoastaan marraskuussa.
2. Sosiaalisen median mainonta Black Fridayna
Nyt sisältö on kirjoitettu valmiiksi. Seuraavaksi pitää saada sisältösi maailmalle. Helpoin tapa on jakaa kirjoittamasi sisältö sosiaalisessa mediassa. Jos olet muutenkin markkinoinut aktiivisesti sosiaalisessa mediassa ja kasvattanut esimerkiksi Facebook-sivusi tunnettavuutta – hyvä. Tämä auttaa sosiaalisen median markkinoinnissa.
Todellisuus on kuitenkin se, että sosiaalisessa mediassa pitää nykyään käyttää rahaa ja maksaa näkyvyydestä, jos haluat saada sisältösi leviämään tehokkaasti. Voit tehdä paljon erilaisia asioita Facebookissa riippuen budjetistasi. Lue Facebook-markkinoinnista ja sillä saaduista tuloksista lisää täältä.
3. Verkkosivun sisäiset mainokset
Sivustolle alkaa valumaan ihmisiä orgaanisista ja maksetuista kampanjoista. Seuraavaksi haluat varmistaa, että kävijät ostavat mahdollisimman paljon ja huomaavat verkkosivun kuumimmat tarjoukset.
Tämä on todella helppo toteuttaa, mutta valitettavasti se jää useammalla verkkosivulla toteuttamatta. Kyse on siis Black Fridayhin liittyvästä mainosbannerista verkkosivulla. Tee Black Friday -kampanjalle oma mainosbanneri, jotta kävijät huomaavat parhaimmat tarjouksesi ja todennäköisemmin myös ostavat.
Hyödynnän myös pop-up -ominaisuus sivullasi. Pop-upia voi toteuttaa monella tavalla, mutta liian usein se pulpahtaa häiritsevästi ruudun eteen. Pyri toteuttamaan pop-up -kampanjasi mahdollisimman hienovaraisesti, jotta kävijät eivät ärsyynny.
4. Sähköpostimarkkinointi
Todennäköisesti sinulla on jo jonkinlainen sähköpostilista olemassa, ja viimeistään tässä vaiheessa kannattaa hyödyntää olemassa olevaa sähköpostilistaa. Lähetä sähköpostilistaan ja kanta-asiakkaille tietoa Black Friday -tarjouksistasi.
Voit hyödyntää sähköpostimarkkinointia esimerkiksi ostoskorin hylänneille kävijöille. Lähetä kävijöille muistutus kesken jääneistä ostoksista, ja jos kassasi kestää voit tarjota vielä pikku palkkion, jos kauppa toteutuu tietyn ajan sisällä.
5. Verkkosivun palvelin
Kaikki yllämainitut vinkit ovat turhia, jos verkkosivun palvelin toimii huonosti. Ensinnäkin varmista, että kävijät eivät poistu ostamatta teknisistä syistä, kuten sivustonopeudesta johtuvista pitkistä latausajoista.
Varmista että palvelimellasi on tarvittava suorituskyky toimia, jos kävijämääräsi nousee yllättäen. Palvelintarjoajalta on nykyään mahdollista saada palvelin, joka skaalautuu kävijämäärän mukaan. Tällä varmistetaan verkkosivun toimivuus silloin, kun kauppa alkaa oikeasti käydä.
Vielä on hetki aikaa laittaa Black Friday -kampanjasi kuntoon. Onnea. Toimi kuitenkin NYT. Huomaathan, että nämä vinkit toimivat erinomaisesti myös muille erikoispäiville, joten hyödynnä nämä vinkit myös muina ”ostopäivinä”. Esimerkiksi jouluostoksen aika on kohta täydessä vauhdissa.
Ole meihin yhteydessä nyt, jos haluat saada oman osuutesi Black Fridayn hullaannuttamista asiakkaista.