• Hakukoneoptimointi

Miksi hakukoneoptimointia kannattaa tehdä ennen maksettua mainontaa?

Hakukoneoptimointi ja maksettu mainonta tukevat toisiaan erinomaisesti. Toinen niistä kannattaa kuitenkin tehdä ennen toista.

SDM logo

Digimarkkinointi

Monesti kohtaamme projekteissamme seuraavan: yritykset ajattelevat, että hakukoneoptimointi on ajankohtaista vasta sen jälkeen, kun maksetusta mainonnasta ollaan saatu kaikki irti. Tämä on kaukana totuudesta.

Hakukoneoptimointi on itseasiassa ensimmäinen askel tulokselliseen digitaaliseen markkinointiin, koska se muun muassa varmistaa, että sivustosi toimii optimaalisesti. Google ja muut hakukoneet nostavat sivuston sijoituksen korkealle vasta silloin, kun se täyttää niiden asettamat käyttökokemuskriteerit. Niin teknisesti kuin sisällöllisesti. Hakukoneoptimointi on siis paljon muutakin, kuin avainsanojen kanssa näpräilyä. Se on asiakkaan käyttökokemuksen rakentamista verkkosivustolle, josta Tommi kirjoitti aiemmin hyvän blogin.

Kun sivuston teknisyys on kunnossa, niin sivustolle ohjattu asiakas viihtyy sivustolla ja ohjautuu todennäköisemmin haluttuun konversiotavoitteeseen. Jos sivusto ei toimi hyvin, maksettuun mainontaan käytetyt mainosrahat eivät ole optimaalisessa käytössä.

Tässä kirjoituksessa kerron 4 syytä, minkä takia hakukoneoptimointia on kaikin puolin järkevintä tehdä ennen maksetun mainonnan aloittamista digitaalisen markkinoinnin strategiassa.

1. Hakukoneoptimointi on pitkän tähtäimen suunnitelma

Verrattuna AdWordsiin, niin hakukoneoptimointi ei ole tuloksellisesti yhtä nopeavaikutteinen. Hakukoneoptimointi on enemmänkin kestävä ja pitkään tulosta tuova prosessi ja sen kanssa pitää olla kärsivällinen.

Verkkosivulta kannattaa aina vaatia tulosta, ja verkkosivulle kannattaa myös luoda suunnitelmaa. Mitä halutaan, että verkkosivu tekee? Millainen näkyvyys halutaan verkkosivulle? Millä hakusanoilla verkkosivun pitää näkyä?

Verkkosivu on enemmän kuin käyntikortti ja sen ominaisuudet pitää suunnitella, että se tukee yrityksen tavoitteita ja liiketoimintaa.

Näihin tavoitteisiin menee aikaa ja pääsy tavoitteisiin on melkein mahdoton ilman hakukoneoptimointia. Tämä myös tarkoittaa sitä, että kilpailijan täytyy nähdä sama vaiva hakukoneoptimoinnissa kuin teidän, jos hän haluaa parempaa näkyvyyttä. Ja niin kauan kun oma hakukoneoptimointinne jatkuu, teidät on paljon vaikeampi ohittaa hakunäkyvyydessä.

2. Hakukoneoptimoinnilla saatu orgaaninen liikenne maksaisi enemmän, jos se hankittaisiin maksetulla mainonnalla

Jos verkkosivu saa orgaanisen liikenteen kautta 2000 kävijää vaikka ”rahasto”-hakusanan ansioista, niin saman verran liikennettä Google Adwordsin kautta maksaisi yli 4000€ kuussa (CPC yli 2€). Tässä tapauksessa puhutaan ainoastaan yhdestä hakusanasta, eli paljon kalliimmaksi tulee kun pitää mainostaa muillakin hakusanoilla. Tässä tapauksessa kuvitellaan, että hakukoneoptimoininti maksaa esimerkiksi 1000€ kuussa.

Enkä tarkoita tällä sitä, etteikö AdWordsilla olisi omaa tärkeää paikkaansa tuloksen teossa, todellakin on, mutta haluan vain havainnollistaa, kuinka tasaista ja edullista hakukoneoptimoinnilla saatu kävijävirta on.

Hakukoneoptimoinnin hinnoittelu vaihtelee joissain tapauksessa aika rajusti. Toimijoita löytyy, jotka ovat todella kalliita tai halpoja, joten aina kannattaa varmistaa, mistä maksat.

Tässä esimerkki, millaisia tuloksia hakukoneoptimoinnilla voi tehdä.

3. Orgaaniseen hakuun luotetaan enemmän kuin maksettuihin mainoksiin

Jos verkkosivu on orgaanisen haun ensimmäisten joukossa, niin hakijat luottavat siihen, että heidän kaipaamansa tieto löytyy hakutuloksen kärjestä. Maksetussa mainonnassa, kuten Google Adwords, asia ei ole aina näin – varsinkaan faktatieto etsittäessä. Ihmiset luottavat Googlen orgaanisen hakutuloksen algoritmiin ja uskovat siihen, että Google haluaa tarjota hakijoille mahdollisimman relevanttia tietoa – ja tähän Google tosiaan pyrkii.

Samanlailla kuin uskot enemmän muiden ihmisten suosituksiin hyvästä ravintolasta kuin ravintolan omaan mainokseen, niin uskot myös enemmän Googlen antamiin suosituksiin hyvistä sivustoista, kuin mainostettuihin sivuihin.

4. Hakukoneoptimointia voi tehdä itse

Hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä, ja jokainen pystyy tekemään sen itse ainakin tiettyyn pisteeseen. Jokainen voi suunnitella verkkosivun rakenteen ja pohtia tärkeimmät hakusanat. Ilmaisia työkaluja, kuten Googlen Avainsanojen suunnittelijaa, voi myös hyödyntää. Kyseisellä työkalulla löytyy tietoa hakusanojen hakumäärästä.

Jos verkkosivu on suunniteltu ja tehty hyvin, ja sisältösuunnitelma verkkosivun tärkeille hakusanoille on tehty, niin sillä pääse todella pitkälle. Periaatteessa kaikki tarvittava tieto hakukoneoptimoinnista löytyy netistä, eli jos löytyy aikaa ja halua tehdä itse, kannattaa aloittaa meidän blogeista. Sieltä todennäköisesti löytyy kaikki tarvitsemasi tieto.

Yleensä yrityksen työntekijöillä on omat tehtävät, eikä hakukoneoptimointiin paneutuminen välttämättä ole kannattavaa. Sen takia me ollaan täällä auttaaksemme teitä!

Tärkein vietävä tästä kirjoituksesta on se, että hakukoneoptimointi pitää aloittaa verkkosivun suunnitteluvaiheessa, koska se helpottaa ja nopeuttaa verkkosivun tavoitteisiin pääsemisessä, ja tuo mainonnasta huomattavaa säästöä pitkällä tähtäimellä. Maksettu mainonta on erittäin tärkeä saada alussa mukaan, mutta vasta, kun verkkosivu on optimoitu ja ländärit ovat kunnossa. Näin voidaan olla varmoja, että mainosrahat ovat tehokkaassa käytössä.

Voisin nostaa loppuun vielä viidennen BONUS-syyn tehdä hakukoneoptimointi. Yksinkertaisesti, mitä enemmän saatte ostohaluisia ja yrityksenne tuotteista ja palveluista kiinnostuneita henkilöitä sivustollenne, niin sen tehokkaammaksi koko yrityksenne markkinointi muodostuu. Saatte ohjattua enemmän henkilöitä some-kanaviinne sekä sähköpostilistallenne ja saatte heidät uudelleenmarkkinoinnin piiriin esim Googlen Display-verkon kautta.

 

Katso täältä, miten hakukoneoptimointi tehostaa koko yrityksenne markkinointia!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää