Kuulostaako seuraava tutulta? Sinulla on verkkokauppa. Ehkä jopa mainostat sitä somessa tai jossain muussa kanavassa, mutta kauppa ei käy halutulla tavalla. No. Tässä blogikirjoituksessa kerron lyhyesti siitä, kuinka voit lisätä verkkokauppasi myyntiä, miten asetat verkkokaupallesi tavoitteet ja kuinka seuraat niiden toteutumista.
Verkkokaupan tavoitteiden asettaminen
Digitaalisessa markkinoinnissa konversio tarkoittaa kävijän tekemää mitattavaa toimenpidettä sivustollasi. Konversio on siis sinun asettama tavoite, jonka haluat sivustosi kävijöiden tekevän. Jotta kaupan menestystä voidaan mitata tarkasti, tulee ensin asettaa konversiotavoitteet.
Tyypillisiä tavoitteita verkkokaupalle ovat esimerkiksi:
- Ostos
- Tuotteen lisäys ostoskoriin
- Tuotteen lisäys ”toivelistalle”
- Sähköpostilistalle liittyminen
- Yhteydenotto lomakkeen kautta
Tyypillinen konversioprosentti verkkokaupalle pyörii jossain 0.5%-2% välillä toimialasta riippuen. Toimialan lisäksi konversioprosenttiin vaikuttaa myös se, myydäänkö tuotteita kuluttajille vai yrityksille.
Miten konversioprosentti sitten lasketaan? Yksinkertainen esimerkki: Sivustollasi on 1000 kävijää kuukaudessa ja heistä 10 toteuttaa asettamasi tavoitteen. Tällöin kyseisen tavoitteen konversioprosentti kuukauden aikana on 1%. ( (10/1000) * 100% = 1%)
Tavoitteiden seuranta
Kun tavoitteet on asetettu, tulee niitä pystyä seuraamaan ja analysoimaan. Liikenteen ja sivuston käyttäjien seuraamiseen on olemassa paljon hyviä työkaluja. Yksi yleisimmin käytetyistä ja parhaista kävijäseuranta työkaluista on Google Analytics.
Google analyticsin avulla voi seurata mm.
- Liikenteen lähdettä, eli mistä kävijät tulevat sivustollesi
- Kauanko ihmiset viettävät aikaa sivustollasi
- Mitkä laskeutumissivut/tuotteet keräävät eniten liikennettä
- Mitä selainta, käyttöjärjestelmää vierailijat käyttävät ja onko kyseessä mobiililaite
- Kuinka moni käyttäjä konvertoitui asettamiesi tavoitteiden perusteella
Google Analyticsin antamien lukujen perusteella markkinointia voi kehittää dataan perustuen.
Konversioprosentin parantaminen
Laadukkaat kuvat
Kuvien merkitystä ei voi korostaa liikaa. Verkkokaupasta ostaessasi et pysty koskemaan valitsemaasi tuotetta tai sovittamaan niitä päällesi. Tämän takia onkin tärkeää käyttää laadukkaita kuvia, joista saa laadukkaan vaikutelman tuotteesta ja asiakas tietää tarkalleen, mitä on ostamassa.
Tuotekuvaukset
Tee tuotekuvauksista mahdollisimman yksityiskohtaisia. Hyvät tuotekuvaukset laadukkaiden kuvien kanssa auttavat asiakasta ymmärtämään mitä he ovat ostamassa. Se helpottaa ostopäätöstä. Verkkokaupassa asiakas ei pysty kysyä myyjältä apua, joten vastaa tuotekuvauksissa tyypillisimpiin kysymyksiin. Hyvät ja uniikit tuotekuvaukset auttavat myös tuotteitasi löytymään korkeammalta hakukoneista, mikä auttaa sivustoasi keräämään ilmaista liikennettä ja saamaan lisää myyntiä. Tuotekuvauksissa voi monesti olla syytä käyttää ammattitaitoista copywriteria, mikä lisää myyntiäsi entisestään.
Tarjoa ilmainen toimitus
Ilmaisella toimituksella asiakkaat kokevat saavansa suuren edun vaikka kyseessä olisikin hyvin pieni summa tuotteen hintaan verrattuna.
Käytä alennuskoodeja/-kuponkeja
Alennuskoodilla tarkoitetaan tässä tapauksessa ”koodia”, jonka asiakas syöttää kassa-sivulla tai ostoskorissa ja saa tuotteista esimerkiksi 20% alennuksen. Tyypillisesti alennuskoodit ovat hyvä keino saada lisää myyntiä varsinkin mainonnan avulla ja niitä käytetään usein sesonkikampanjoissa. Alennuskoodit toimivat hyvin varsinkin Facebook markkinoinnissa ja Google Adwords -mainonnassa.
Säädä tuotteiden hintoja
Jos mahdollista, joskus saattaa olla kannattavaa laskea tuotteiden hintoja hieman pienemmäksi kuin kilpailijoilla, jolloin tuotteita vertailevat asiakkaat ostavat todennäköisemmin sinun verkkokaupastasi. Kauppasi ulkoasu ja mm. aiemmin mainittu kuvien sekä tuotekuvausten laatu vaikuttaa yrityksesi brändiin ja siihen, paljonko asiakkaat ovat valmiita maksamaan myymistäsi tuotteista.
Tee ostamisesta helppoa
Jos kaupastasi ostaminen on tehty liian vaikeaksi, vähentää se varmasti sivustosi konversioprosenttia. Ei kannata esimerkiksi vaatia asiakkaita luomaan pakollista käyttäjätunnusta, vaan salli tilaaminen ilman sitä. Laita myös linkki ostoskoriin aina näkyville ja näytä ostettavat tuotteet myös kassasivulla.
Mobiiliystävällisyys
Mobiililaitteiden käyttö lisääntyy jatkuvasti, joten verkkokauppasi täytyy toimia myös mobiililaitteilla. Monella sivustolla jopa puolet liikenteestä tulee nykyään mobiililaitteilta, joten jos kauppasi ei toimi mobiililaitteilla, haaskaat paljon potentiaalista kauppaa. Monesti ihmiset etsivät tuotteista tietoa ja vertailevat niitä ensin puhelimellaan, ja myöhemmin kotiin päästyään tekevät tilauksen kotikoneelta.
Google onkin ilmoittanut siirtyvänsä ns. Mobile First:iin, mikä jokaisen verkkokauppiaan tulee ottaa ehdottomasti huomioon.
Testaa
Pieneltä vaikuttavilla muutoksilla voi olla merkittävä vaikutus verkkokauppasi menestykseen. Vaihda nappien tekstejä, värejä, kokeile erilaista tekstisisältöä ja erilaisia kuvia eri tuotteilla. Tee muutokset ja merkkaa niiden ajankohta analytiikkaan. Tämän jälkeen voit seurata niiden vaikutusta analytiikan avulla. Joskus vaikutukset näkyvät heti, mutta yleensä niitä kannattaa seurata kuukausitasolla.
Yhteenveto
Ensimmäinen askel on asettaa verkkokaupallesi tavoitteet ja asentaa mittaristo niiden seuraamiseen. Paras käytäntö on tehdä ostaminen asiakkaille mahdollisimman helpoksi. Varsinkin tuotesivuihin, tuotekuviin ja -kuvauksiin kannattaa panostaa, jotta asiakas voi olla varma siitä, mitä on ostamassa. Hyvä sisältö on myös tärkeä osa verkkokauppasi hakukoneoptimointia. Jos tarvitset apua verkkokauppasi markkinointiin tai konversioprosentin parantamiseen, ota rohkeasti yhteyttä.