Facebook-markkinoinnissa käytettävistä työkaluista puhuttaessa, työkalut voidaan rajata Facebookin omiin työkaluihin, jotka ovat itse Facebookin mainosalustan sisällä, sekä ulkopuolisiin työkaluihin, joita käytetään mainosalustan ulkopuolella.
Facebookin omia työkaluja ovat siis esimerkiksi Power editor ja Facebookin oma Open Graph Debugger. Ulkopuolisia työkaluja ovat taas työkalut kuten Smartly tai Qwaya.
Käydään ensin läpi oleellisimmat Facebookin omat työkalut ja sen jälkeen ulkopuolisten tahojen tarjoamia työkaluja.
Facebookin omat työkalut
Suurin osa näistä työkaluista on tuttuja jokaiselle Facebook-markkinointia tekevälle, mutta tässä kuitenkin listaus oleellisimmista työkaluista alustan sisällä. Listaa voisi toki jatkaa listaamalla kaikki mainosalustan ominaisuudet.
1. Power Editor / Mainosten hallinta
Käytännössä se paikka, jossa mainoksia yleensä hallitaan. Toki mainoksia voi tehdä suoraan myös Facebook-sivun kautta, mutta mikäli haluaa maksimaalisen hallinnan mainoksista, niin Power Editor on työkalu jota kannattaa käyttää. Kyseisen työkalunhan löytää täältä, kunhan on vain kirjautuneena sisälle.
Facebook Analytics mahdollistaa mainonnan tehojen tulkinnan hieman kattavammin, kuin mitä Power Editor mahdollistaa. Facebookin analytiikasta pystyy myös kaivamaan muista liikenteen lähteistä tulleen liikenteen lähteiden tehoja vähän samaan tapaan kuin Google Analyticsissa.
Facebook Analyticsin ei voi vielä sanoa olevan aivan Google Analyticsin tasolla, mutta kovaa vauhtia tuokin alusta on menossa eteenpäin. Suurin etu Google Analyticsiin verrattuna Facebook Analyticsissa on se, että se toimii ”cross device” huomattavasti paremmin kuin Googlen analytiikka.
3. Facebook Open Graph Debugger
Mikäli thumbnail ei toimi oikein tai jokin muu jakamassasi linkissä mättää, niin Debuggerin avulla saat selvitettyä mikä linkissä on vialla ja sitä kautta myös korjattua viat niin, että saat homman pelittämään niin kuin haluat. Siinä se lyhykäisyydessään.
Pixel Helper on Facebookin oma lisäosa Google Chrome -selaimeen- Pixel Helperin avulla pystyt tarkistamaan sivusi seurannan toimivuuden helposti. Sen ansiosta sinun ei tarvitse seurannan asentamisen jälkeen enää arvailla toimiiko seuranta vai ei. Toki myös Google Tag Managerin preview modilla saat paljon tehtyä ja yleensä seurannan tarkistamisessa kannattaakin käyttää molempia työkaluja, jotta ongelmakohdat tulevat varmasti esille.
Ulkopuoliset työkalut
Ulkopuolisilla työkaluilla tarkoitan Facebook mainontaa automatisoivia tai muuten helpottavia työkaluja, jotka ovat osa Facebookin Marketing Partner -verkostoa. Mikään seuraavaksi mainittavista työkaluista ei ole välttämätön, mutta jokaisesta työkalusta löytyy joitakin lisäominaisuuksia Facebookin omien työkalujen lisäksi.
1. Smartly
Smartly on ehkä tällä hetkellä kaikista paras työkalu Facebook-markkinoinnin tueksi. Mahdollistaa muun muassa hintatarjousten optimoinnin säätämisen automaattisesti, mainosten automaattisen pysäyttämisen ja käynnistämisen niiden toiminnan pohjalta, sekä mainosbudjetin allokoinnin sekä skaalaamisen tuloksien pohjalta täysin automaattisesti.
Hyödyllisten ominaisuuksien listaa voisi jatkaa Smartlyn tapauksessa pitkälle, mutta jokainen voi itse perehtyä Smartlyn tarjoamiin mahdollisuuksiin itse. Inhousena markkinointia tekeville suurimpana rajoitteena on todennäköisesti hinta, sillä Smartlyn hinta alkaa 1000€ ja nousee siitä ylöspäin median kulutuksen mukaan. Toisaalta tuolla rahalla saa myös markkinoiden parhaan supportin, josta täytyy antaa propsit Smartlylle.
Smartly on myös kaikista listatuista työkaluista ainoa, jota me käytämme tällä hetkellä aktiivisesti.
2. Qwaya
Qwaya on työkalu Facebook-markkinointiin siinä missä Power editor tai Smartlykin. Vahvuutena Smartlyyn nähden Qwayalla on vain hinta. Toisaalta näin omasta näkövinkkelistäni Qwaya on työkaluna niin huono, että on fiksumpaa ottaa jokin kilpaileva työkalu, kuten Adespresso, käyttöön.
Mainosten testaamiseen Qwaya:ssa on jokunen mielenkiintoinen ominaisuus, mutta kun opettelee käyttämään Power Editoria nopeasti, ei Qwaya säästä aikaasi juurikaan.
3. Adespresso
Adespresso on jotakin Qwaya:n ja Smartlyn väliltä. Se tarjoaa hieman enemmän automatiikkaa mainontaan, kuin Qwaya, mutta on kuitenkin kaukana Smartlyn tasosta. Yleisesti Adespresso on inhousena tehtävään Facebook-markkinointiin usein se oikea valinta, jos budjetit eivät mahdollista Smartlyn käyttöä fiksusti.
Adespresson kohdalla probleema on kuitenkin hieman samankaltainen kuin Qwayalla. Joitakin hyödyllisiä ominaisuuksia on, mutta se on toinen kysymys, maksavatko ne oikeasti itseään takaisin. Varsinkaan kun ominaisuudet eivät ole täysin customoitavissa.
Esimerkiksi Adespressosta löytyy automaattinen postauksien buustaus ominaisuutena. Ominaisuus ei kuitenkaan ole järin käyttökelpoinen, koska automaattisia buustauksia ei saa konversiotavoitteelle. Toki, jos mainonnan tavoitteena on saada vähän näkyvyyttä helposti, niin tuo ominaisuus voi tulla ihan tarpeeseen, mutta kauppaa sillä tuskin hirveästi tehdään.
CompanionLabs on pelkästään Facebook-mainonnan hintatarjousten optimointiin keskittynyt softa. Softan toimintalogiikka ei välttämättä ole kaikista loogisin, mutta mielenkiintoinen joka tapauksessa.
Käytännössä CompanionLabs tekee yhdestä mainosjoukosta useita versioita eri hintatarjouksilla ja alkaa arvottamaan eri mainosjoukkoja sen mukaan, mitkä hintatarjoukset toimivat parhaiten. Lopputuloksena pitäisi olla tilanne, jossa mainontaa näytetään hintatarjouksella, joka tuottaa parhaat mahdolliset tulokset.
No jos ymmärtää yhtään Facebookissa käytävää huutokauppaa ja sen mekanismeja, niin herää heti kysymys, että onko kyseisestä softasta mitään hyötyä. Logiikka kun ei oikein osu yksi yhteen sen kanssa, että teoriassa aina oikea CPA:n arvo pitäisi olla se optimaalinen bidi. Toki tuohon löytyy paljon poikkeuksia, mutta CompanionLabs kääntää tämän ajatuksen kyllä aika päälaelleen.
CompanionLabs softan taustalla on ajatus siitä, että Facebook jakaa käyttäjiä erilaisiin lohkoihin sen mukaan kuinka todennäköisesti he konvertoivat ja että näissä lohkoissa käydään käytännössä erillisiä toisistaan riippumattomia huutokauppoja. Rehellisesti sanottuna, en itse usko tuohon ajatukseen ollenkaan, koska se on ristiriidassa niin sanotun virallisen tiedon kanssa.
Joissain tapauksissa ylikorkeat bidit tietty tuovat parempaa tulosta, joten siinä määrin softasta voi olla hyötyä. On kuitenkin tehokkaampaa bidata yläkanttiin niissä tilanteissa suoraan itse, joissa hyötyä voisi olla, sen sijaan että antaa softan tehdä 10 adsettiä eri bidi tasoille ja löytää sitä kautta ”täydellinen” biditaso.
Itse testasin softaa tosin vain trial periodin ajan, joten voi olla, että softasta jotain hyötyä löytyykin, vaikkei se meillä juurikaan toiminut. Positiivisena puolena on se, että softan tekijät pyörittävät aiheen ympärillä Facebook-ryhmää ja vastaavat softaan, sekä Facebookin huutokauppaan liittyviin kysymyksiin nopeasti.
5. Catvertiser
19€/kk postauksien automaattiseen buustaukseen. Siinä Catvertiser lyhykäisyydessään. Löytyy siitä tietty joitain muitakin ominaisuuksia, mutta Catvertiser jää auttamatta suurempien kilpailijoidensa jalkoihin. Jos kuitenkin haluaa vain automatisoida postauksiensa buustauksen voi Catvertiser olla ihan varteenotettavakin vaihtoehto. Ongelmana toki sama kuin Adespressossakin, eli näitä automaattisia buustauksia ei saa konversiotavoitteelle. Ja kuten aikaisemmin totesin, niin tuo tekee ominaisuudesta lähes kaikissa caseissa aika turhan, mikäli markkinoinnilta odottaa oikeita tuloksia.
Yhteenvetona Facebook-markkinoinnin työkaluista
Facebook-markkinointiin löytyy jos jonkinlaista työkalua ja ylläolevat ovat vain murto-osa niistä kaikista, joita on tarjolla. Facebook marketing partner directorysta löytyy kattava listaus kaikista Marketing partnereista, jotka ovat pääosin erilaisia työkaluja Facebook-markkinointiin. Sieltä voi jokainen etsiä sitä itselleen hyödyllistä sovellusta.
Henkilökohtaisesti suosittelen toimimaan ensisijaisesti Facebookin omilla työkaluilla. Joskin joissain tapauksissa Smartly tai Adespresso voivat olla ihan hyödyllisiä työkaluja käytettäväksi. Suurimpana rajaavana tekijänä näissä on kuitenkin hinta, erityisesti Smartlyn kohdalla.
Markkinointitoimistolle 1000€ minimi kuukausihinta ei välttämättä tunnu missään, kun kokonaisspendi on riittävän suuri. Yksittäiselle toimijalle tuota hintaa on vaikea perustella, jos kuukausispendit eivät ole 10-20k välissä.
Tämä nyt pintaraapaisuna Facebook-markkinoinnin työkaluista. Jos et kuitenkaan koe tehokkaaksi tehdä markkinointia itse ja yrityksesi on valmis panostamaan rahaa saadakseen hyviä tuloksia, niin tällöin FB-markkinoinnin ulkoistaminen on järkevää. Jätä yhteydenottopyyntö!