• Hakukoneoptimointi
  • Sosiaalinen media

Miten sosiaalinen media vaikuttaa hakukoneoptimointiin?

Google erottui muista hakukoneista aikoinaan rakentamalla hakutulosten järjestelemiseen algoritmin, mikä suuresti painotti muiden sivujen antamia ääniä eli linkkejä. Tätä ennen tulosten paremmuusjärjestys oli päätetty lähinnä sivuston sisästä löytyvien tekijöiden perusteella, kuten sivulla käytettyjen sanojen ja erilaisten meta-tagien sisältöjen mukaan. Kun sosiaalinen media on mullistanut meidän tapaamme käyttää internettiä vähintäänkin yhtä paljon kuin hakukoneet aikoinaan, on […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Google erottui muista hakukoneista aikoinaan rakentamalla hakutulosten järjestelemiseen algoritmin, mikä suuresti painotti muiden sivujen antamia ääniä eli linkkejä. Tätä ennen tulosten paremmuusjärjestys oli päätetty lähinnä sivuston sisästä löytyvien tekijöiden perusteella, kuten sivulla käytettyjen sanojen ja erilaisten meta-tagien sisältöjen mukaan.

Kun sosiaalinen media on mullistanut meidän tapaamme käyttää internettiä vähintäänkin yhtä paljon kuin hakukoneet aikoinaan, on spekuloitu paljon sitä, miten sosiaalinen media todella vaikuttaa suoraan hakutuloksiin.

Voiko pelkästään sosiaalisen median avulla nousta myös Googlessa kohti kärkisijoja?

Miten Google toimii Facebookin ja Twitterin suhteen?

Googlen silloinen spämminvastaisen yksikön vetäjä Matt Cutts kommentoi asiaa jo vuonna 2014. Cuttsin mukaan Twitterin ja Facebookin postaukset eli julkaisut indeksoidaan (otetaan talteen Googlen tietokantaan, josta hakutulokset palautetaan) kuten mitkä tahansa muutkin verkkosivut, mutta ne eivät ole osa Googlen hakualgoritmia. Googlelle yksi twiitti on yksi sivu ja samoin Facebookin erilaiset julkaisut vastaavat yksittäistä verkkosivuston sivua.

Vaikka Google pystyy indeksoimaan sosiaalisen median julkaisut, se ei tarkoita sitä, että Google indeksoisi ne kaikki. Vaikka Googlen indeksointiteho kasvaa jatkuvasti, kasvaa sosiaalisessa mediassa julkaistun sisällön määrä nopeampaa. Suurin osa tehdyistä julkaisuista eivät ole merkityksellisiä hakutuloksia, joten Google indeksoi niistä vain murto-osan. Googlen missio on välittää informaatiota ja muutaman rivin julkaisu siitä, miten kävin kaupassa ja pesin autoni, ei ole järin informaatiivista sisältöä, ja näin ollen se on merkityksetön hakutuloksena.

Googlella on nykyään suora pääsy Twitteriin ns. ”firehose-yhteys”, mikä tarkoittaa sitä, että se näkee kaikki twiitit reaaliajassa. Stonetemple consultingin tekemän tutkimuksen mukaan Google indeksoi silti vain noin 4 % twiiteistä. Eli pelkillä twiiteillä hakutuloksiin nouseminen on erittäin haastavaa, ellei mahdotonta.

Miltä sosiaalinen media näyttää Googlen silmin?

Google ei pääse indeksoimaan sivuja, jotka vaativat tunnistautumisen ja näin siltä jää paljon dataa näkemättä sosiaalisen median sivustoilta. Koska Google ei saa rakennettua kokonaiskuvaa sosiaalisen median datasta, on sen erittäin vaikea ymmärtää signaalien oikea merkitys ja niiden vahvuudet.

Tähän kun lisätään vielä haasteet henkilön identifioinnissa, eli käytännössä se, että Googlen on mahdoton sanoa, onko

sama henkilö, ja pitäisikö jokaisen näistä tileistä saada sama painoarvo, muuttuu tilanne entistäkin haastavammaksi Googlen silmissä. Kun et saa identiteettiä selville, etkä ole varma miten paljon auktoriteettia voi julkaisulle tai tilille antaa, miten voisit antaa algoritmin ottaa sen huomioon?

Aikoinaan Google on blokattu myös kokonaan pois näistä palveluista ja se on myös iso syy, miksi ne eivät ole osa algoritmia. Googlen täytyy varautua siihen, että se blokataan jälleen kokonaan pois ja silloin heidän ranking-algoritmi ei toimi kunnolla.

On melko selvää, että Google ei voi vielä antaa isoa merkitystä sosiaalisen median signaaleille omassa hakualgoritmissaan.

Miksi sitten sosiaalisen median signaalit korreloivat korkeiden hakutulosten kanssa?

Monet suuret sivustot, kuten moz.com, esittävät tutkimuksissaan sosiaalisen median signaalit hakutuloksiin korreloivina tekijöinä. Miksi näin?

Tärkeää on erottaa termit korrelointi ja kausaliteetti toisistaan. Kausaliteetti tarkoittaa syyseuraus-suhdetta, eli tapahtuma aiheuttaa toisen tapahtuman. Se, että aktiivisuus sosiaalisessa mediassa näkyy myös korkeina hakukonesijoituksina, on korrelaatio ja kertoo vain kahden muuttajan välisestä suhteesta, ei siitä, että toinen aiheuttaisi toisen.

Syyt tähän korrelaatioon ovat seuraavat:

  • Sisältö ja linkit – Korrelaatio seuraa siitä, että ollakseen aktiivinen sosiaalisessa mediassa, täytyy yrityksen tuottaa hyvää kohdeyleisölle sopivaa sisältöä. Kun tämä sisältö julkaistaan myös yrityksen verkkosivuilla, se näkyy myös hyvinä hakukonesijoituksina ja se houkuttelee myös muita sivustoja linkittämään kyseistä sivustoa ja näin nostaa sivustoa hakutuloksissa.
  • Digitaalisesta markkinoinnista huolehtiminen – Usein kun yritys panostaa sisällöntuotantoon ja sosiaaliseen mediaan, on se myös huolehtinut hakukoneoptimointinsa kuntoon, se kun vaatii alkuun vain hakukoneoptimointistrategian (mikä sisältää verkkosivuston auditoinnin ja hakusanatutkimuksen). Tämän jälkeen sisällöntuottaminen tuo tulosta sekä Googlen että sosiaalisen median puolella.

Yhteenveto

Suurin osa Googlen bisneksestä on suoraan riippuvaista siitä, että ihmiset googlettavat ahkerasti. Ja googlettelu on niin kauan suosittua, kun se tuottaa maailman parhaat hakutulokset. Tämän vuoksi Google on erittäin tarkka siitä, mitä signaaleja se ottaa hakualgoritmiinsa mukaan.

Syyt miksi sosiaalisen median signaalit eivät kuulu Googlen algoritmiin:

  1. Sosiaalisen median kokonaiskuvan puute johtuen isosta määrästä Googlelle näkymätöntä dataa, jota se ei pääse indeksoimaan.
  2. Yksilön ja yrityksen auktoriteetin ja identiteetin määrittämisen haasteet sosiaalisessa mediassa.
  3. Sosiaalisen median luonne, sivujen seuraajamäärät ja suhteet muuttuvat koko ajan.

Hakutulokset ovat kuitenkin Googlen ydinbisnestä ja virheet hakualgoritmin kanssa olisivat todella kalliita. Toistaiseksi Google on aivan ylivertainen hakutulosten tuoja. Miksi lähteä vaarantamaan tätä ottamalla hakualgoritmiin tekijöitä, joita se ei vielä täysin ymmärrä tai ne ovat sille näkymättömissä?

Haluatko parantaa näkyvyyttäsi hakukoneissa ja sosiaalisessa mediassa? Lataa täältä Hakukoneoptimoinnin ostajan opas niin pääset alkuun!

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää