• Facebook

Asiakaskokemusstrategia Facebookissa

Asiakaskokemus erottaa verkkokauppasi kilpailijoistasi ja pitää asiakkaat luonasi. Mutta kuinka parantaa sitä?

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Digitaalinen asiakaskokemus on ollut viimeiset vuodet pinnalla ja yhä useammat B2C-yritykset ovat nostaneet asiakaskokemuksen tärkeimmäksi tekijäksi suunnitellessaan digitaalisia palveluitaan. Asiakaskokemusta korostetaan, koska se on ainoita tapoja saada lisää katetta asiakkaalta, kun muutoin verkkokaupat meinaavat olla melko homogeenisiä.

Vaikka asiakaskokemuksesta puhutaan, on se kuitenkin useimmille yrityksille vieras käsite. Asiakaskokemus Facebookissa ja muussa sosiaalisessa mediassa on vielä vaikeampi kokonaisuus. Jos kuitenkin katsotaan Facebookin kehitystä kohti Facebook-kauppaa ja sen viestintäominaisuuksia, jotka sitovat asiakkaan ja yrityksen tiivistii yhteen, on asiakaskokemuksen merkitys Facebookissa huomattava.

Mitä huomioida Facebookin asiakaskokemusstrategiassasi?

Asiakaskokemukseen Facebookissa voidaan lukea seuraavat asiat:

  • Ostajapersoonille suunnatut sisällöt
  • Oikea sisältö asiakkaan ostopolun aikana
  • Asiakaskokemuksen mittaaminen ja kehittäminen
  • Julkaisujen suunnitteleminen eri kausille
  • Viestinnän suunnitteleminen ja toteuttaminen

Tärkeimpiä näistä ovat ostopolun sisällönsuunnittelu sekä asiakaskokemuksen mittaaminen analytiikan avulla. Tietysti asiakasviestintä on erittäin tärkeä osa-alue, mutta Chatbottien tuleminen ei vielä tehnyt tehtäväänsä ja asiakasviestintä hoituu hyvin usein samalta henkilökunnalta, jolle asiakasviesti on tullutkin.

Oikea sisältö asiakkaan ostopolulla

Asiakaskokemukseen vaikuttaa erityisesti se, miten asiakasta voidaan auttaa hänen ostoprosessinsa aikana.  Tuntemalla asiakkaiden tarpeet voit hyödyntää Facebookin dataa tehokkaasti asiakaskokemuksen parantamiseksi.

Tuotteemme vaatii asiakkaalta perehtymistä, mutta emme voi olettaa, että herkästi katkeavassa digitaalisessa ostoprosessissa asiakas voi käyttää aikaansa tunteja perehtymällä meidän tuotteeseemme. Silloin relevantti, asiakasta auttava sisältö tulee palvelemaan asiakasta eri hetkillä. Nopealla tahdilla etenevälle asiakkaalle voidaan tarjota sisältöä yhdellä kertaa enemmän, kun taas hitaasti etenevälle sisällön pitää tulla viikkojen tai jopa kuukausien aikana.

Lisäksi sisältöformaattien tulee olla mietittyinä asiakkaan kannalta. Varttuneempi väestö arvostaa tekstiä ja kuvia, kun nuoremmat sukupolvet ovat videonkuluttajia.

Asiakaskokemusta syvimmässä merkityksessään on se, kun informaatio on suunniteltu palvelemaan asiakasta ja sen voi kuluttaa haluamassaan muodossa itselleen sopivalla päätelaitteella.

Asiakaskokemuksen mittaaminen

Se, miten Facebook ja sosiaalinen media soveltuvat asiakaskokemuksen mittaamiseen, kehittyy. Nyt parhaimpia mittareita ovat suorat kaupat ja frekvenssi, jolla Facebook pystyy tuottamaan yritykselle liikevaihtoa.

Tietysti asiakkaiden viihtyminen yrityksen sisältöjen parissa parantaa jo mainonnan puolelta tuttuja osuvuuspisteitä. Mitä paremmin sisältö puhuttelee asiakasta, sitä kauemmin ja pitempään asiakkaasi viihtyvät sisältöjesi parissa.

Tulevaisuudessa, kun Facebook-kaupat todella vyöryvät myös tänne vanhalle mantereelle ja ihan pohjolaan asti, on asiakkaan polku käytävissä kokonaan Facebookissa. Mitä enemmän sisältöjä asiakkaasi on kuluttanut, sitä helpompi sinun on tarjota hänelle oikeita ratkaisuja ja parantaa mahdollisuutta onnistua tekemään elämänsä ostopäätös Facebook-kaupassasi.

Mistä aloittaa asiakaskokemusstrategian luonti?

Kun lähdet kehittämään Facebook-viestintääsi ja pyrkimään kohti timanttista asiakaskokemusta, on hyvä aloittaa Facebook-strategiasta. Mieti, mhin Facebook asemoituu ja mitä kaikkia toimenpiteitä olet tekemässä asiakasrajapinnassa.

Ilman ostajapersoonien määrittelyä ja Facebook-strategiaa yrityksesi todennäköisesti vain ajelehtii kohti seuraavaa haastetta vailla tavoitteita.

Varmaa on se, että Facebook on seuraavien vuosien aikana kasvattamassa merkitystään kuluttajakaupassa ja viestinnässä. Jos haluat panostaa asiakaskokemukseen ja tehostaa Facebook-markkinointiasi, ota meihin yhteyttä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelemme ...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää