Kuten jo Tiia aikaisemmin kertoi blogissaan Adwords 2016 vs 2017, Google uudistaa AdWordsin käyttöliittymän ulkoasua ja nyt me pääsimme ensimmäisten joukossa kokeilemaan tuota uudistusta. Käyn hieman läpi uutta käyttöliittymää ja sen tuomaan uutta käyttökokemusta, sekä myös omia mietteitäni siihen, miksi ja minkä takia Google uudistaa AdWordsin käyttöliittymän ulkonäköä.
Miksi näin?
Uudessa näkymässä on selkeästi haettu parempaa käyttökokemusta ja visuaalisempaa ilmettä, joka varmasti houkuttelee uusia käyttäjiä AdWordsin saloihin.
Näkymä on aivan uudenlainen vanhaan verrattuna. Siinä on ajateltu modernia käyttöympäristöä tarkemmin, uusilla visuaalisilla painikkeilla ja sulavammalla toiminnalla, jossa tuodaan kaikki ominaisuudet paremmin ymmärrettäviksi sekä hahmotettaviksi.
Yleinen toimivuus on muuttunut nopeammaksi ja sulavammaksi, mikä mukavoittaa käyttökokemusta huomattavasti.
Kaikille käyttäjille
Google ottaa vaiheittain ja tilikohtaisesti käyttöön uuden käyttöliittymän, joten jos sinulla on useampia tilejä niin ei huolta, käyttöliittymä tulee kaikille tileille saataville tämän vuoden aikana.
Siten kun uusi käyttöliittymän näkymä tulee käyttöön, on vielä mahdollisuus siirtyä vanhaan näkymään, jos niin haluaa.
Miltä se sitten näyttää?
Kampanjanäkymä
Perusnäkymä eroaa vanhasta jo heti ensisilmäyksellä. Koko näkymä on vaihtunut ihan täysin. Perinteisesti yläosassa sijaitsevat valinnat ovat siirtyneet näkymässä vasemmalle. Sitä kautta voi vaihtaa näkymää kampanja-, mainosryhmä-, mainos-, avainsana-, asetukset-tasoille. Sinne on myös liitetty sijainti, aikataulu, laitenäkymä ja muutoshistoria.
Keskellä on kaavio, jonka näkymää muokataan sen oikeasta yläkulmasta.
Kampanjan yläpuolella oikealle on ilmestynyt suppilo, ympyrä ja kolme palkkia. Suppilosta voidaan luoda suodatin, jolla näkymään saa vain tietyn ominaisuuden täyttävä kampanja. Ympyrä on vanhasta näkymästä tuttu ryhmittely, millä voidaan segmentoida näkymää esim. eri laitteiden mukaan. Kolme palkki kohdasta voi muokata sarakkeita, kuten klikkaus, näyttökerrat ja klikkausprosentti.
Mainosnäkymä
Mainokset ja mainoslaajennukset ovat samassa ja voit vaihtaa näkymää niiden välillä yläpuolella olevasta kohdasta.
Jokaisessa näkymässä uutena on visuaalisesti erottuva sininen ympyrä, jossa on plusmerkki tai kynä keskellä. Tästä voi lisätä uuden asian kyseiseen näkymään, tässä tapauksessa uuden mainoksen.
Asetukset
Asetuksiin on tullut uutuutena uudenlainen valikko, jossa asetuksien muokkaukset on laitettu alavalikkojen alle. Tämä yksinkertaistaa asetusten visualisointia ja selkeyttää niiden muokkausta.
Sijaintikohdistukset
Yhtenä erittäin mahtavana lisäyksenä on kartan lisääminen sijaintinäkymään. Tämä asetus on hyödyllinen monille niille, jotka mainostavat useissa eri kohteissa, koska nyt on helpompi visuaalisesti hahmottaa kaikki mainostettavat alueet.
Googlen mahtavien karttapalveluiden ansiosta on karttanäkymä helposti vaihdettavissa myös satelliittinäkymään. On mielenkiintoista pohtia, onkohan tulevaisuudessa mahdollista nähdä mainosten kohdistamista myös Google Street View -näkökulmasta.
Uudessa näkymässä on selkeästi haettu parempaa käyttökokemusta ja visuaalisempaa ilmettä
Mainosaikataulut
Mainosten aikataulutus on tuotu nyt paremmin esille ja tehty selkeämmäksi hahmottaa. Google haluaa todennäköisesti helpottaa useampaa käyttäjää omaksumaan enemmän mainosten kohdennettua esittämistä. Tämä on varmasti jäänyt monelta vähemmälle huomiolle. Kuitenkin tämä on todella monelle yritykselle hyödyllinen, jos halutaan mainostaa vain tiettyyn aikaan. Tästä meidän Ville kirjoitti erinomaisen jutun aikaisemmin ja se kannattaa lukaista.
Laitteet
Laitteet-osio on myös tuotu helpommin saataville ja klikkausten korotuksia on nyt helpompi tehdä eri laitteille.
Tämä muutos johtuu paljolti mobiililaitteilla tehtävien hakujen suuresta kasvusta viime vuosina.
Muutoshistoria
Muutoshistoriassa on myös tapahtunut yksinkertaistamista. Nyt on helpommin ymmärrettävissä, miten voi suodattaa muutoksia tietyn kategorian mukaan. Tämä on erityisen hyödyllinen niille, joilla on samalla tilillä useita eri käyttäjiä.
Yleisnäkymä
Yleisnäkymästä on haettu hieman dashboard-tyylistä ulkoasua, joka helpottaa tulosten hahmottamista huomattavasti paremmin.
Tosin näkymän muokkaus on hieman vajavainen ja tähän toivoisin muutosta, jossa ulkoasu olisi vapaasti itse muokattavissa. Uskon tähän tulevan muutoksia tulevaisuudessa, kunhan uusi näkymä tulee kaikkien käyttäjien saataville.
Työkalut ja Raportit
Uudessa näkymässä työkalut ja raportit ovat siirtyneet salkku-kuvakkeen alle, josta jatkossa löytyvät avainsanojen suunnittelu, mainosten esikatselu, tulokset (konversiot), joukkomuokkaukset, raportit ja analytiikka.
Nämä työkalut ovat selkeästi vielä työn alla Googlella, koska niihin siirtyessä näkymä vaihtuu vielä vanhaan. Uskon kuitenkin tähänkin tulevan päivitystä, koska suunta on selkeästi visuaalisempaan näkymään.
Yhteenveto
Uudistuksien tarkoitus on selvästi tuoda AdWordsiä enemmän kuluttajaystävällisempään suuntaan. Uskoisin Googlen kalastelevan enemmän yksittäisiä uusia AdWordsin käyttäjiä uudella näkymällä, sillä se on huomattavasti helpommin lähestyttävä. Ammattilaisten uskoisin omaksuvan uuden käyttöliittymän helposti, mutta mielenkiintoista on tulevaisuudessa nähdä tilastoja siitä, moniko kokenut käyttäjä omaksuu uuden näkymän vai vaihtavatko he takaisin vanhaan.
Uusi näkymä tulee vaiheittain käyttöön ja uskoisin sen syrjäyttävän jossain vaiheessa kokonaan vanhan näkymän.
Sulava toimivuus on erittäin toivottu parannus varsinkin niille, jotka ovat päivittäin AdWordsin parissa tai niille, joilla on useita tilejä hallittavanaan.
Uudet käyttäjät omaksuvat uuden näkymän helpommin, koska tilin perusoptimointi onnistuu paremmin nyt, kun useat ominaisuudet on tuotu paremmin esille.