Facebook-kilpailusäännöillä ja yhdessä muilla Facebook-markkinoinnin säännöillä Facebook pyrkii luomaan mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen jokaiselle henkilölle. Tässä blogikirjoituksessa käydään ensin läpi, miten sääntöjen mukainen kampanja tehdään ja loppupuolelta löydät vinkit, joiden avulla järjestät kampanjasi helposti ja mutkattomasti.
Facebook-kilpailut: mikä on sallittua ja mikä ei?
Facebook-sivujen käyttöehdoissa kielletään kampanjat, joita hallitaan henkilökohtaisten aikajanojen kautta. Suomeksi tämä tarkoittaa, että julkaisun jakaminen omalla aikajanalla tai kaverin merkitseminen julkaisuun eivät saa olla kilpailuun osallistumisen ehtoja. Kuitenkin julkaisussa saa ja voi kehottaa myös jakamaan julkaisua.
Kampanjoita voidaan hallita Facebookissa sivuilla tai sovelluksissa. Henkilökohtaisia aikajanoja ja kaveriyhteyksiä ei saa käyttää kampanjoiden hallitsemiseen (esim. ”jaa aikajanallasi ja osallistu”- tai ”jaa kaverisi aikajanalla ja osallistut useammin”- ja ”osallistu merkitsemällä kavereitasi tähän julkaisuun” -tyyppiset kehotukset on kielletty).
Tykkäys-kampanjat olivat jonkin aikaa kiellettyjä, mutta nyt niistä ei ole enää erillistä mainintaa säännöissä. Toisin sanoen, ei ole enää kiellettyä käyttää arvonnan tai kilpailun osallistumistapana yrityksesi FB-sivusta tykkäämistä. Julkaisun kommentointi on kuitenkin suositeltavin osallistumistapa, sillä silloin henkilöä/voittajaa voidaan lähestyä yksityisviestillä. Eli jos pelkästään julkaisun tai FB-sivun tykkäämisellä osallistuu arvontaan tai kilpailuun, niin silloin voittajan kontaktoiminen on hankalaa. Muistathan joka tapauksessa, että olet vastuussa virallisista säännöistä ja ehdoista. Lisäksi jokaisen osallistujan on vapautettava Facebook vastuusta ja kampanjassa on myös ilmoitettava, ettei Facebook liity mitenkään siihen.
Mitä Facebook-arvonnan säännöissä on hyvä mainita?
Kilpailun järjestäjänä olet vastuussa kilpailun säännöistä ja sen laillisuudesta. Säännöt tuleekin olla julkaisussa itsessään tai linkin takana verkkosivuillasi. Ansaitset mielenrauhasi, jos säännöissäsi mainitaan vähintään seuraavat asiat.
- Kilpailun järjestäjä
- Arvonnan päivämäärä
- Palkinnot
- Kuinka voittaja valitaan
- Kuinka voittajaan ollaan yhteydessä
- Facebookin vastuuvapautus (seuraava luku)
Fiksu mainostaja lisää edellisen listan perään seuraavat kohdat:
- Järjestäjällä on oikeus käyttää kuvia (mikäli kuvakisa).
- Järjestäjällä on oikeus valita uusi voittaja, mikäli henkilöön ei saada yhteyttä.
- Järjestäjä voi evätä henkilön osallistumisen epäsoveliaan käytöksen perusteella.
- Järjestäjä ei vastaa palkinnon vastaanottamisen esteistä.
- Palkinnon vastaanottaja vastaa voiton hyväksymisestä aiheutuneista kuluista.
- Järjestäjä pidättää oikeuden julkaista voittajien nimet internet- ja Facebook-sivulla.
- Järjestäjä pidättää oikeuden säätöjen muutoksiin.
Tässä on paljon asiaa ja sen takia säännöt kannattaa laittaa linkin taakse. Seuraavassa esimerkki kilpailujen säännöistä.
Vastuuvapautus
Kuten aiemmassa esimerkissä, jokaisessa kampanjassa tulee aina olla Facebookin vastuuvapautus.
a. Jokaisen osallistujan on vapautettava Facebook kaikesta vastuusta.
b. Kampanjan on ilmoitettava, ettei Facebook sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla, eikä se liity mitenkään Facebookiin.
Kyseinen teksti vaikuttaa varsin tönkölta ja mainostajat usein lyhentävät sitä. Vaikka lyhyt vastuuvapautus on parempi kuin ei mitään, on sen muokkaaminen aina mainostajan omalla vastuulla.
Arvonnan suorittaminen – miten kontaktoin voittajan?
Hyvin määritellyt säännöt turvaavat kilpailunjärjestäjää ongelmilta. Ilmeisin ongelma syntyy, jos ja kun voittajaa ei saadakaan kiinni tai pystytä kontaktoimaan. Kuten jo mainittua, kannattaa osallistumistapana käyttää kommentointia, koska Facebookissa et pysty laittamaan yksityistä viestiä yrityksen nimissä, ellei osallistuja ole ensin itse laittanut viestiä yritykselle. Kannattaa myös miettiä, julkaisetko voittajan nimen kilpailujulkaisussa, sillä kaikki eivät välttämättä halua nimeään julkistettavan. Tämäkin asia on hyvä käydä läpi kilpailusäännöissä.
Varsinaiseen arvontaan on olemassa monia sovelluksia. Kommentoinneista pystyt helposti arpomaan henkilön esimerkiksi Wooboxilla. Sen ilmaisella versiolla pystyt valitsemaan kilpailujulkaisusi ja arpomaan voittajan myös siitä tykkäävien keskuudesta.
Facebook-sovellukset ja laskeutumissivut
Jos haluat enemmän kuin näkyvyyttä, kannattaa sinun toteuttaa kilpailusi Facebook-sovelluksena tai omalla laskeutumissivulla. Sovellukset näkyvät Facebook-sivulla varsinaisten julkaisujen molemmilla puolilla. Sovellusten huonona puolena on niiden toimivuus mobiilissa. Jos kävijä vierailee sivulla mobiilissa, ei hän näe sovellusta. Vaikka julkaisussa olisi linkki sovellukseen, niin se ei näy mobiilissa, ellei sovellus ole suunniteltu myös mobiilikäyttöön. Katso lisää sovellusten luomisesta Facebook Developers -sivustolta.
Lukuisat kilpailusovellukset tarjoavat mahdollisuuden rakentaa oman sovelluksen kilpailulle. Woobox on niistä yksi, mutta lisäksi kannattaa katsastaa alla oleva lista. Kyseiset ohjelmat ovat maksullisia ja edelliset seikat huomioon ottaen kilpailun luominen omille verkkosivuille voi olla sujuvampi vaihtoehto.
Lukuisat brändit ohjaavat käyttäjät verkkosivuille ja keräävät kilpailun yhteydessä sähköpostiosoitteita. Näin henkilöt saadaan sähköpostimarkkinoinnin piiriin ja eteenpäin myyntiputkessa.
Yhteenveto
Facebook kannattaa pitää kaverina, vaikka aiemmin tekemäsi kampanjat olisivatkin toimineet ongelmitta. Pahimmassa tapauksessa sääntöjen rikkominen voi johtaa sivun poistamiseen. Tee siis kampanjasi huolella ja nuku yösi rauhassa.
Jos tarvitset apua kilpailun järjestämiseen tai yleisesti Facebook-markkinointiin, niin ole yhteydessä!