• Hakukoneoptimointi

Search consolen datan hyödyntäminen hakukoneoptimoinnissa

Google Search Console (entinen Google Webmaster’s Tools) on Googlen ilmainen työkalu, jonka avulla verkkosivuston ylläpitäjä voi tarkkailla muun muassa, miten Google indeksoi ja näkee sivuston. Näiden tietojen avulla voi optimoida sivustoa paremmaksi ja parantaa sijoituksia Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Search Console sisältää paljon hyödyllistä dataa. Jaakko onkin jo aikaisemmin kirjoittanut Search Consolen keskeisistä ominaisuuksista blogiimme. Muutama […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Google Search Console (entinen Google Webmaster’s Tools) on Googlen ilmainen työkalu, jonka avulla verkkosivuston ylläpitäjä voi tarkkailla muun muassa, miten Google indeksoi ja näkee sivuston. Näiden tietojen avulla voi optimoida sivustoa paremmaksi ja parantaa sijoituksia Googlen orgaanisissa hakutuloksissa.

Search Console sisältää paljon hyödyllistä dataa. Jaakko onkin jo aikaisemmin kirjoittanut Search Consolen keskeisistä ominaisuuksista blogiimme.

Muutama kuukausi takaperin, Google mahdollisti entistä tarkemman Search Consolen datan viemisen suoraan Google Analyticsiin. Jotta Search Consolen data saadaan liitettyä Google Analyticsiin, täytyy sivuston Search Console tili linkittää Google Analytics-tiliin.

Jos tätä ei ole vielä tileillesi tehty, se onnistuu Analyticsin ”järjestelmänvalvoja” välilehden alta, Search Console -kohdasta.

search-console-linkittaminen

Kun tilit ovat onnistuneesti linkitetty ja Analytics saa datan käyttöön (tässä voi mennä pari päivää), pääset käsiksi mielenkiintoiseen dataan Analyticsin Hankinta > Search Console -kohdasta. Käydään läpi neljä pääkohtaa.

search-console-analytics

ALOITUSSIVUT

Aloitussivut-kohdasta voit tarkastella sivustosi sivujen näyttökertoja orgaanisissa hakutuloksissa, monestiko hakija on klikannut itsensä sivullesi, sivun keskimääräisen sijainnin hakutuloksissa jne.

Neljä ensimmäistä saraketta (näyttökerrat, klikkaukset, klikkausprosentti ja keskimääräinen sijainti) ovat Search Consolen puolelta linkitettyä dataa. Googlen tukisivuilta voit käydä tarkemmin lukemassa,miten nämä metriikat lasketaan.

sc-data-analyticsissa

Jos sivulla on runsaasti näyttökertoja, mutta vähän klikkauksia, kiinnitä huomiosi sivun keskimääräiseen sijaintiin. Jos sivu ei keskimäärin ole vähintään 10 joukossa, niin vain harva löytää tiensä sivulle. Mutta millä hakulausekkeilla keskimääräinen sijoitus on laskettu?

Klikkaamalla haluamaasi aloitussivua, näet, millä hakulausekkeilla kyseinen sivu hakutuloksissa näytetään, näyttökerrat ja mikä sivun sijoitus keskimäärin on hakulausekkeella ollut.

Onko näiden hakulausekkeiden joukossa se sana, jolla haluaisit sen näkyvän ja millä sijalla? Onko joukossa jotain muita sanoja, joilla näkisit, että on tärkeä olla näkyvissä?

Käytä dataa sivun parempaan optimointiin. Tuota sivulle lisää laadukasta sisältö. Käytä sisällössä sanoja, joilla sivusi on saanut vähemmän näyttökertoja, mutta jotka ovat sivun aiheen kannalta relevantteja. Se voi auttaa sivua nousemaan ylöspäin näillä harvinaisemmilla hakulausekkeilla. Laadukkaalla sisällöllä ja hyvällä sisäisellä linkityksellä saat kävijät myös pidettyä sivustollasi, joka on myös Google-näkyvyydelle hyväksi.

Jos tämä ei toimi, harkitse kokonaan uuden sivun luomista, jonka optimoit vastaamaan haluamaasi hakulausekkeeseen. Blogistamme löydät ohjeet sisällön optimointiin.

Kannattaa myös tarkistaa millaisia kilpailijoiden sivuja sijoittuu edellesi ja ottaa niistä mallia. Mene siis Googleen ja kirjoita hakupalkkiin hakulauseke, jolla haluaisit sivujesi löytyvän. Tutki, millaista sisältöä Google katsoo tarpeelliseksi näyttää ja optimoi omaa sivuasi samaan suuntaan. Tietenkin haluat tehdä vielä parempaa sisältöä, kuin kilpailijoillasi. Toisaalta saatat myös todeta, että on fiksumpaa käyttää aika jonkin toisen hakulausekkeen käyttämiseen.

MAAT

Otsikko kertoo jo mistä on kysymys. Täältä löydät siis maat, joista sivustosi saa eniten liikennettä. Maata klikkaamalla näet, mitkä sivut saavat kyseisestä maasta eniten orgaanista liikennettä ja edelleen sivua klikkaamalla näet hakusanat, joilla Google on sivusi hakutuloksissa näyttänyt.

sc-maat

LAITTEET

Laitteet välilehdeltä näet, tullaanko sivuillesi useimmiten pöytäkoneella, mobiililaitteella vai tablet-laitteella. Edelleen kyseessä on Googlen maksuttomat hakutulokset, eli tähän ei lasketa esim. AdWords-liikennettä mukaan.

Jos sivustosi näkyvyydessä on huomattavaa eroa mobiilin vs. pöytäkoneen välillä, kannattaa selvittää, mistä tämä johtuu. Testaa sivustosi toimintaa eri laitteilla. Onko sivustosi käytettävyys mobiilissa hyvä, vai saako skaalautumaton verkkosivusto kävijät pysymään poissa?

sc-laitteet

KYSELYT

Aloitussivut kohdan ohella kenties kiinnostavin kohta Search Consolen datasta on kyselyt. Täältä näet kootusti hakulausekkeet, joilla joku sivustosi sivu on hakutuloksissa näytetty. Kaikkia hakulausekkeita Google ei kuitenkaan näytä suojellakseen käyttäjien yksityisyyttä.

Voit järjestellä näkymän klikkausten, näyttökertojen, klikkausprosentin tai keskimääräisen sijainnin mukaan.

Yleensä kohtalaisen suuri osa yrityksen sivuille tulevasta liikenteestä tulee navigointiin käytettyjen hakujen kautta. Ihminen tuntee yrityksen nimeltä jo ennestään ja käyttää Googlea löytääkseen verkkosivuston.

Tällaiset hakukyselyt voi suodattaa pois, jolloin jäljelle jää hakusanat, joissa ei esiinny yrityksen nimeä:

filtteri1

Järjestele näkymä näyttökertojen (impressioiden) mukaan. Millä hakulausekkeilla sivustosi on saanut eniten näyttökertoja ja mikä on keskimääräinen sijoituksesi tällä hakulausekkeella? Eikö sivusto löydy jollain tärkeällä hakusanalla?

Jos sivustosi on korkealla hakutuloksissa, mutta klikkausprosentti on alhaisempi kuin odottaisit, niin on hyvä tarkistaa, miltä sivusi näyttää hakutulosten joukossa. Oletko kirjoittanut sivulle houkuttelevan meta-kuvauksen, tuleeko sivun aihe selkeästi esiin sivun meta-titlessä? Houkutteleeko sivullesi vievä linkki ihmisiä klikkaamaan?

Nykyään hakutulosten joukossa näkyy monesti paljon muutakin, kuin siniset linkit eri sivustoille. Onko kilpailijoiden sivustolla käytössä esim. jäsenneltyjä tietoja, jotka näkyvät hakutulosten joukossa ja keräävät klikit?

Vinkki:

Usein, jos sivun sijainti jollain hakulausekkeella on 10-15 välillä, pystyy sivun nostamaan kymmenen joukkoon suhteellisen pienellä vaivalla. Kun päästään 10 ensimmäisen hakutuloksen joukkoon, voi odottaa myös jonkinlaista liikennemäärän kasvua sivulla. Voit suodattaa näkymää siten, että näet juuri ne hakulausekkeet, joilla olet 10-15 välillä:

filtteri3

Järjestä näkymä näyttökertojen mukaan. Jos mukana on sanoja, joilla on paljon näyttökertoja, niin tarkasta mikä sivustosi sivu löytyy tuolta Googlen hakutulosten toiselta sivulta. Mieti, miten saat sivun nostettua kymmenen ensimmäisen tuloksen joukkoon.

YHTEENVETO

Jokaisen verkkosivuston omistajan kannattaa ottaa käyttöön sekä Search Console, että Google Analytics. Molemmat työkalut tarjoavat valtavasti dataa, jonka avulla pystyt parantamaan sijoituksiasi hakutuloksissa ja hankkimaan sitä kautta lisää potentiaalisia asiakkaita sivustollesi. Voit myös ottaa meihin yhteyttä, mikäli kaipaat apua analytiikan, hakukoneoptimoinnin tai muun digitaalisen markkinoinnin kanssa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää