• Digitaalinen markkinointi

3 tapaa hyödyntää pokemon go markkinoinnissa

Pokemon Go tuli ja jalkautti ihmiset kaduille kulkemaan puhelimet kädessä jahdatakseen pokemoneja. Ilmiöstähän tässä on kyse ja ensimmäisen kerran näemme, miten laajennettu todellisuus voi rikastaa kokemuksia ja ympäristöä, jossa toimimme. Siellä, missä liikkuvat ihmiset, liikkuu tietenkin myös ostovoima. En lähde purkamaan Pokemon Go -peliä tässä kirjoituksessa perinpohjaisesti vaan tarkastelen Pokemonia pelkästään markkinoinnin ja myynnin edistämisen kannalta. Jos et ole […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Pokemon Go tuli ja jalkautti ihmiset kaduille kulkemaan puhelimet kädessä jahdatakseen pokemoneja. Ilmiöstähän tässä on kyse ja ensimmäisen kerran näemme, miten laajennettu todellisuus voi rikastaa kokemuksia ja ympäristöä, jossa toimimme. Siellä, missä liikkuvat ihmiset, liikkuu tietenkin myös ostovoima.

En lähde purkamaan Pokemon Go -peliä tässä kirjoituksessa perinpohjaisesti vaan tarkastelen Pokemonia pelkästään markkinoinnin ja myynnin edistämisen kannalta.

Jos et ole vielä lukenut juurikaan Pokemon Go:sta, suosittelen perehtymään seuraaviin teksteihin:

Pokemon Go:n sanasto (MTV) 

Miksi Pokemon Go koukuttaa (YLE)

Pokemon Go atomeiksi (Aamulehti)

Tästä eteenpäin kuitenkin mietimme, miten Pokemon Go -buumi voisi hyödyntää yritystäsi markkinoinnissa.

1.      LURE PÄIVÄSSÄ PITÄÄ POKEMONIT LIIKKEESI LÄHELLÄ

Pokemon Go:ssa pokemoneja metsästetään ja jahdataan. Pokemoneja voidaan myös houkutella pelissä olevien vieheiden eli lurejen avulla. Lure on houkutin, joka voidaan asentaa Pokestopille. Tällöin paikka houkuttelee seuraavan 30 minuutin ajan enemmän pokemoneja luokseen. Kaupunkien keskustoissa Pokestoppeja on melko tiheässä ja keskustojen liikkeet voivatkin hyödyntään näitä markkinoinnissa vetämään pelaajia liikkeiden lähelle.

TOIMIPISTEESI LURE AIKA

Jos liikkeesi tilanne on niin onnellinen, että siihen on perustettu Pokestop, kuten allaolevassa kuvassa on käynyt ravintola Huviretkelle Jyväskylässä, on hyvinkin järkevää järjestää päivän Lure-hetki. Tässä tapauksessa Huviretki voisi pitää päivittäin Lureajan ja mainostaa sitä kohdennetusti Facebookissa ja Instagramissa Pokemonista tykkääville henkilöille. Tällöin se houkuttaisi pelaajia, jotka kuluttaisivat ravintolan palveluita ja positiivista mielikuvaa tulisi varmasti.

Toinen tapa hyödyntää Lurejen voimaa on perustaa yrityksesi nimiin Pokemontili ja ostaa sillä Luret Pokestopille. Kaikki pelaajat hyötyvät pokestopilla siitä, kun yksi on käynnistänyt houkuttelun Luren avulla ja näkevät pelaajan nimimerkin pelissään. Tämä olisi tietenkin yrityksesi nimi. Suosittuihin Pokestop-paikkoihin kertyy isoimmissa kaupungeissa satoja ihmisiä iltaisin pelaamaan yhdessä. Olenkin odotellut, milloin ensimmäinen yritys vie standinsa suositulle paikalla ja tarjoaa illan Luret pelaajajoukolle. 

Yksittäisen Luren hinta on pelissä 0,99€ ja se kestää 30 minuuttia. Enemmän kerralla ostamalla saa tietenkin huomattavasti edullisemmin. Kustannukset eivät siis ole yritykselle mikään ongelma.

 

Ravintola Huviretki on saanut loistavan mahdollisuuden hyödyntään Pokemon Go:n pelaajavirtoja markkinoinnissaan.

2.      TIIMILLE ALENNUSTA

Pokemon Go -pelissä tietyn tason saavuttaneet pelaajat valitsevat tiimin, jota edustavat pokemon-saleilla käydyissä kamppailuissa. Maailmalla on jo esimerkkejä, joissa ravintolat, vaateliikkeet, kahvilat ja jopa autovuokraamot antavat alennusta tietyn tiimin edustajille. Ensimmäisissä alustavissa tutkimuksissa on havaittu, että pelaajien uskollisuudessa tiimilleen on samankaltaisuuksia urheilujoukkueiden faniryhmiin.

Vaihtoehtoisesti voit kokeilla tarjousta Pokemon Go:n pelaajille. Vaikka tarjous olisikin sama kaikille, herättää se varmasti tällaisen buumin keskellä huomiota pelaajien keskuudessa.

 

Citysen lounge antaa 10% alennuksen Team Mysticin edustajille. Lähde: entrepreneur.com/

3.      POKEMON KISAT

Voisitko tehdä kisan liikkeeseesi tai Facebook-sivuillesi? Kuka löytää eniten Pokemoneja liikkeesi läheisyydestä tai kuka kasvattaa tilinsä pisteitä eniten ja postaa tulokset liikkeesi Facebook-seinällä. Pokemonissa kisataan niin hurjasti, että minikisat yrityksesi kautta keräisivät varmasti osallistujia niin nuorista kuin heidän vanhemmistaankin.

Nyt olisi mielenkiintoinen hetki tehdä yrityksesi kanssa Pokemon-kisa, jossa hyödettäisiin sosiaalista mediaa ja valtavaa buumia pelin ympärillä

MITÄ MUUTA VOIT OPPIA POKEMON GO:N AVULLA?

Pokemon Go:n pitäisi herättää sinua myös muutamaan muuhun asiaan ja tarkastelemaan markkinointia hieman erilaisessa näkökulmassa.

Hakukonenäkyvyys, brändimainonta ja sosiaalinen media ovat jo sitä jokapäiväistä markkinointia. Niihin suunnataan budjettia kiltisti ja jatkuvaa kehitystä sekä kampanjoiden viilausta ohjaa ROI. Ne ovat elinehto, jos haluat kasvattaa liiketoimintaasi.

Vastaavasti Snapchat, Pokemon Go ja kaikki ne muut räjähtävällä nopeudella tulevat sovellukset, pelit ja yhteisöt ovat niitä asioita, joita sinun tulee olla valmis ottamaan haltuun nopeasti ja hyödyntämään trendit.

POKEMON GO TOI LAAJENNETUN TODELLISUUDEN KADUILLE

Pokemon Go toi hieman yllättäen kaikkien nähtäville laajennetun todellisuuden. Laajennetun todellisuuden sovellukset ovat niitä, jotka seuraavana muuttavat maailmaamme suuresti. Se, että seuraat Pokemon Go:n kehitystä, auttaa sinua ymmärtämään myös, mitä kaikkea tulevaisuus mahdollisesti tuo tullessaan. Siitä harvemmin on haittaa.

Mukana pysymistä tietenkin helpottaa myös sähköpostilistalle liittyminen

PS. Koska unohdit kuitenkin tuon Pokemon kisan, niin palauta se mieleesi ja tule vaikka toimistollemme pyörähtämään. Meillä on Pokestoppikin sopivasti tuossa ihan vieressä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää