Konversioseurannan avulla saat tietoa siitä, kuinka tehokasta mainontasi on ja paljonko se tuo yrityksellesi haluttuja tuloksia. Tämän vuoksi ennen mainonnan aloittamista on tärkeää miettiä, mitä toimenpiteitä odotat ihmisiltä verkkosivustollasi. Näin saat heti alusta alkaen tietoa siitä, mitkä mainokset ja avainsanat toimivat parhaiten mainonnassa, ja mainonnan optimointi helpottuu huomattavasti.
Odotetut toimenpiteet vaihtelevat paljon yrityksen toimialan mukaan. Esimerkiksi verkkokaupalle täytyy asettaa hyvin erilaiset seurannat kuin autojen hinauspalvelulle. Verkkokaupalle asennetaan verkkokaupan seuranta ja hinauspalvelujen kohdalla seurataan mainoksista tulleiden puheluiden määrää. Näin molemmat yritykset saavat tietoa juuri niistä konversioista, jotka ovat heidän liiketoiminnalleen tärkeitä.
Käyn tässä kirjoituksessa läpi erilaisia seurannan vaihtoehtoja.
Verkkosivuston lomakkeiden seuraaminen
Lähes jokaisen yrityksen verkkosivustolta löytyy jonkinlainen yhteydenottolomake, jonka kautta asiakas voi olla yhteydessä yritykseen. Yhteydenottolomake voi olla esimerkiksi tarjouspyyntö, yhteydenottopyyntö, varaustiedustelu tai ostotiedustelu. Näiden seuraaminen onkin yksi käytetyimmistä seurannan muodoista varsinkin liidi-kampanjoissa.
Asentamalla seurannan yhteydenottolomakkeen kiitos-sivulle näet, kuinka paljon ihmiset ottavat yhteyttä tuon lomakkeen kautta. Aivan aluksi täytyy miettiä yhdelle yhteydenotolle kannattava hinta eli paljonko yhdestä yhteydenotosta kannattaa maksaa, jotta se on vielä yrityksellesi kannattavaa mainontaa.
Verkkokaupan ostot
Verkkokaupan kohdalla asennetaan aina verkkokauppaseuranta, jolloin seurataan verkkokaupan myyntiä mainonnan kautta. Verkkokauppaseurannan avulla näet tarkasti, paljonko käytät rahaa mainontaan ja paljonko saat tuottoa käyttämällesi rahalle. Lisäksi seuranta kertoo euromääräisesti tilausten määrän sekä sen, mitä verkkokaupasta ostetaan.
PDF-tiedostojen lataukset
Useilla yrityksillä on verkkosivustollaan PDF-tiedostoja. Nämä voivat olla esimerkiksi tuotekatalogeja, hinnastoja tai muita vastaavia tiedostoja. Näiden seuraaminen on kannattavaa esimerkiksi silloin, jos mainostettavalta yritykseltä ei voi suoraan ostaa tuotetta tai palvelua. Tällöin mainontaan tehdään yritykselle, jonka kautta löydät tuotteiden/palveluiden jälleenmyyjät. Näin saat tietoa siitä, kuinka moni kävijä kiinnostui tuotteistasi tai palveluistasi riittävästi ladatakseen esimerkiksi tuotekatalogisi.
Uutiskirjeiden ja oppaiden tilaukset
Useat yritykset lähettävät tänä päivänä paljon uutiskirjeitä sekä oppaita asiakkailleen. Mikäli toimit näin, antaa potentiaalinen asiakas uutiskirjeiden ja oppaiden tilauksissa sinulle sähköpostiosoitteensa, jonka kautta voit olla yhteydessä kiinnostuneeseen asiakkaaseen. Näin saat potentiaalisilta asiakkailta hyvin yhteystiedot ja pystyt tekemään lisämarkkinointia mahdolliselle asiakkaalle.
Toiselle verkkosivustolle siirtyminen
Yhtenä vaihtoehtona voit käyttää myös muille verkkosivustoille siirtymistä. Tästä esimerkkinä on taas yritys, joka ei välttämättä suoraan itse myy tuotetta/palvelua, vaan hakee mainonnallaan lisää asiakkaita jälleenmyyjilleen. Asiakkaan verkkosivustolta löytyy esimerkiksi ”jälleenmyyjät” -kohta, jota klikkaamalla asiakas siirtyy toiselle verkkosivustolle. Seurannan avulla saat selville, kuinka moni kävijä siirtyi etsimään häntä lähintä jälleenmyyjää.
Tietyllä sivustosi sivulla vieraileminen
Mikäli verkkosivustollasi ei ole esimerkiksi yhteydenottolomaketta tai muita yllämainittuja seurattavia asioita, voit myös seurata tietyllä sivuston sivulla käymistä. Tämä voi olla esimerkiksi yhteystiedot-sivusi, jolloin näet, kuinka moni kävijöistäsi on käynyt katsomassa yrityksesi yhteystietoja.
Mainoksesta tulleet puhelut
Konversiona voidaan pitää myös mainoksesta tullutta puhelinsoittoa. Eli yksi konversio syntyy aina, kun ihminen soittaa suoraan mainoksesta yrityksen puhelinnumeroon. Puhelulaajennusta kannattaa seurata esimerkiksi yrityksissä, joissa on 24/7 huoltopalvelu, hinauspalvelu tai jokin muu vastaava palvelu.
Voit seurata mainoksista tulleita puheluita puhelulaajennuksen avulla hakuverkkokampanjassa tai käyttää vain soitto -kampanjaa, jossa mainokset näkyvät vain mobiililaitteissa ja jokainen mainoksen klikkaus johtaa suoraan soittoon.
Display-verkoston näyttökonversiot
Näyttökonversio syntyy, kun ihminen on nähnyt Display-verkoston mainoksen. Eli esimerkiksi kuvamainoksen tai videomainoksen, mutta ei ole klikannut kuvamainostasi tai ei ole katsonut videotasi riittävän kauan. Tällöin konversio kirjautuu näyttökonversioksi.
Videoiden katseleminen
Voit seurata ja määrittää verkkosivustolla olevia videoita myös sen katseluajan perusteella, jolloin konversio syntyy. Konversio voi syntyä esimerkiksi, kun ihminen on katsonut 50% videosta tai vaihtoehtoisesti koko videon. Sen, paljonko videota täytyy olla katsottuna ennen konversion tuloa, voi mainostaja itse määrittää.
Seurannan avulla saat tärkeää tietoa siitä, kuinka pitkälle mahdolliset asiakkaat videoitasi katsovat. Voit tehdä lisämainontaa niille ihmisille, jotka eivät tuota haluttua konversiota. Tämä onnistuu Remarketing-kampanjan avulla, jossa mainoksia näytetään ihmisille, jotka ovat käyneet katsomassa videota, mutta eivät ole pysyneet sen parissa riittävän pitkään. Näin muistutat ihmisiä yrityksesi tuotteista tai palveluista.
Scroll Tracking
Toimii hieman samalla tavalla kuin videoiden katseleminenkin. Eli määrität jollekin tietylle sivulle, kuinka pitkälle haluat kävijän selaavan kyseistä sivua, jotta konversio syntyy. Voit esimerkiksi määrittää, että kävijän täytyy selata sivusta 50% ennen kuin konversio kirjautuu.
Yhteenveto
Aloittaessasi mainontaa muista aina miettiä, mitkä ovat liikennetoiminnallesi tärkeimmät tapahtumat verkkosivustollasi. Asenna tämän jälkeen halutut seurannat kampanjaasi ja seuraa tuloksia mainonnan edetessä. Jos sinulla heräsi jotain kysymyksiä tai tarvitset apua mainontasi kanssa, ota rohkeasti yhteyttä meihin, autamme mielellämme.