• Hakukoneoptimointi

Sisältömarkkinointi ja hakukoneoptimointi – rakkautta ensisilmäyksellä?

Googlen julkaisu Search Quality Rater’s Guidelines ja Googlen merkittävin algoritmin uudistus, Panda, poistivat lopullisesti väliaidat sisältömarkkinoinnin ja SEOn väliltä. Googlen julkistus paljastaa, millaista sisältöä pidetään laadullisesti hyvänä tai heikkona ja tarjoaa kauan odotettua tietoa siitä, millaisia sivuja Google palkitsee korkeammilla sijoituksilla hakutuloksissa. Esimerkiksi sivu, jonka sisältö on ohutta ja huonosti kirjoitettua ja jolta puuttuu asiantuntemus […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Googlen julkaisu Search Quality Rater’s Guidelines ja Googlen merkittävin algoritmin uudistus, Panda, poistivat lopullisesti väliaidat sisältömarkkinoinnin ja SEOn väliltä.

Googlen julkistus paljastaa, millaista sisältöä pidetään laadullisesti hyvänä tai heikkona ja tarjoaa kauan odotettua tietoa siitä, millaisia sivuja Google palkitsee korkeammilla sijoituksilla hakutuloksissa. Esimerkiksi sivu, jonka sisältö on ohutta ja huonosti kirjoitettua ja jolta puuttuu asiantuntemus tai auktoriteetti tai jota pidetään epäluotettavana, on Googlen näkemyksen mukaan heikkolaatuista. Jos sivustoa täydentävä sisältö on häiritsevää tai ei ole tarkoitukseensa nähden loogista tai hyödyllistä, pidetään sitä heikkolaatuisena.

Mitä vaikutuksia kyseisellä Googlen kehityksellä on sisältömarkkinoinnin, digitaalisen viestinnän ja hakukoneoptimoinnin parissa työskenteleville?

“Hyvän, uniikin sisällön täytyy kuolla.”

LinkedInin mukaan päivittäin tuotetaan sisältöä 4,6 miljardia kappaletta. Tämän kaiken sisältömelun keskellä, mitkä mahdollisuudet on uudella sisällöllä nousta esiin, saada huomiota ja jakoja? Vielä muutama vuosi sitten mahdollisuudet olisivat olleet hyvin toiset – olettaen, että sisällön laatu on hyvää ja uniikkia. Valitettavasti tämä ei enää riitä. Internet on kyllästetty hyvällä sisällöllä.

Sisältömarkkinoinnin haasteellisuutta kuvaa erinomaisesti MOZin ja BuzzSumon tutkimus, jonka tarkoituksena oli todentaa, miten uusi sisältö performoi. Tutkimuksessa analysoitiin yli miljoona artikkelia. Tutkimuksen lopputuloksena selvisi, että näistä 75% ei saanut ainuttakaan linkkiä takaisin.

Miten sitten sivun optimointi tietyllä avainsanalla tai -fraaseilla on ylipäätään enää mahdollista? ”10x paremmalla sisällöllä”, on Mozin perustaja Rand Fishkin tarjoama vastaus.

Tämä loistava sisältö, joka ylittää kilpailijat hakutuloksissa tulee olla lähtökohtaisesti relevanttia sisältöä sivustolla. On myös ratkaisevaa ymmärtää kohderyhmää, millaista sisältöä he arvostavat ja mitä jakavat mieluiten. Sisällön tulisi olla aitoa, pistämättömällä otsikolla ja kuvauksella, joka vetoaa kohderyhmään. Oikean otsikon luontiin on onneksi loistavia työtä helpottavia työkaluja, esimerkiksi, CoSchedulen ”headline analyzer”. Suosittelen tutustumaan myös heidän ansiokkaaseen blogikirjoitukseen otsikonkirjoittamisesta.

Mieleenpainuvan otsikon lisäksi sisällön tulee sisältää korkealaatuisia kuvia ja luotettavaa dataa.

Sisällön pituus on myös määräävä tekijä. Aiheesta on julkaistu useita tutkimuksia, tässä joitakin avainlöydöksiä:

  • Yli 1 500 sanan sisältö saa osakseen useimmin jakoja
  • Top 10 hakutulokseen yltävällä verkkosivulla on keskimääräisesti vähintään 2000 sanaa
  • Suurin osa B2B mainostajista luo tällä hetkellä enemmän sisältöä kuin v. 2014.

Toisin sanoen koolla on merkitystä.

Tarinankerronta ja vuorovaikutus sisällöissä

Lopuksi, älä koskaan aliarvioi tarinankerronnan voimaa. Ihmiset rakastavat tarinoita, erityisesti jos he saavat mahdollisuuden olla vuorovaikutuksessa ja vaikuttaa tarinaan.

Ihmiset, jotka kokevat henkilökohtaisesti kytköstä sisältöön, myös jakavat todennäköisimmin artikkeliasi – ja hyvällä onnella siitä tulee viraali.

Erinomaisesta ja houkuttelevasta sisällöstä huolimatta sivu ei kuitenkaan löydy Googlessa, jos avainsanoja ja -fraaseja ei ole optimoitu hakukoneille.

Sisältömarkkinointi hakukoneille optimoidessa

Sisältömarkkinointistrategian haasteena nykyisessä sisältöähkyssä on se, ettei strategia pääse tavoitteisiinsa ilman hyvin tehtyä avainsana-analyysia, joka on linjassa liiketoiminnan strategisten tavoitteiden kanssa.

Työ tulee aloittaa asettamalla selkeät tavoitteet sisältömarkkinoinnille.  Evaluoi, mitä kilpailijasi tekevät: perehdy kilpailijoidesi avainsanastrategiaan ja heidän laskeutumissivuihinsa. Etsi kilpailijoidesi heikkolaatuisia ja ohuita sisältösivuja SEO-strategiaa luodessasi. Iske juuri tähän mahdollisuuteen.

Avainsana-analyysissa syvenny konversiopolun kaikkiin vaiheisiin. Ymmärtämällä kohderyhmän aikomuksia ja haun motiiveja ostopolun eri vaiheissa, pystyt linjaamaan sisältömarkkinoinnin strategian ja pääsemään oikeilla avainsanoilla tavoitteisiin.

Viimeiseksi huolehdi hygieniaseikoista eli että julkaisusi on crawlattavaa, avainsanat ovat URL:ssa, metatageissa, H1 headerissa, ATL-teksteissä ja ingressissä.

Yhteenveto

Googlen missio täydellisestä hakukoneesta on tuonut sisältömarkkinoijat ja hakukoneoptimoijat lähemmäksi toisiaan. Siitä, kuinka kauan tämä rakkaustarina kestää, ei ole varmaa tietoa, mutta suhteen tulevaisuus näyttää tällä hetkellä varsin ruusuiselta.

Ota rohkeasti yhteyttä. Kerromme mielellämme, miten voidaan auttaa Sinua kasvattamaan liiketoimintaasi sisältömarkkinoinnin sekä hakukoneoptimoinnin avulla.

Hyödyllisiä linkkejä:

Moz: Roadmap creating share worthy content massive distribution

Buzzsumo: Be inspired – The best b2b content of 2015

Econsultancy: Five questions every content marketer needs to answer

Coschedule: Find your target audience

(Image credit: Redd Angelo, Unsplash)

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää