Yrityksen blogit ovat erittäin tärkeitä, kun haluat lisätä sivustosi liikennettä ja hankkia haluttuja ulkoisia linkkejä nostamaan sivustosi hakusijoituksia. Haasteena on, että uusien avainsana-ideoiden löytäminen blogeihin ei aina ole helppoa, vaan se vaatii huomattavasti valmisteluja – ja aikaa, jota sinulla ei välttämättä ole. Tässä viisi ilmaista työkalua, jotka auttavat tunnistamaan uusia avainsanoja ja mahdollisuuksia, ja joiden avulla voit linjata blogisi sekä sisältömarkkinoinnin strategisia tavoitteita.
Google Search Console
Search Consolen Search Analytics -kohdassa on runsaasti hyödyllistä tietoa hakusanoista, joita ihmiset käyttävät saapuessaan sivustollesi. Suositeltavaa on yrittää tunnistaa avainsanat, joilla on korkea klikkausprosentti ja jotka ovat tuottaneet riittävästi impressioita.
Lisävinkki: Klikkaa nuoli-ikonia nähdäksesi, mitkä sivustosi laskeutumissivut ovat kyseisellä avainsanalla. Voit myös vierailla kyseisellä sivulla, ja oppia, miten voit paremmin optimoida kyseistä avainsanaa nostaaksesi klikkausprosenttia.
Keyword Tool
KeywordTool.io:ssa voit hyödyntää Search Consolella tunnistamiasi avainsanoja. Tämä ilmainen työkalu listaa myös hakutermit Googlen lisäksi Bingin, Youtuben ja AppStoren hakukoneista.
Tässä esimerkkihaussa käytin sanaa “sähköpostimarkkinointi”, joka tuotti seuraavat tulokset:
Pitkän hännan avainsanat, kuten “mitä on sähköpostimarkkinointi”, “kannattaako sähköpostimarkkinointi” tai “sähköpostimarkkinoinnin pelisäännöt”, voivat olla toimivia sisältöideoita tuleviin blogipostauksiin.
Lisävinkki: Käytä negatiivisia avainsanoja poistamaan joukosta epärelevantit tulokset.
Übersuggest
Übersuggest on toinen mainio ja helppokäyttöinen työkalu avainsana-analyysiin.
“Hakukoneoptimointi” -termi tuottaa Übersuggestilla pitkän hännän avainsanoja kuten: “drupal hakukoneptimointi”, “hakukoneoptimointi blogi” ja “magento hakukoneoptimointi”. Nämä voisivat toimia hyvinä uusien postauksien ideoina.
Lisävinkki: Lataamalla Übersuggestin Chromen ja Firefoxin laajennukset saat lisätoiminnallisuuksina hakuvolyymin.
Avainsanojen suunnittelija (Google Keyword Planner Tool)
Kun etsit ilmaista työkalua avainsana-analyysiin, Googlen oma maksuton avainsanojen suunnittelija on kohtuullisen hyvä vaihtoehto avainsanaideoiden määrittelyyn. Avainsanojen suunnittelijalla löydät käsitteitä, joilla on matala kilpailu ja suhteellisen korkea hakuvolyymi. Näillä termeillä on helpompi sijoittua korkeammin hakutuloksissa. Avainsanojen suunnittelijan haasteena on, että sen data saattaa olla jossain tapauksissa hyvinkin epäluotettavia (ks. Russ Jonesin blogipostaus asiasta)
Lisävinkki: Avainsanojen asemasta testaa työkalulla kilpailijoiden laskeutumissivuja. Hyödynnä näitä avainsanaideoita, joita avainsanojen suunnittelija ehdottaa.
Sivustohaku (Google Analytics)
Usein ohitettu, mutta hyvä työkalu on Googlen Analytics -sivustohaku, joka näyttää todelliset hakusanat, joita vierailijat käyttävät vieraillessaan sivustollasi. Tunnista tämän avulla, millaisia sisäisiä hakuja potentiaaliset asiakkaasi suorittavat sivustollasi ja tuota sisältöä vastaamaan heidän hakujaan. Ei voisi olla helpompaa!
Lisävinkki: Syötä yllä olevat käsitteet Übersuggestiin löytääksesi liittyvät pitkän hännän avainsanat.
Yhteenveto
Yrityksen blogilla tuotat sivustollesi jatkuvaa liikennevirtaa ja ulkoisia linkkejä ainoastaan, jos olet määritellyt selkeät tavoitteet sisältömarkkinoinnillesi. Ennen sisällöntuotannon aloittamista on välttämätöntä suorittaa hakusanatutkimus. Hakusanatutkimuksen avulla löydät sisältöstrategiaasi oikeat termit, jotka houkuttelevat relevantteja vierailijoita sivustollesi. Jos haluat kuulla lisää hakusanatutkimuksista ja hakusanaoptimoinnista, ota meihin yhteyttä.
Lue miten hakusanatutkimuksen avulla luotu hakukoneoptimointistrategia kasvatti sivuston orgaanista liikennettä 97% puolen vuoden aikana.