• Snapchat

Snapchat 2.0. – Sosiaalisen median seuraava iso juttu

Snapchat kasvaa, vahvistuu ja ennen kaikkea sitouttaa käyttäjiään uskomattomalla tehokkuudella. Miksi Snapchat? Mikä siinä on erikoista?

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Snapchat kasvaa, vahvistuu ja ennen kaikkea sitouttaa käyttäjiään uskomattomalla tehokkuudella. Latasin vuosi sitten sovelluksen puhelimeen, koska työni puolesta minun on tiedettävä, missä ihmiset käyttävät aikansa.

Tuolloin Snapchatin pariin ei ollut vielä montakaan ystävääni eksynyt. Kolmenkymmenen ikävuoden kohdalla uusien asioiden omaksuminen on jo hidastunut, mutta maailmalta kantautunut viesti on selkeä. Snappi on se seuraava iso juttu!

Tänä päivänä tilanne on täysin toinen. Sadat kaverini tuottavat päivittäin sisältöä ja huomaan itsekin jakavani parhaimmillani minuutteja päivästäni videomuodossa snäppiin.

Snapchat-käyttäjät todella viettävät aikansa sovelluksen parissa. Keskimääräiseltä käyttäjältä kuluu jopa 30 minuuttia Snapin sisältöjä selailemiseen päivässä!

Osa minusta toivoi, että markkinoille ei olisi nyt tullut uusia sosiaalisen median sovelluksia työllistämään yrityksiä. Toisaalta taas Snapchatin ominaisuudet ovat ylivertaisia siihen käyttöön, miten puhelimella kommunikoidaan

Snapchat wants to BE your phone (Hubspot 2016)

Luvut, jotka osoittavat, että Snapchat on merkittävä sovellus

Sovelluksen käyttöarvot ovat hurjia vai mitä mieltä olet seuraavista:

60% päivittäin Snapchatia käyttävistä henkilöistä jakaa sinne materiaalia (Time.com)

Yli puolet uusista käyttäjistä on yli 25-vuotiaita (Hootsuite.com)

Yli 8 miljardia päivittäin katsottua videoita (expandedramblings.com)

Snapchat tavoittaa jopa 41% 18–34-vuotiaista Yhdysvalloissa (Bloomberg.com)

Miksi Snapchat? Mikä siinä on erikoista?

Snapchat on todella hyvä vastaus moneen asiaan, joihin mobiililaitteet ovat meitä viestinnässä viemässä. Helppoon käytettävyyteen, vapaaseen katseluaikaan, videosisällön helppoon tuottamiseen, sisällön rikastamiseen helposti, sekä monimuotoiseen kommunikaatioon ystävien kesken.

Nämä ovat asioita, joita haluamme tehdä puhelimella.

Snapchat on videoiden jakamisen ”2.0”

Jokainen videokuvaa tuottanut ihminen tietää, ettei se aina ole ihan yksinkertaista: kun yksin pitää puhua kameralle, kuvata sekä editoida, ovat kädet täynnä hommia. Se, miten Snapchat teki videontuottamisen yksinkertaistamisen, on nerokas oivallus. Käyttäjille annettaan mahdollisuus tuottaa ainoastaan 10 sekuntia pitkiä videoita, joiden tuottaminen on huomattavasti helpompi aloittaa kuin minuuttien videot. Snapchat teki videon tuottamisesta ensimmäistä kertaa helppoa ja nopeaa. Se kasvatti nuoria lähettämään videoita ensin kahdenkeskisissä keskusteluissa toisilleen. Kun tämä alkaa sujua, voi videon julkaista kaikille seuraajilleen näin halutessaan. Käyttäjät siis opetettiin ensin opettelemaan ja sen jälkeen jakamaan.

Snapchat 2.0 on mobiilikommunikaation kaikki muodot

Noin kaksi viikkoa sitten Snapchat teki suuren päivityksen sovellukseensa. Yhdellä kertaa se toi kahdenkeskiseen viestintään kaikki ne viestinnän muodot, jotka ennen vaativat useita eri sovelluksia. Nyt voit pistää viestiä Snapchatillä seuraavilla tavoilla:

  • Tekstillä
  • Kuvilla
  • Äänipuheluilla
  • Videoiden lähettäminen
  • Videopuhelun avulla

Kun kerran Snapchat on blogitekstin aihe, niin pitihän siitä meidän sosiaalisen median gurullekin viestittää.

Kaikkien puhelimessa olevien ominaisuuksien käyttäminen on vaatinut useamman sovelluksen käyttämistä. Nyt Snapchat laittoi puhelimen ominaisuudet tehokäyttöön ja teki siitä vielä erittäin helposti käytettävän. Miten haluatkaan kommunikoida, on se aina yhden napin takana.

Nyt olet vielä etujoukoissa

Se paljon puhuttu ”pöhinä” sovelluksen ympärillä on kasvanut valtavasti. Hubspot arvioi, että Snapchat on nyt varsinaisen läpimurron kynnyksellä. Aikaisimmat omaksujat ovat ottaneet sovelluksen haltuun ja sisällön määrä kasvaa. Samalla sisällön laatu on parantunut jatkuvasti ja käyttäjät tuottavat mielenkiintoisempaa sisältöä sovellukseen.

Snapchatin kehittyminen (Hubspot)

Jos et vielä ole ottanut Snapchattia käyttöön ja sinun pitäisi tietää, mitä digitaalisessa maailmassa tapahtuu, suosittelen aloittamaan jo tänään. Lataa sovellus (iOS, Android), tee Googlen haku maailman seuratuimmista Snapchat-profiileista ja opit, mitä parhaat sisällöntuottajat tekevät seuraamalla heitä. Olet jo tällä paremmin perillä, mitä sovelluksessa tapahtuu.

Seuraavalla kerralla otetaan asialistalle, miten yritykset ovat käyttäneet Snapchatia menestyksellisesti. Liity sähköpostilistallemme, jos haluat saada blogit suoraan mailiisi.

Minunkin juttujani saa seurata. Olen kaukana Snapchatin mastertasosta, mutta into oppia tämäkin kanava on suuri. Jos olet mobiilissa, niin klikkaa tästä tai skannaa alla oleva snapcode pöytäkoneen näytöltä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelemme ...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää