Mitä on responsiivisuus?
Responsiivinen verkkosivu näyttää hyvältä kaikilla laitteilla. Responsiivinen verkkosuunnittelu (responsive design) mahdollistaa sivun asettelun skaalautumisen sivulla vierailevan laitteen näytönkoon mukaan. Tässä blogikirjoituksessa tarkastellaan, miksi responsiivisuus on tärkein ominaisuus uusia verkkosivuja hankittaessa.
Yksi sivu, monta laitetta
Yksi parhaista puolista responsiivisessa verkkosuunnittelussa on se, että responsiiviset verkkosivut antavat hyvän käyttäjäkokemuksen laitteesta ja näytönkoosta riippumatta. Mobiililaitteiden aina vain yleistyessä responsiivisuus on entistäkin tärkeämpää. Nettisivuilla vieraileva käyttäjä palaa sivuille eri aikoina käyttämällä eri laitteita. Tämä tarkoittaa sitä, että parhaan käyttökokemuksen saamiseksi verkkosivun täytyy toimia hyvin huolimatta siitä, mitä laitetta asiakas milloinkin käyttää.
Hakukoneystävällisyys
Suuri bounssausten määrä heikentää hakusijoitustasi, koska Google tulkitsee verkkosivusi sisällön asiaankuulumattomaksi. Syy tähän on monessa tapauksessa mobiililaitteiden käyttäjät, jotka eivät näe tai voi navigoida verkkosivuillasi kunnolla ja poistuvat välittömästi.
Google suosii hakutuloksissa sivustoja jotka ovat responsiivisia, mikä tekee responsiivisesta verkkosuunnittelusta tärkeän tekijän hakukoneoptimoinnin kannalta. Tähän vaikuttaa muun muassa se, että responsiivisilla verkkosivuilla Googlebotin tarvitsee mennä vain yhteen paikkaan, mikä auttaa sitä indeksoimaan enemmän sisältöä ja säästää resursseja. Googlen tarkoituksena on painottaa mobiilihaussa enemmän sivustoja, joita on helppo käyttää puhelimella. Saavutat enemmän ihmisiä, laitteita ja nouset Googlen hakutuloksissa. Tämä näkyy suoraan sivustollesi saapuvan liikenteen määrässä.
Asiakaskunnan saavutettavuus
Hyvin suunniteltu verkkosivu joka tarjoaa hyvän käyttökokemuksen, voi hyödyntää hyvää sisältöä myynnin lisäämiseksi. Hyvä muotoilu on käyttäjäystävällinen ja saavutettavissa älylaitteilla, mikä auttaa saavuttamaan laajemman kohdeyleisön. Suurin osa verkossa tehdyistä ostoksista tehdään mobiililaitteilla aina tuotteiden selaamisesta ostosten tekemiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että ilman responsiivista verkkosuunnittelua puolitat potentiaalisen asiakaskuntasi.
Ylläpidettävyys
Yhden sivuston pitäminen ajan tasalla voi olla haaste. Usean sivuston pitäminen ajan tasalla ja niiden viestinnän johdonmukaisena on vielä suurempi haaste. Tämän takia responsiiviset verkkosivut ovat parempi ratkaisu erillisiin mobiili- ja työpöytäversioihin verrattuna.
Yleisesti aiemmin käytössä olleilla erillisillä mobiilisivuilla sivusto havaitsi käyttääkö vierailija mobiililaitetta ja jos käytti, niin se lähetti heidät erilliselle mobiilisivulle. Tämä on ongelmallista monestakin eri syystä. Ensinnäkin sinun täytyy pitää monta sivua ajan tasalla, mikä tarkoittaa tupla työtä ylläpidossa. Erilliseltä mobiilisivulta löytyy yleensä vain murto-osa niistä ominaisuuksista, joita sivuston ”normaalilla” versiolla on. Sisältö ja ominaisuus erot tulevat turhauttamaan käyttäjää, joka vierailee sivuilla monella eri laitteella ja odottaa pääsyä samoihin ominaisuuksiin. Jos päätät eliminoida osan sivusi sisällöstä mobiliiversiostasi, vierailija saattaa eliminoida sivustosi selaushistoriastaan.
Yhden responsiivisen verkkosivuston ja yhden paikan ylläpito helpottaa sivustosi pitämistä ajan tasalla.
Tuki uusille laitteille
Responsiivisen verkkosivujen yksi parhaista puolista on se, että ne tarjoavat parhaan mahdollisuuden tukea uusia laitteita ja näytönkokoja myös tulevaisuudessa. Responsiiviset sivut skaalautuvat tarpeen mukaan parhaiten sopimaan näytölle, jotka sivustoa käyttävät. Tämä tarkoittaa sitä, että kun laitteet joissa on ennen näkemättömät näytön koot saapuvat markkinoille, meidän sivusto mukautuu ja tarjoaa parhaan käyttökokemuksen näillekin laitteille.
Yhteenveto
Responsiiviset verkkosivut antavat hyvän käyttäjäkokemuksen laitteesta ja näytönkoosta riippumatta. Mobiililiikenne kattaa jo yli puolet liikenteestä internetissä. Google suosii hakutuloksissa responsiivisia sivuja erityisesti älypuhelin- ja tablet-käyttäjille, mikä luonnollisesti pudottaa hakutuloksissa sivustoja, jotka eivät ole mobiiliystävällisiä. Verkkosivujen ylläpidon näkökulmasta responsiiviset verkkosuunnittelu säästää aikaa ja vähentää kustannuksia. Kaikki muutokset voi tehdä samaan paikkaan eikä tupla sisältöä ole, toisin kuin erillisiä mobiili- ja työpöytäversioita ylläpidettäessä.
Jokainen verkkosivu huolimatta siitä mikä sen tavoite tai kohdeyleisö on, hyötyy sivujen toimimisesta hyvin eri kokoisilla näytöillä ja erilaisilla laitteilla. Jos omat responsiiviset verkkosivut kiinnostavat, ota rohkeasti yhteyttä.