Facebook Business Manager on tarkoitettu yrityksille, jotka tarvitsevat järeämpää alustaa Facebook-markkinointiin ja sivujen ylläpitoon. Useat yritykset eivät kuitenkaan ole edes kuulleet sen olemassaolosta ja mainostaminen onnistuu toki ilmankin. Sivuja hallitaan kätevästi oman Facebook-tilin kautta ja mainonnan voi ulkoistaa tarvittaessa mainostoimistolle. Tässä kirjoituksessa tarkastellaan, miksi on todennäköistä, että sinunkin yritykselläsi olisi hyvä olla oma Facebook Business Manager.
Jaettu sisäänkirjautuminen
Ensin on kuitenkin tarkasteltava hieman aikaa ennen Business Manageria. Aiemmin yritykset joutuivat antamaan useille henkilöille oikeudet yhteen käyttäjätiliin. Tätä tapaa nimitettiin jaetuksi sisäänkirjautumiseksi tai harmaaksi tiliksi. Jaettua sisäänkirjautumista käytettiin, koska moni halusi pitää yksityisen käyttäjätilin erillään työtehtävistä.
Kyseinen tapa ei kuitenkaan ollut optimaalinen, sillä jaetulla tilillä oli usein kaikki mahdolliset oikeudet koskien Facebook-sivua sekä mainostiliä. Lisäksi Facebook saattoi olettaa tilin tulleen hakkeroiduksi, jos sisäänkirjautumisia tuli lukuisia eri paikoista. Business Managerin tultua Facebook onkin edellyttänyt jaetun sisäänkirjautumisen päivittämistä Business Manageriin. Mikäli tajusit edelleen käyttäväsi jaettua sisään kirjautumista, ohjeet sen päivittämiseen löydät täältä.
Miksi Facebook Business Manager?
Moni säikähtää Business Managerin käyttöä, sillä se vaatii uuden käyttöliittymän oppimista. Esimerkiksi sivun ilmoitukset eivät näy enää henkilökohtaisen Facebook tilin ilmoituksissa. On kuitenkin tilanteita, joissa Business Managerin käyttö on perusteltua tai jopa välttämätöntä. Näitä tilanteita ovat seuraavat.
- Hallitset useita sivuja ja mainostilejä (esim. mainostoimisto)
- Hallitset suurta henkilökuntaa ja useita Facebook-sivuja (suuri yritys)
- Mainostoimisto tekee mainontaa puolestasi
- Haluat tehdä dynaamisia tuotemainoksia
- Haluat jakaa seurantakoodin
- Yrityksesi toimii useassa maassa ja aikavyöhykkeellä
(Uusia kansainvälisiä sivuja otetaan käyttöön ja niistä lisää täällä)
Facebook Business Managerin perustaminen
Ennen mainostilin luomista kannattaa miettiä, kuka on oikea henkilö Business Managerin määrittämiseen. Mainostilin määrittäjä tarvitsee myös henkilökohtaisen Facebook-tilin sekä ylläpitäjän oikeudet liitettävään Facebook-sivuun ja mainostiliin. Facebook-sivun voi luoda Business Managerin yhteydessä. Varsinainen perustamisprosessi on tehty helpoksi ja jos olet onnistunut luomaan Facebook-sivun, onnistuu Business Managerkin helposti. Siirryt vain osoitteeseen business.facebook.com/create ja etenet annettujen ohjeiden mukaan. Alla näet eteen tulevat valinnat.
Facebook Business Managerin rakenne
Business Managerin rakenne voi hämmentää uutta käyttäjää. Sen alla ovat mainostilit ja sivut. Mainostilien alla taas ovat mainoskampanjat, mainosjoukot ja varsinaiset mainokset. Jotta henkilö voi luoda mainoksen, on hänellä oltava oikeudet Facebook-sivuun ja mainostiliin. Vaikka mainostili olisi linkitetty Business Manageriin, ei se tarkoita, että kaikilla olisi oikeudet sinne. Työntekijät jaetaan Business Managerin ylläpitäjiin ja yrityksen työntekijöihin. Ylläpitäjät voivat hallita työntekijöiden oikeuksia. Alla olevassa kuvassa on havainnollistettu Business Managerin rakennetta.
Mainoksia voidaan hallita Facebookin mainostyökalu Ads Managerista. Aiemmin Facebookilla oli myös toinen mainostyökalu Power Editor, mutta se on nyttemmin yhdistetty Ads Managerin kanssa.
Työntekijöiden lisääminen
Kun Business Manager on pystyssä, voit lisätä työntekijöitä ja määrittää heille oikeuksia. Toisin kuin jaetussa sisäänkirjautumisessa, et jaa työntekijöille tunnuksia, vaan sivujen ja mainostilien käyttöoikeuksia. Tätä varten siirry Business Manageriin ja valitse vasemmasta yläreunasta kohta ”Yrityksen asetukset”. Tämän jälkeen mene kohtaan ”Käyttäjät” ja valitse sen alta ”Ihmiset”, klikkaa ”Lisää”.
Seuraavaksi sinua pyydetään antamaan lisättävien ihmisten työsähköpostiosoitteet ja määrittämään heidät joko ylläpitäjäksi tai työntekijäksi. Lähetät heidän työsähköpostiin siis kutsun, johon liittyy henkilöllisyyden varmentaminen henkilökohtaisilla Facebook-tunnuksilla. Sivujen ja mainosten ilmoitukset eivät siis tule henkilökohtaiselle tilille, mutta henkilökohtaisen sivun kautta pääsee Business Manageriin.
Seuraavissa vaiheissa lisäät henkilöille oikeuksia eri resursseihin. Ylläpitäjät voivat lisätä niitä myös myöhemmin. Katso lisää Facebookin omista ohjeista.
Facebook-mainostilien lisääminen
Mainostilien kohdalla on käytännössä kolme vaihtoehtoa.
- käyttöoikeuden pyytäminen mainostilin ylläpitoon,
- mainostilin varaaminen,
- uuden mainostilin luominen.
Mikäli olet tehnyt mainoksia yritykselle, on sinulla myös mainostili. Voit siirtää tilin Business Manageriin varaamalla sen. Varaaminen on kuitenkin pysyvää ja omistus siirtyy henkilöltä Business Manageriin. Et voi peruuttaa varausta ja tarvitset mainostilin ylläpitäjän oikeudet varauksen toteuttamiseen. Pyytämällä käyttöoikeutta mainostiliin, pääset kiinni jonkun muun omistamaan mainostiliin. Voit myös antaa oikeuden käyttää mainostiliäsi mainostoimistolle, jolloin he voivat tehdä mainontaasi tilisi kautta.
Uusi mainostili kannattaa luoda, jos sellaista ei vielä ole. Mainostilejä ei kuitenkaan voi poistaa ja niitä on rajallinen määrä. Katso lisää mainostilien lukumäärien rajoittamisesta täältä ja Facebookin omat ohjeet mainostilien lisäämiseen täältä.
Yhteistyö mainostoimiston kanssa
Mikäli ulkoistat mainontaasi ulkopuoliselle toimijalle, kannattaa se tehdä oman mainostilin kautta. Antamalla mainostoimistolle oikeudet omaan mainostiliin hyödytään siitä seuraavilla tavoin:
- Mainosten hallinta on koko ajan asiakkaalla,
- mainostoimiston tarvitsee laskuttaa ainoastaan työstä,
- asiakas voi tarkistaa toimet ja tulokset niin halutessaan,
- asiakas omistaa verkkosivuille asennettavan seurantakoodin,
- rakennetut kohderyhmät ja konversiot säilyvät asiakkuuden päätyttyä.
Asiakas näkee siis kaikki toimet, joita mainostilillä tapahtuu. Myös kaikki tieto säilyy asiakkaan omistuksessa.
Yhteenveto Facebook-mainostilistä
Business Manageriin kannattaa päivittä tietyissä tapauksissa, vaikka se vaatiikin uuden käyttöliittymän opettelemista. Se on myös erittäin tehokas työkalu mainosten hallintaan ja uusia ominaisuuksia tulee jatkuvasti. Katso millaisia tuloksia asiakasyrityksemme ovat saaneet ulkoistettuaan Facebook-markkinointinsa meille.