• Sähköpostimarkkinointi

Miksi B2B-yritysten tulisi käyttää sähköpostimarkkinointia?

Sähköpostimarkkinointi on olennainen osa yritysten digitaalista markkinointia. Sähköpostilla saadaan puristettua yhteystiedoista arvokkaita lisäeuroja yritysten kassaan. Olipa kyse sitten B2B-markkinoinnista tai B2C-markkinoinnista, on sähköposti oivallinen tapa saada sekä uusia asiakkaita että sitouttaa jo olemassa olevia asiakkaita tiiviimmin yrityksen toimintaan. B2B yritysten välinen kauppa on usein ostoprosessiltaan huomattavasti kuluttajakauppaa pitempi. Tästä syystä sähköpostimarkkinointi on oivallinen tapa myydä lisää, […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Sähköpostimarkkinointi on olennainen osa yritysten digitaalista markkinointia. Sähköpostilla saadaan puristettua yhteystiedoista arvokkaita lisäeuroja yritysten kassaan. Olipa kyse sitten B2B-markkinoinnista tai B2C-markkinoinnista, on sähköposti oivallinen tapa saada sekä uusia asiakkaita että sitouttaa jo olemassa olevia asiakkaita tiiviimmin yrityksen toimintaan.

B2B yritysten välinen kauppa on usein ostoprosessiltaan huomattavasti kuluttajakauppaa pitempi. Tästä syystä sähköpostimarkkinointi on oivallinen tapa myydä lisää, opettaa asiakasta sekä sitouttaa asiakkaita yrityksen toimintaan.

Opeta olemassa olevia asiakkaitasi

Yrityksillä on yleensä tallessa huomattavia määriä asiakkaittensa sähköpostiosoitteita. Asiakkaat käyttävät jo tuotteitasi tai palveluitasi ja ovat näin kiinnostuneita sinun suorapostituksesta. Sinulla on mahtava tilaisuus opettaa asiakkaitasi tietämään tuotteesi ja palvelusi paremmin.

Jokainen myyntijohtaja toivoo, että asiakkaat tuntisivat heidän tuotteensa paremmin. Siihen syitä ovat esimerkiksi:

  • Asiakkaat osaavat käyttää tuotteitasi paremmin.
  • Asiakkaat tietävät tuotteesi paremmin kuin kilpailijoittesi.
  • Asiakkaasi osaavat kertoa tuotteistasi eteenpäin.
  • Asiakkaasi tietävät sinun yrityksesi kehitystyön ja oppivat mukanasi.

Kaikki nämä tekijät auttavat sinua sitouttamaan asiakasta paremmin toimintaasi ja pitämään kilpailijat kauempana. Myynnin parissa työskentelevät henkilöt kyllä tietävät, miten vaikeaa on kääntää kilpailijalla oleva potentiaalinen asiakas omaksi asiakkaakseen, kun asiakkaasi vertaa jokaista ominaisuutta täysin tuntemaansa kilpailijan tuotteeseen tai palveluun. Varmasti haluat myös omien asiakkaittesi olevan näitä ”vaikeita” asiakkaita kilpailijoillesi.

Opeta kilpailijasi asiakkaat sinun tuotteillesi

Edellisessä kohdassa käyty skenaario on myös syy sinun yritykselle käyttää sähköpostimarkkinointia saadakseen uusia asiakkaita. Harva yritys lähtee vaihtamaan palveluntarjoajaa ilman ongelmaa tai tyytymättömyyttä nykyiseen palveluun. Lähtötason ja tavoitetason välille on saatava aikaiseksi konflikti, minkä jälkeen yritys lähtee vertailemaan eri palveluntarjoajia.

B2B sähköpostimarkkinoinnilla tämä on mahdollista tehdä. Oletetaan kuitenkin, että sinulla on tapa kerätä potentiaalisten asiakkaiden sähköpostiosoitteita kuten:

  • Ladattavaa materiaalia verkkosivuilla
  • Sähköpostilistalle liittyminen verkkosivuilla

Kun saat potentiaalisten asiakkaitten sähköpostiosoitteita kerättyä, on opettaminen ja sitouttaminen enää hyvästä sisällöstä kiinni. Mielestäni sellaista B2B-yritystä ei pitäisi enää olla, mikä ei kerää verkkosivuiltaan sähköpostiosoitteita markkinointia varten. Satojen osoitteiden lista saadaan kerättyä tarvittaessa nopeasti ja yritykselläsi on jokaisen sähköpostin lähettämisen kohdalla mahdollisuus opettaa potentiaalisia asiakkaitasi tietämään tuotteistasi enemmän.

Voisiko kilpailijasi joutua perustelemaan sinua vastaan, ilman että myyntisi on käynyt vielä edes paikalla?

Opi itse mikä asiakkaitasi kiinnostaa

Sähköpostimarkkinointia on mahdollista seurata erittäin tarkasti. Tiedät tarkasti, mitkä otsikot ovat saaneet parhaan vastaanoton ja sähköposti on avattu. Tiedät tarkasti, mitkä osoitteet lukevat eniten lähettämiäsi maileja ja ovat näin kiinnostuneimpia tarjonnastasi. Ohjaat markkinoinnilla ihmisiä verkkosivuillesi ja näet ketkä ovat siirtyneet lukemaan vielä lisää informaatiota. Kaikki tämä on tärkeää tieto niin myynnille, kuin tuotekehityksellekin. Sähköpostimarkkinointi on pieni kurkkaus asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden kiinnostukseen.

Mieti mitä sisältöä jaat

Kuten monta kertaa tässä kirjoituksessa on tullut esiin, on sähköpostimarkkinointi suurelta osin myyntiä ja opettamista. Mieti siis millaista sisältöä jaat ja mihin kysymyksiin vastaat. Ihmiset kuluttavat markkinointiasia, vain jos siitä on heille hyötyä. Tarjoat siis apua eri ostovaiheessa oleville yrityksille. Tunnista siis potentiaalisten asiakkaiden eri vaiheet ja tarjoa oikeaa sisältöä, mikä auttaa asiakkaita heidän tilanteessaan.

Kuinka autat asiakasta eri vaiheessa. Emailmonday

Sähköpostimarkkinointi tukee kaikkea muuta verkkosivuille ohjaavaa markkinointia

Markkinointikanavana sähköposti jatkaa kaikkea muuta markkinointiasi. Ohjaat ihmisiä verkkosivuillesi sosiaalisen median kanavilla, Google Adwords-mainonnalla ja hakukoneoptimoinnilla. Ihmiset vierailevat verkkosivuillasi, koska he osoittavat jonkin tason kiinnostusta palveluntarjontaasi. Eivät he sivuillasi kissavideoita katso.

Ostohetki ei välttämättä ole juuri sillä hetkellä, mutta vierailu on osoitus potentiaalista. Et välttämättä saa tarjouspyyntöä ensimmäisellä kerralla. Tästä syystä on toivot, että vierailija jättäisi sähköpostiosoitteensa sinulle, jotta voit olla hänelle hyödyksi ja auttaa ratkaisemaan ongelmia tai tiedottaa alasi muutoksista. Sähköpostilistalle liittyminen on siis pieni osoitus siitä että voit olla joskus potentiaalinen palveluntarjoaja etkä hukkaa potentiaalista asiakasta.

Kysy meiltä, kuinka sähköpostimarkkinointi voi auttaa juuri sinua omassa markkinnoinnissasi.

Kysy meiltä lisää!

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää