• Sisältömarkkinointi

7 askelta menestyvään yritysblogiin

Käydään lävitse 7 tärkeää asiaa menestyvän yritysblogin luomiseen. Olet sitten vasta perustamassa blogia tai pettynyt sen tehoihin, näillä askelilla pääset lähemmäksi maalia. 1.Tunne yleisösi Kuten kaikessa markkinoinnissa, tulee sinun tietää, ketä yrität tavoitella. Et voi kirjoittaa mielenkiintoisia blogeja, jos et tunne kohdeyleisösi tarpeita, haasteita ja ongelmia. Istu alas myyntiporukkasi kanssa ja käy lävitse useimmiten asiakkaiden […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Käydään lävitse 7 tärkeää asiaa menestyvän yritysblogin luomiseen. Olet sitten vasta perustamassa blogia tai pettynyt sen tehoihin, näillä askelilla pääset lähemmäksi maalia.

1.Tunne yleisösi

Kuten kaikessa markkinoinnissa, tulee sinun tietää, ketä yrität tavoitella. Et voi kirjoittaa mielenkiintoisia blogeja, jos et tunne kohdeyleisösi tarpeita, haasteita ja ongelmia.

Istu alas myyntiporukkasi kanssa ja käy lävitse useimmiten asiakkaiden kysymät kysymykset, vastaväitteet ja ongelmat. Kun aloitat blogisi kirjoittamisen näillä, saat nopeasti aikaan sisältöä, mikä on todella relevanttia yleisöllesi.

Siitä, miten keksit aiheita, jotka kiinnostavat kohdeyleisöäsi voit oppia lisää The sales lionin ekirjasta.

2.Varmista sivustosi tekninen kunto ja rakenne

Kokemukseni mukaan, yksi suurimpia syitä miksi jotkin yritysblogit menestyvät ja toiset ei, on niiden saama hakukoneliikenne. Jotta saat kaiken hyödyn sisällön tuottamisesta, tarkista/tarkistuta ensin, että sivustosi tekninen puoli ja rakenne vastaa sitä, mitä Google odottaa verkkosivustolta.

Se millaisesta rakenteesta Google tykkää selviää Antin blogi-kirjoituksesta hyvä verkkosivuston rakenne.

3. Kirjoita ihmisille, mutta muista myös Google

Kun kirjoitat kohdeyleisöäsi kiinnostavista asioita, muista kohdentaa tuotettu sisältö sellaisiin hakusanoihin, joita kohdeyleisö hakee Googlesta. Lisää hakusanatutkimuksesta voit lukea blogistamme täältä. Kyseinen blogi kertoo miten hakusanatutkimus tehdään Adwords-mainontaa suunnitellessa, mutta sama pätee myös blogin hakusanatutkimukseen.

Kun kirjoitat tekstin, ota myös Google huomioon, pienellä vaivalla blogikirjoituksesi löytyy tällöin myös Googlesta ja saat sieltä ilmaista liikennettä. Varmista, että etsimäsi hakusanat löytyvät oikeista kohdista blogia lukemalla kirjoituksen: sisällön hakukoneoptimointi.

Älä kuitenkaan koskaa riskeeraa tekstisi luettavuutta miellyttääksesi hakukoneita.

4. Muista sisällön promoaminen

Kun näet vaivan sisällön tuottamiseen, muista varmistaa, että saat sen mahdollisimman monen kohdeyleisöösi kuuluvan henkilön eteen. Monet sanovatkin, että sisällön promoamiseen pitäisi käyttää yhtä paljon aikaa, kuin sen tuottamiseen.

Kohdan yksi mukaisesti, kun tunnet yleisösi, tiedät myös missä se verkossa liikkuu. Rakenna siis blogisi ympärille sosiaalisen median kanavat, joita seuraamalla saa helposti uusimmat kirjoituksesi eteensä.

Eri yrityksillä toimii eri kanavat, selkeimpiä eroja on B2B puolen kanavana LinkedIn ja B2C puolella Facebook. Muista kuitenkin, että toimit sitten B2B tai B2C, asiakkaasi ovat ihmisiä. Testaa siis eri kanavat, mittaa tulokset ja panosta markkinointi sinne, mistä se tuo tulosta.

5. Pyri saamaan blogisi lukijat sähköpostilistallesi

Miksi yritysblogi perustetaan? Yritysblogilla on monta erilaista hyötyä, selkeitä ovat:

  1. Lisää kauppaa ja tarjouspyyntöjä
  2. Asiantuntijuuden rakentaminen
  3. Asiakaskunnan kouluttaminen
  4. Tunnettavuuden nostaminen

Perimmäinen syy markkinoinnissa kuitenkin aina on asiakkaiden hankkiminen. Ilman kauppaa ei ole liiketoimintaa. Aina kannattava strategia on se, että pyrit saamaan kohdeyleisösi ilmaisen markkinoinnin piiriin.

Blogi-liikenne on hankalaa kääntää suoraksi kaupaksi heti ensi tapaamisella, toki tätäkin tapahtuu. Toimivammaksi huomattu strategia on kääntää blogin lukijat sähköpostilistallesi.

Näin helpotat heidän elämäänsä tarjoamalla muistutuksen hyvästä sisällöstäsi ja saat suoran tavan kontaktoida asiakkaasi.

6. Käännä sähköpostilistasi kaupaksi

Sähköpostilistalle täytyy muistaa tuottaa tarpeeksi arvoa, jotta lista ei lähde kutistumaan. Siksi sinne ei kannata jatkuvasti spämmätä pelkästään myyntiviestejä, vaan rakentaa suhde.

Tarkoitus kuitenkin on saada lisää kauppaa ja kun sinulla on suora tapa saada seuraajasi kiinni, pystyt tekemään listallesi tarjouksia ja ilmoituksia uusista tuotteista. Mieti, keitä listallasi on ja millaiset tuotteet/palvelut heille parhaiten sopii ja tee niistä listallesi sopivin välein tarjouksia.

7. Mittaa tulokset

Sisällön tuottaminen vie resursseja. Jotta resurssit voidaan käyttää siellä, missä ne tuovat suurimmat tulokset, täytyy asentaa mittaristo.

Google Analytics on ilmainen ohjelmisto verkkosivuston liikenteen mittaamiseen ja suosittelemmekin sitä kaikille. Löytyy toki maksullisiakin ohjelmistoja, joiden hyödyt sitten ovat joissain tapauksissa niin suuret, että maksullinen ohjelmisto on kannattava sijoitus.

Google Analyticsillä pystyy mittaamaan monenlaista asiaa ja oikeastaan ongelma ei ole asioiden mittaaminen vaan se, miten datan seasta löydetaan ne merkitykselliset asiat.

Voit lukea lisää sisällön mittaamisesta blogistamme verkkosivuston tehokkaimman sisällön selvittäminen.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää