• Digitaalinen markkinointi

Digitaalisen markkinoinnin vuosi

On taas se aika, kun katsotaan digitaalisen markkinoinnin trendejä vuodelle 2016. Viimepäivinä ovat lukuisat asiantuntijat esittäneet omia arviointejaan. Mielenkiintoisia näkökulmia on ollut paljon ja eniten pisti silmään Marmai:n sometredit juttu, missä somegurut arvioivat Kurion haastattelemana muutoksia ensi vuoden aikana. Hyviä näkökulmia, mutta se, miten nämä muuttuvat yrityksille mitattaviksi liiketoiminnaksi, on toinen kysymys. Käydään kuitenkin läpi miten […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

On taas se aika, kun katsotaan digitaalisen markkinoinnin trendejä vuodelle 2016. Viimepäivinä ovat lukuisat asiantuntijat esittäneet omia arviointejaan. Mielenkiintoisia näkökulmia on ollut paljon ja eniten pisti silmään Marmai:n sometredit juttu, missä somegurut arvioivat Kurion haastattelemana muutoksia ensi vuoden aikana. Hyviä näkökulmia, mutta se, miten nämä muuttuvat yrityksille mitattaviksi liiketoiminnaksi, on toinen kysymys.

Käydään kuitenkin läpi miten onnistuin vuoden 2015 arvioinnissa. Vuosi sitten nostin 4-teemaa esiin, mitkä ennustin nousevan vuonna 2015. Nämä olivat:

  1. PK-sektorin herääminen mobiilikäyttäjien määrän kasvuun
  2. Sisällöntuotannon määrän kova kasvu.
  3. B2B yritykset digitalisoituvat
  4. Sosiaalisen median maksetun mainonnan kasvu

Suurta kristallipalloa en tarvinnut tätä arvioita tehdessäni.

Miten vuoden 2015 arviointi onnistui

Ensimmäiseen kohtaan Google antoi oivan avun 21.4.2015 julkaistessaan mobiilipäivityksen, mikä vaikutti löydettävyyteen negatiivisesti, jos sivusto ei ole mobiiliresponsiivinen. Nykyään on sekä käyttäjäystävällisyyden että löydettävyyden kannalta välttämätöntä, että verkkosivut toimivat mobiilissa.

2015 vuosi oli kova sisältövuosi ja yritykset tuottivat sisältöä ennätysmäärät.Yllätyksekseni harvat kuitenkaan ottivat sisällöissä huomioon hakukoneoptimointia, vaan sisältöä tuotettiin enemmän tarinankerronnallisesti.

B2B yritykset digitalisoituivat kovaa vauhtia ja erityisesti Chat-asiakaspalvelua käytetään nykyään tehokkaasti liidien keräämisessä. Ilokseni myös oppaita alkoi kertyä ladattavaksi enemmän loppuvuotta kohden.

Viimeisenä oli sosiaalisen median maksetun mainonnan kasvu, mikä oli erittäin voimakasta. Facebook-mainonta kasvoi jopa 44,3% IAB.n tutkimuksen mukaan. Myös Instagram sai omat sponsoroidut julkaisunsa. Tässä yllätys oli se, miten paljon mainonnan laadukkuus vaikuttaa siihen, miten mainontaa näytettiin Facebookissa.

Varsin hyvin onnistunut vuoden 2015 arviointini kuitenkin oli.

Miten vuosi 2016 etenee digitaalisessa markkinoinnissa

Vuosi 2016 tulee olemaan yhteen kokoamisen vuosi. Markkinointi kehittyy nyt niin valtavaa vauhtia, että yritykset haluavat saada selkeämmän kuvan siitä, mikä vaikuttaa ja mihin. Uusia kanavia ja tapoja markkinoida tulee, mutta asiakastapaamisissa on noussut selkeästi esiin, miten yritykset haluavat enemmän tehoja irti nykyisillä kanavilla. Siispä seuraavat tekijät ovat trendejä.

1.      Sosiaalisen median strategiat

Kanavien määrä kasvaa jatkuvasti. Uusimpana tulokkaana Periscope. Kanavia ei kuitenkaan voida ottaa käyttöön ennen kuin strategia on tarkasti määritelty. Suuretkin yritykset haksahtavat useasti suunnittelemattomuuteen, mikä johtaa huonoihin tuloksiin. Kanavien määrän kasvu kuitenkin pakottaa peruskysymyksien äärelle. Kenelle puhutaan, mitä puhutaan ja milloin puhutaan. Osaaville sosiaalisen median strategian tekijöille lupailen jatkossakin kissanpäiviä.

2.      Videoita, videoita, ja lisää videoita

Kaikki sosiaalinen media kuluttaa valtavat määrät videoita ja videoiden parissa ihmiset kuluttavat aikaansa. Google (Youtube) vs. Facebook (Instagram) -mittelö tukee jatkuvasti videosisällön tuottamista ja näiden välittämistä ihmisille. 2016 on se vuosi, kun yritysten videontuotanto hyppää seuraavalle askeleelle. Lisäksi videoista tehdään sisältöä, ei vain mainoksia. Tässä kuitenkin palataan sosiaalisen median strategiaan, missä yritysten pitää miettiä kenelle videoita tuotetaan ja missä niitä jaetaan, jotta oikeat ihmiset saadaan kiinni.

3.      Hakukoneoptimointi on trendi aina

Perusteisiin palaaminen näkyi myös Yrittäjät.fi tutkimuksessa, missä hakukoneoptimointi nousi sosiaalisen median ohella esille. Löydettävyyden merkitys korostuu jatkuvasti ja yritykset ovat sen huomanneet. Hakukoneoptimointiin ollaan valmiita panostamaan, koska vaikutukset näkyvät suoraan liiketoiminnassa. Vielä kun saataisiin trendiksi se, että suomalaiset yritykset rohkeammin lähtisivät suuntaamaan hakukoneoptimointinsa ulkomaille.

Ei taikatemppuja vaan paremmin tekemistä

Ajattelin ensin kirjoittaa paljon pinnalla olevista suoratoistopalveluista, mutta ne eivät tule trendiksi vuonna 2016. Sisällöntuotanto alkaa olla hallinnassa, mutta harvassa ovat vielä ne yritykset, jotka tulevat sitouttamaan tuhansia ihmisiä Periscope-lähetyksellä vuonna 2016. Suoraan sosiaalisesta mediasta ostaminen ei ole vielä 2016 vuoden juttu Suomessa, mutta paljon puhetta siitä saadaan aikaiseksi ja toivon olevani tässä kohtaa väärässä. Aika kuitenkin näyttää, mitä tuleva vuosi tuo tullessaan.

P.S: Menestystä liiketoiminaan vuonna 2016 löydät täältä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää