Internet-mainontaan estävä Adblock ilmoitti kuluvan viikon aikana omistajan vaihdoksesta tuntemattomalle taholle. Mielenkiintoisen uutisesta tekee myös se, että Adblock ilmoitti liittyvänsä osaksi Acceptable Ads –ohjelmaa, missä valikoidut mainostajat pääsevät läpi maksamalla yritykselle rahaa. Ennen Adblock keräsi rahaa toimintaansa käyttäjiltä lahjoitusten muodossa.
Välittömästi asian huomasi Googlen haussa Adwords-mainoksien palautumisena.
Adblockin ilmoitus liittymisestä Acceptable Ads –ohjelmaan
Mikä on Adblock
Adblock on Michael Gundlach:n tekemä ohjelmisto Chrome ja Safari –selaimille. Adblock tunnistaa mainokset ja jättää ne lataamatta, jolloin käyttäjät voivat kuluttaa sisältöjä ilman mainontaa.
Suurin osa ihmisistä perustelee Adblockin käyttöä verkkosivujen käyttämisen nopeuttamisella. Adblockia on syytetty myös kovasti yritysten liiketoiminnan tuhoamisesta, koska useita verkkosivuja ylläpidetään mainosrahoitteisesti. Tämän estämällä on Adblock vienyt verkkosivuilta ansaintamallin mennessään.
Adblock liittyy Acceptable Ads –ohjelmaan
Mielenkiintoisin muutos meidän mainostajien kannalta on se, että Adblock liittyy ohjelmaan jossa ”sallitut ja ei ärsyttävät mainokset” ohjelmisto päästää läpi. Käytännössä tämä tarkoittaa kuitenkin, että yritysten tulee maksaa ohjelmiston ylläpitäjälle siitä ettei heidän mainontaansa estetä.
Tunnettu esimerkki tästä on toisen vastaavan ohjelmisto Adblock Plus toiminta jolle ovat jo maksaneet ainakin Google, Microsoft sekä Amazon. Nyt näiden mainokset pääsevät läpi myös Adblockista.
Mitä tämä tarkoittaa mainostajalle
Välittömästi tämä vaikuttaa hakusanamainonnan näyttökertoihin. On arvioitu, että noin 20% suomalaisista verkonkäyttäjistä on käyttänyt Adblockia selaimessaan estääkseen mainonnan.
Bannerimainostajille uutinen ei ole iloinen, koska Adblock edelleen estää mainoksien näyttämisen täysin. Poikkeuksena ainoastaan Amazon.
Googlen hakuverkon mainokset siis jatkossa näkyvät myös AdBlockin käyttäjille ja näin Adwords-mainonnan kattavuus surffaajien keskuudessa kasvaa.