• Digitaalinen markkinointi
  • Google Ads

Adblock myytiin ja muutti toimintaansa

Internet-mainontaan estävä Adblock ilmoitti kuluvan viikon aikana omistajan vaihdoksesta tuntemattomalle taholle. Mielenkiintoisen uutisesta tekee myös se, että Adblock ilmoitti liittyvänsä osaksi Acceptable Ads –ohjelmaa, missä valikoidut mainostajat pääsevät läpi maksamalla yritykselle rahaa. Ennen Adblock keräsi rahaa toimintaansa käyttäjiltä lahjoitusten muodossa. Välittömästi asian huomasi Googlen haussa Adwords-mainoksien palautumisena. Adblockin ilmoitus liittymisestä Acceptable Ads –ohjelmaan Mikä on Adblock […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Internet-mainontaan estävä Adblock ilmoitti kuluvan viikon aikana omistajan vaihdoksesta tuntemattomalle taholle. Mielenkiintoisen uutisesta tekee myös se, että Adblock ilmoitti liittyvänsä osaksi Acceptable Ads –ohjelmaa, missä valikoidut mainostajat pääsevät läpi maksamalla yritykselle rahaa. Ennen Adblock keräsi rahaa toimintaansa käyttäjiltä lahjoitusten muodossa.

Välittömästi asian huomasi Googlen haussa Adwords-mainoksien palautumisena.

Adblockin ilmoitus liittymisestä Acceptable Ads –ohjelmaan

Mikä on Adblock

Adblock on Michael Gundlach:n tekemä ohjelmisto Chrome ja Safari –selaimille. Adblock tunnistaa mainokset ja jättää ne lataamatta, jolloin käyttäjät voivat kuluttaa sisältöjä ilman mainontaa.

Suurin osa ihmisistä perustelee Adblockin käyttöä verkkosivujen käyttämisen nopeuttamisella. Adblockia on syytetty myös kovasti yritysten liiketoiminnan tuhoamisesta, koska useita verkkosivuja ylläpidetään mainosrahoitteisesti. Tämän estämällä on Adblock vienyt verkkosivuilta ansaintamallin mennessään.

Adblock liittyy Acceptable Ads –ohjelmaan

Mielenkiintoisin muutos meidän mainostajien kannalta on se, että Adblock liittyy ohjelmaan jossa ”sallitut ja ei ärsyttävät mainokset” ohjelmisto päästää läpi. Käytännössä tämä tarkoittaa kuitenkin, että yritysten tulee maksaa ohjelmiston ylläpitäjälle siitä ettei heidän mainontaansa estetä.

Tunnettu esimerkki tästä on toisen vastaavan ohjelmisto Adblock Plus toiminta jolle ovat jo maksaneet ainakin Google, Microsoft sekä Amazon. Nyt näiden mainokset pääsevät läpi myös Adblockista.

Mitä tämä tarkoittaa mainostajalle

Välittömästi tämä vaikuttaa hakusanamainonnan näyttökertoihin. On arvioitu, että noin 20% suomalaisista verkonkäyttäjistä on käyttänyt Adblockia selaimessaan estääkseen mainonnan.

Bannerimainostajille uutinen ei ole iloinen, koska Adblock edelleen estää mainoksien näyttämisen täysin. Poikkeuksena ainoastaan Amazon.

Googlen hakuverkon mainokset siis jatkossa näkyvät myös AdBlockin käyttäjille ja näin Adwords-mainonnan kattavuus surffaajien keskuudessa kasvaa.

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää