• Sosiaalinen media
  • YouTube

5 syytä, miksi Youtube-mainonta on videomainonnan tulevaisuus

YouTube-mainonta on Suomessa jäänyt yrityksiltä unohduksiin. Lue 5 hyvää syytä suunnata katseensa Youtube-mainontaa.

Niko Lahtinen

CRO & Partner

YouTube-mainonta on Suomessa jäänyt yrityksiltä unohduksiin. Tätä on joissakin tilanteissa vaikea ymmärtää. Siispä annan nyt mainostajalle 5 hyvää syytä suunnata katseensa Youtube-mainontaa.

1.    Youtube-mainonta on edullista

Suomessa on länsi-Euroopan halvimmat mainosnäytöt. Yhden 30 sekuntia kestävän mainosnäytön hinta on Suomessa noin 0,04€. 

Kun peilataan tähän sitä, miten paljon Suomessa tehdään Tv-mainontaa, on vaikea ymmärtää, miksi tätä tuotantoa ei käytetä myös Youtubessa. Videon ollessa valmiina kannattaisi se jakaa useampaan kanavaan kerralla. Kun näyttöjä saadaan useammassa kanavassa, on peitto sekä toistuvuus huomattavasti paremmat. Lisäksi YouTuben videonäyttöjen hinnoissa ei ole suurta nousupainetta, koska materiaalia ladataan käyttäjien toimesta valtavasti ja mahdollisuuksia mainonnan näyttämiseen on jatkuvasti enemmän.

2.    Voit ohjata katsojat verkkosivuillesi

Verkossa tapahtuvan mainonnan etuna on aina jatkuvuus. Kun teet Youtube-mainontaa, voit ohjata ihmiset eteenpäin ostoprosessissa. Kiinnostuneet ihmiset voivat suoraan Preroll-mainoksesta klikata itsensä verkkosivuillesi, missä he voivat ostaa tai tutustua tuotteeseen tarkemmin.

TV-mainonnassa tämä vaatii aina katsojalta huomattavasti enemmän, koska katselu täytyy keskeyttää tai ainakin muistaa ohjelman jälkeen, mistä oli kiinnostunut. Tällöin ihminen yleensä käyttää Googlea löytääkseen lisäinformaatiota tuotteesta.

3.    Tavoitat nuoret

Nuoria on nykyään vaikea tai lähes mahdoton tavoittaa TV-mainonnalla. Tubecon osoitti kaksinkertaistamalla kokonsa, että nuoret seuraavat nykyään ihan muita kanavia kuin TV:tä.

Otetaan esimerkiksi vuoden nais-tubettajaksi äänestetty Mmiisas. Suomenkielisellä kanavalla on tilaajia järisyttävät 200 000 ihmistä. Kohderyhmänä ollessa 13-18 vuotiaat tytöt voidaan äkkiseltään laskea, että Mmiisas:n oman kanavan peitto on lähes koko kohderyhmä Suomessa.

YouTube-mainonta on tällä hetkellä yksi tehokkaimmista tavoista tavoittaa nuoret

Jos joku markkinointipäällikkö nyt laskee tämän ryhmän ostovoiman olevan liian matala, niin suosittelen miettimään seuraavaa. Kuinka paljon keskimääräinen 15-vuotias päättää jo omista ostoksistaan ja ohjaa vanhempiensa ostokäyttäytymistä? 15-vuotiaat myös  päätyvät nopeasti työmarkkinoille. Nykyinen mainontasi ilman sosiaalista mediaa ja YouTubea tuskin tavoittaa heitä.

4.    Mainonnan kohdentaminen

YouTube-mainonnassa on käytössä Googlen kohdentamisen vaihtoehdot. Voit siis määritellä kenelle haluat mainontaasi näyttää.

Kohdentamisen vaihtoehdoista ovat käytössä:

  • Demografiset kohdentamisen vaihtoehdot
    • Ikä
    • Sukupuoli, ym.
  • Videoiden aihepiirien mukaan (millaisia videoita ennen sinun mainoksesi näkyy)
  • Kiinnostusten kohteiden mukaan (Googlen määritelmien mukaan)
  • Hakusanojen mukaan (mitä käyttäjät ovat hakeneet Googlesta)

5.    A/B-testaaminen

YouTube-mainonta on mainio tapa testata mainonnan toimivuus. YouTuben avulla voidaan testata eri videomainoksia ja katsoa, mikä toimii kohderyhmään parhaiten. Tämä kannattaisi tehdä aina ennen esimerkiksi TV-kampanjaa. Näin videomainonnan tehoa voidaan parantaa huomattavasti. Jos videoiden tulokset eivät YouTubessa miellytä, kannattaa koko kampanjan teho kyseenalaistaa.

Mainonnan aloittaminen

YouTube-mainonnan aloittaminen ja sen optimointi ei ole vaikea tai paljon aikaa vievä prosessi. Lähinnä kyse onkin viitseliäisyydestä ja kanavan merkityksen ymmärtämisestä. Suurimmaksi osaksi markkinoinnista vastaavien henkilöiden kanssa keskustellessani huomaan heidän tyystin unohtaneen kyseisen kanavan olemassaolon, puhumattakaan siitä että kanavan valtava potentiaali olisi ymmärretty.

Jos YouTube tai jokin muu sosiaalinen media tuottaa pään vaivaa, autamme mielellämme markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää