• Facebook

Tapahtuman markkinointi Facebookissa

Suomi on tuhansien tapahtumien maa, varsinkin kesäisin. Erilaisia konsertteja, näytöksiä ja esityksiä järjestetään jokaisessa kylässä ja kaupungissa ja vaikka tapahtumia on paljon, riittää niille kävijöitä, mikäli vain markkinointi on kunnossa. Toisaalta hyväänkään tapahtumaan ei tule ihmisiä, jos tieto siitä ei leviä. Facebook on erittäin tehokas tapa markkinoida tapahtumia. Se tavoittaa niin tapahtuman paikkakunnalla vierailemassa olevat käyttäjät, kuin vakituiset asukkaatkin. Otetaan siis katsaus siitä, […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Suomi on tuhansien tapahtumien maa, varsinkin kesäisin. Erilaisia konsertteja, näytöksiä ja esityksiä järjestetään jokaisessa kylässä ja kaupungissa ja vaikka tapahtumia on paljon, riittää niille kävijöitä, mikäli vain markkinointi on kunnossa. Toisaalta hyväänkään tapahtumaan ei tule ihmisiä, jos tieto siitä ei leviä.

Facebook on erittäin tehokas tapa markkinoida tapahtumia. Se tavoittaa niin tapahtuman paikkakunnalla vierailemassa olevat käyttäjät, kuin vakituiset asukkaatkin.

Otetaan siis katsaus siitä, miten tapahtumamarkkinointia voidaan Facebookin avulla tehdä.

1.    Luo tapahtumalle oma Facebook-sivu

Tämä tehdään yleensä ensimmäisenä. Mikäli sinulla on jo Facebookissa yrityssivu, voit luoda sillä tapahtuman ja markkinoida sitä yrityksesi/yhdistyksesi tykkääjille. Tämä on yleensä se ryhmä, jolle olet tapahtumaa alunperin suunnitellutkin.

Tapahtuman markkinoiminen tälle ryhmälle on tehokkainta Facebook-sivusi avulla. Muista kuitenkin, että läheskään kaikki Facebook-sivusi tykkääjät eivät näe julkaisuasi, mikäli et tee sille maksettua mainontaa. Tästä kannattaa hiukan maksaa varmistaakseen, että kaikkein potentiaalisin asiakaskunta varmasti huomaa tapahtuman olemassaolon.

2.    Markkinoi tapahtumaasi potentiaalisille ihmisille

Kohdista tapahtumasi maksettu Facebook-markkinointi potentiaaliselle yleisölle. Mikäli tapahtumaasi on tulossa jokin tunnettu esiintyjä, voit kohdistaa markkinointisi tästä tykkääville ihmisille. Mikäli tapahtuma kiinnostaa tietyn tyyppisiä ihmisiä, voit markkinoida näille. Maksetulla Facebook-markkinoinnilla tavoitat nopeasti tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia potentiaalisia kävijöitä.

Tärkeintä on se, että mietit kohderyhmän tässä vaiheessa tarpeeksi laajaksi ja kasvatat tietoisuutta tapahtumastasi ihmisten keskuudessa. Tähän tarkoitukseen sopivia keinoja ovat kuva- tai videomainonta: on tärkeää, että informaatio välittyy nopeasti ja selkeästi ihmisille Facebookin uutisvirrassa.

3.    Ohjaa ihmiset verkkosivuillesi ja kerää heistä kohderyhmä

Kolmannessa vaiheessa julkaiset enemmän tietoa tapahtumastasi tapahtuman verkkosivuilla. Linkität verkkosivusi tapahtuman seinälle tai yrityksesi Facebook-sivulle ja markkinoit sitä. Linkkiä klikkaamalla käyttäjät pääsevät lukemaan kattavan kuvauksen tapahtumastasi.

Asenna verkkosivuille Facebook-remarketing seurantakoodi, niin voit markkinoida tarkasti niille ihmisille, jotka ovat jo käyneet tutustumassa tapahtumaasi tarkemmin Facebookissa. He ovat osoittaneet kiinnostusta ja tietävät tapahtumastasi enemmän.

Voit luoda myös verkkosivusi vierailijoista kaksoisolentokohderyhmän Facebook-markkinointia varten ja tavoittaa lisää potentiaalisia asiakkaita.

4.    Viime hetken markkinointi

Joihinkin tapahtumiin osallistuminen päätetään viime hetkellä. Näissä tapauksissa tapahtumaa edeltävien parin viikon markkinointiin kannattaa panostaa eniten. Tässä vaiheessa suosittelen panostamaan erityisesti niihin ihmisiin, jotka ovat lähiseudulla, osoittaneet kiinnostusta tapahtumaasi kohtaan tai ovat kaksoisolentokohderyhmässäsi.

Viime hetkien markkinoinnilla voit kasvattaa tapahtumasi kävijämäärää todella paljon.

Muista jatkumo

Hyvin usein tapahtumien markkinoinnissa törmätään yhteen ongelmaan: markkinointimateriaalin puuttumiseen. Kun siis järjestät tapahtumaa, muista ottaa kuvia ja videoita tapahtuman aikana. Tällä vältät yksipuolisen markkinointimateriaalin aiheuttaman ongelman: samat esiintyjien promootiokuvat pyörivät monen muunkin tapahtuman markkinoinnissa. Jotta voit siis välittää seuraavan vuoden markkinoinnissa tapahtumasi tunnelmaa ihmisille, kannattaa miettiä kuvaajan palkkaamista. Tämä helpottaa tulevien markkinointitoimenpiteiden tekemistä huomattavasti.

Jos tarvitset apua tapahtumasi markkinointiin, ota yhteyttä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelemme ...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää