• Analytiikka ja mittaaminen

3 ideaa markkinoinnin tehostamiseen Google Analyticsin avulla

Google Analytics kerää dataa, jonka avulla pystyt tehostamaan markkinointiasi. Tutkimusten mukaan kuitenkin jopa 80 % yrityksistä käyttää sitä väärin. Oikein käytettynä Google Analyticsin avulla pystyy tekemään suuria parannuksia verkkosivuston liikennemääriin. Tarkoitus ei ole tehdä kerralla suuria muutoksia, vaan tarkkailla oikeita asioita ja tehdä pieniä parannuksia jatkuvasti. Käydään blogitekstissä lävitse, miten pystyt lisäämään sivustosi kävijämäärää dataperusteisesti. Miten […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Google Analytics kerää dataa, jonka avulla pystyt tehostamaan markkinointiasi. Tutkimusten mukaan kuitenkin jopa 80 % yrityksistä käyttää sitä väärin.

Oikein käytettynä Google Analyticsin avulla pystyy tekemään suuria parannuksia verkkosivuston liikennemääriin. Tarkoitus ei ole tehdä kerralla suuria muutoksia, vaan tarkkailla oikeita asioita ja tehdä pieniä parannuksia jatkuvasti.

Käydään blogitekstissä lävitse, miten pystyt lisäämään sivustosi kävijämäärää dataperusteisesti.

Miten lisäät liikennettä sivustollesi GA:n avulla?

Google Analytics kerää paljon tietoa sivustoltasi, mutta pelkkä datan kerääminen ei riitä. On tärkeää löytää oikea tieto sekä toimia sen mukaisesti.

Orgaanista eli ilmaista liikennettä Googlesta pystyt lisäämään seuraavilla tavoilla:

1. Hakutulosten optimointi

Vaikka olet korkealla Googlen hakutuloksissa, itse hakutuloksen tulee myös houkutella ihmiset klikkaamaan. Vasta klikkauksen jälkeen sivustosi välittää tarjoamasi informaation.

  1. Yhdistä Google Analytics ja Googlen Verkkovastaavan työkalut.
  2. Käytä Google Analyticsin hakukoneoptimointiraportteja ja näet:
    1. Hakusanojen sijoitukset
    2. Klikkausprosentit
    3. Näyttökerrat
  3. Selvitä, millä hakusanoilla on eniten näyttökertoja.
  4. Paranna näiden hakusanojen klikkausprosentteja seuraavilla tavoilla:
    1. Pidä sivujen title-tagit noin 55 merkissä.
    2. Meta-kuvauksen pituuden tulee olla noin 156 merkkiä.
    3. Varmista, että tarjoat hakulauseeseen sopivaa informaatiota ja näin hakija löytää etsimänsä.
    4. Ajattele aina ensin kävijän hyötyä. Kuvaile, mitä hyötyä tuotteestasi tai palvelustasi käyttäjälle on.

Tähtää seuraaviin klikkausprosentteihin:

  1. Sijat 1-4, klikkausprosentti 20 % tai enemmän.
  2. Sijat 5-6,  klikkausprosentti 8 % tai enemmän.
  3. Sijat 7-10, klikkausprosentti 3 % tai enemmän.

2. Laskeutumissivujen optimointi

Kun sivustosi löytyy jo Googlen etusivulta, saatat saada helposti runsaastikin lisää liikennettä pienellä vaivalla.

Etsi raportista ”Hakukoneoptimointi-kyselyt” kymmenen eniten liikennettä tuovaa hakusanaa. Selvitä, mikä sivustosi sivu löytyy Googlen hakutuloksista kyseisellä hakulauseella. Saat sen selville tekemällä hakulauseella haun Googlessa.

Varmista, että hakutuloksista löytyvässä sivussa on seuraavat 5 asiaa kunnossa:

  1. Hakulause löytyy sivun kuvan alt-tagista. (Tagin täytyy kuitenkin kuvailla kuvaa – jos kuvaa ei ole, lisää sellainen)
  2. Hakulauseen voi lisätä myös kuvan title-tagiin.
  3. Varmista, että hakulause löytyy sivun titlestä ja kuvauksesta.
  4. Käytä hakulauseita sivustosisisäisessä linkityksessä ankkuriteksteinä.
  5. Jos saat liikennettä hakulauseella, jolle sinulla ei ole kunnollista sisältöä, luo sille arvoa tuottavaa uniikkia sisältöä.

3. Sisällön optimointi ja sisältöstrategia

Sisältö on se, mitä hakukoneet välittää. Mitä tarkemmin tiedät, millaista sisältöä asiakkaasi haluavat lukea, sitä enemmän tulet verkkosivuillesi kävijöitä saamaan. Helppo tapa saada lisää kävijöitä on selvittää, millaisesta sisällöstä kävijäsi pitävät ja tuottaa sitä lisää blogissasi.

Tarkista ”Käyttäytyminen”->”Sivuston sisältö”->”Kaikki sivut” – raportista mikä tuottamastasi sisällöstä on suosituinta.

  1. Selvitä sivustosi eniten liikennettä saavat sisällöt.
  2. Rakenna tämän perusteella sisältösuunnitelma, joka on kohdennettu sisältöön, joka saa kävijäsi sitoutumaan sivustoosi.
  3. Rakenna suosituimpien sisältöjesi ympärille ”tukisisältöä”, mikä houkuttelee kävijöitä lukemaan samasta aiheesta lisää ja näin viettämään enemmän aikaa sivustollasi ja pienentämään ”välitön poistuminen” -prosenttia.

Yhteenveto

Kävimme läpi kolme raporttia, joiden avulla pysyt välittömästi tekemään sivustoosi muutoksia dataan perustuen. Asioita ei tarvitse arvailla, vaan muutokset voi digitaalisessa markkinoinnissa perustella helposti tiedolla.

Kerää data talteen, analysoi, tee muutokset, mittaa muutosten vaikutukset ja aloita alusta. Kun jatkuvasti parannat pieniä asioita sivustollasi, niiden vaikutus liikenteesi määrään tulee olemaan ratkaiseva.

Jim Collinsin 20 mile march – kuvaus pätee tähänkin: kun parannat verkkosivustoasi jatkuvasti tasaisella työllä, voit odottaa kävijämäärän kasvavan tasaisesti vuodesta toiseen.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää