• Digitaalinen markkinointi

Digitalisaatio Case

Viime päivinä televisiossa on pyörinyt laaja Fonectan mainos teemana digitalisaatio. Katso video täältä. Mainos on näyttävä ja kertoo minusta oikeaa tarinaa. Tarinaa siitä, miten digitaalinen markkinointi on tärkeää tehdä oikein ja pienenkin yrityksen on mahdollista tehdä tuloksellista markkinointia. Jotain kuitenkin Fonecta unohti pahasti. Nimittäin markkinoinnin kokonaisuuden ja ihmisten informaation hakemisen osana ostoprosessia. Fonecta ei huolehdi […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Viime päivinä televisiossa on pyörinyt laaja Fonectan mainos teemana digitalisaatio. Katso video täältä. Mainos on näyttävä ja kertoo minusta oikeaa tarinaa. Tarinaa siitä, miten digitaalinen markkinointi on tärkeää tehdä oikein ja pienenkin yrityksen on mahdollista tehdä tuloksellista markkinointia.

Jotain kuitenkin Fonecta unohti pahasti. Nimittäin markkinoinnin kokonaisuuden ja ihmisten informaation hakemisen osana ostoprosessia. Fonecta ei huolehdi ollenkaan, että sen löydettävyys ja informaation jakaminen olisi kunnossa niillä termeillä, mitä se itse tuo ihmisten tietoisuuteen massamediassa.

Mikä on pielessä?

Digitalisaatio tuodaan erittäin näyttävästi esille mainoksessa. Se miten digitalisaatio toimii jää kuitenkin epäselväksi. Ajattelin että nyt on Fonecta tehnyt jotain oikein, ja että verkossa luonnollisesti on tarinalle jatkoa.

Tein siis saman minkä suuri osa ihmisistä tekee hakiessaan lisäinformaatiota: kirjoitin hakusanan ”digitalisaatio” Googleen.

Yllätykseni oli melkoinen, kun Googlen hakutuloksissa ei ollut yhtäkään Fonectan tulosta. Käytännössä Fonecta tekee kallista markkinointia massamediassa, eikä huolehdi niistä ihmisistä jotka tarvitsevat lisäinformaatiota aiheesta.

Ihmiset jotka hakevat tietoa digitalisaatiosta eivät Googlen hakukoneesta voi edes eksyä Fonectan sivuille, vaan menevät kilpailijoiden hakutuloksiin. Tämä on markkinoinnin resurssien hukkaamista :

Tietenkin osa ihmisistä varmasti muistaa yrityksen nimen ja menee verkkosivulle suoraan. Mutta se suuri joukko, joka tekee lisäinformaation haun Googlesta ohjaantuu nyt eri verkkosivuille, eikä sinne mihin Fonecta haluaa. Markkinointi kokonaisuutena ei ole siis mainostajan hallussa vaan arvokasta liikennettä menetetään joka hetki.

Mitä olisi pitänyt tehdä toisin?

Fonecta kokoinen yritys löytyy Googlesta tehokkaasti ja videon tekemiseen on varmasti käytetty aikaa.  Kuitenkaan markkinoinnissa ei oltu muistettu huomioida yksinkertaista asiaa ja huolehtia siitä, että yritys löytyy sillä termillä mihin markkinointipanostuksia käytetään.

Tähän olisi voitu rakentaa toimiva Google adwords-kampanja ja panostaa hyvään sisältöön joka kertoo digitalisaatiosta jo hyvissä ajoin ennen TV-kampanjan aloittamista. Näin olisi myös hakukoneoptimointi tehostanut markkinointia ja tukenut TV-kampanjaa.

Näitä palveluita Fonecta tarjoaa myös itse asiakkailleen ja ne ovat olennainen osa mainoksen viestiä eli digitalisaatiota. Kokonaisuus jäi nyt hyödyntämättä.

75% ihmisistä klikkaa kolmea ensimmäistä hakutulosta tai mainoksia.

Nyt informaatiota etsivät ihmiset ohjaa sivuilleen smilehouse ja digitaalinenpolku.

Markkinointi on kokonaisuus

Oheisessa tapauksessa huomasimme taas miten markkinointi on kokonaisuus ja osa-alueet ovat toisiaan tukevia. Verkossa tapahtuvalla mittaamisella saadaan testattua massamedian markkinoinnin toimivuutta ja verkossa verkosta voidaan kerätä kiinnostuneita ihmisiä tehokkaasti omaan kanavaan.

Markkinointi on pirstaloitunut useisiin kanaviin, joten kokonaisuuksien hallitseminen on tullut yhä tärkeämmäksi osaksi onnistunutta markkinointia.

Digitalisaatio on myös kokonaisuuksien hallintaa ja ihmisten toiminnan ymmärtämistä markkinoinnin kannalta.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää