• Facebook

Facebook-markkinoinnin kohderyhmät : kaksoisolentokohderyhmä (Lookalike audiences)

Facebook-markkinoinnin yksi parhaista ominaisuuksista on erittäin huonosti tunnettu ja aivan alihyödynnetty. Tämä kaksoisolentokohderyhmä eli ”Lookalike audiences” on osoittautunut erittäin toimivaksi Facebook-markkinoinnin työkaluksi, kun tavoitellaan tuotteistasi tai palveluistasi mahdollisesti kiinnostuneita ihmisiä. Mikä on kaksoisolentokohderyhmä Kaksoisolentokohderyhmällä tarkoitetaan joukkoa ihmisiä, jotka muistuttavat läheisesti sellaisia ihmisiä jotka jo tykkäävät Facebook-sivustostasi tai vierailevat verkkosivuillasi. Facebook kerää tiedot sinun ryhmästäsi ja […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Facebook-markkinoinnin yksi parhaista ominaisuuksista on erittäin huonosti tunnettu ja aivan alihyödynnetty. Tämä kaksoisolentokohderyhmä eli ”Lookalike audiences” on osoittautunut erittäin toimivaksi Facebook-markkinoinnin työkaluksi, kun tavoitellaan tuotteistasi tai palveluistasi mahdollisesti kiinnostuneita ihmisiä.

Mikä on kaksoisolentokohderyhmä

Kaksoisolentokohderyhmällä tarkoitetaan joukkoa ihmisiä, jotka muistuttavat läheisesti sellaisia ihmisiä jotka jo tykkäävät Facebook-sivustostasi tai vierailevat verkkosivuillasi. Facebook kerää tiedot sinun ryhmästäsi ja etsii algoritminsä avulla samankaltaisia ihmisiä joille voit kohdistaa markkinointia.

Facebookilla on valtavasti tietoa siitä mistä ihmiset ovat kiinnostuneita ja miten he verkossa käyttäytyvät. Heillä ei ole siis ongelmaa tunnistaa minkälaisia ovat sinun tuotteistasi tai palveluistasi kiinnostuneet ihmiset.

Miten kaksoisolentokohderyhmä luodaan

Jotta voit luoda ryhmän täytyy sinulla olla ensimmäisenä kasassa ryhmä, minkä mukaan Facebook tekee kaksoisolentokohderyhmän. Yksinkertaisimmillaan voit luoda ryhmän Facebook-sivustosi tykkääjistä. Tällöin Facebook analysoi millaisen ihmiset ovat tykänneet Facebook-sivustostasi ja luo heistä profiilin, minkä mukaan sitten kaksoisryhmä tehdään. Tämän jälkeen voit kohdistaa uudelle ryhmälle markkinointia Facebookissa millimetrin tarkasti.

Toinen hyvä tapa on asentaa verkkosivullesi Facebook-remarketing koodi. Kun ihmiset vierailevat verkkosivullasi tallennat heidän selaimelleen evästeen jonka mukaan voit kohdistaa heille mainontaa Facebookissa. Mikä parasta voit luoda kaksoisolentokohderyhmän myös tästä joukosta. Tällöin Facebook analysoi millaiset ihmiset ovat vierailleet verkkosivustollasi ja tekee heidän kaltaisista ihmisistä toisen ryhmän joille voit kohdistaa mainontaa.

Yllä olevassa kuvassa on Suomen Digimarkkinointi Oy:n vierailijoista luotu kaksoiskohderyhmä, joille voidaan kohdistaa Facebook-markkinointia.

Kaksoiskohderyhmän avulla voit tunnistaa ihmisiä jotka ovat potentiaalisia asiakkaitasi, mutta eivät vielä ole löytäneet sinua.

Kaksoiskohderyhmän hyödyt

Tuotteesi ja palvelusi on suunniteltu ratkaisemaan jonkin ihmisen ongelman. Vaikka tunnemme olevamme hyvinkin erilaisia suhteessa toisiimme on samankaltaisilla ihmisillä hyvinkin samanlaiset tarpeet. Koska Facebook tuntee erittäin tarkasti millaisia olemme käyttäytymisemme perusteella voidaan meistä luoda tarkat profiilit mistä olemme kiinnostuneita. Kun Facebook vielä tietää minkälaiset ihmiset ovat sinun tuotteistasi kiinnostuneita on markkinoinnin täsmäase valmis.

Me olemme saaneet esimerkiksi omassa markkinoinnissamme erittäin hyviä tuloksia aikaiseksi kaksoisolentokohderyhmien avulla.  Sivustollemme tulleen henkilön hankintahinta on laskenut 200% sen jälkeen kun otimme kaksoisolentokohderyhmän aktiiviseen käyttöön. Saamme siis samalla markkinointipanostuksella neljä kertaa enemmän hyviä vierailijoita verkkosivustollemme, kuin ennen.

Tämä on kaikkien etu. Me saamme blogimme ja mainontamme esille niille ihmisille jotka ovat kiinnostuneet digitaalisesta markkinoinnista ja ihmiset saavat heitä kiinnostavaa markkinointia nähtäväkseen. Kun olette vielä testanneet mikä mainonta on ihmisten mieleen Facebookissa ovat tulokset parantuneet todella paljon.

Olemme näkyvillä niille jotka ovat potentiaalisia asiakkaitamme ja kiinnostuneita tuotteistamme

Voit luoda erittäin tarkkoja kohderyhmiä

Se miten tarkasti teet kohderyhmiä on sinun valintasi. Voit luoda kohderyhmiä yksittäisistä tuotteista kiinnostuneista ihmisistä, tuoteryhmästä kiinnostuneista ihmisistä tai verkkosivustosi vierailijoista yleisesti. Ensimmäisenä sinun tulee miettiä onko tuotteella spesifi ostajakunta.

S-ryhmä tuskin tekee kohderyhmää sen mukaan kuka on vieraillut heidän prisman verkkokaupassa. Heille on järkevämpää luoda kohderyhmiä sen mukaan ketkä ovat kiinnostuneita tietyistä tuotteista. Tällöin voidaan markkinointia kohdentaa tarkasti kohderyhmälle ja tuloksetkin ovat paljon parempia.

Ota käyttöön!

Suosittelen kaikille yrityksille tämän ominaisuuden kokeilemista. Facebook-markkinointia voidaan tehdä erittäin tarkasti ja juuri sellaisille ihmisille jotka ovat potentiaalisia asiakkaita sinun yrityksellesi. En tiedä yhtäkään yritystä, joka ei olisi kiinnostunut tavoittamaan uusia asiakkaita jotka muistuttavat läheisesti niitä ihmisiä jotka ovat jo kiinnostuneita yrityksen tuotteista.

Kustannukset eivät ole korkeita ja markkinoinnin kohdistettavuus Facebookin avulla erittäin tarkkaa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää