Ajatuksena web-analytiikassa on se, että tiedon/datan kerääminen on vasta ensimmäinen askel kohti verkkosivustosi kävijöiden ymmärtämistä. Tavoitteiden määrittäminen Google Analyticsiin, on varmaankin koko konfigurointiprosessin tärkein osuus, koska se auttaa sinua mittaamaan menestyksesi.
Mitä pystyt Google Analytics tavoitteilla seuraamaan
- Kävijät jotka lataavat dokumentteja. (esitteitä, white paper, hinnastot)
- Kävijät jotka tutkivat tiettyjä sivuja tai tietyn osion sivuja. (työpaikat, hinnasto, erikoistarjoukset, yhteydenottosivut)
- Kävijät jotka täyttivät lomakkeen. (Sisäänkirjautuminen, palautelomake, tilaus)
- Kävijöiden vuorovaikutus sivustosi kanssa. (Kommentti blogiin, kyselyn täyttäminen, foorumiin kirjoittaminen, sisällön lataaminen sivustolle, sisällön arviointi)
- Kävijöiden vierailujen kynnysarvot. (Sivustolla x määrä sekunteja, katseli yli 5 sivua)
Myynti sivustolla:
- Tapahtumat. (onnistunut kauppa, kaupan epäonnistuminen)
- Kävijä joka saapuu sivustosi myyntiosioon. (Lisäävät jotain ostoskoriin, menevät kassalle, käyttävät tarjouskoodin)
Tavoitteen määrittäminen
- url-osoite aina ilman domainia, me emme siis lisää eteen https://www.digimarkkinointi.fi, vaan kohde alkaa kohdasta, missä domain loppuu, eli /kiitos-yhteydenotosta.
- Kiitossivulle, ei tule päästä mitään muuta kautta, kuin täyttämällä ja lähettämällä lomakkeen. Google laskee tulokseksi aina sen, kun sivu ladataan. Jos sinne pääsee muuta reittiä, ei tulosseuranta pidä enää paikkaansa.
Paina vielä vahvista tavoite ja näet toimiiko tavoite (jos lomake on ollut käytössä jo aiemmin).
Lopuksi klikkaa ”luo tavoite” ja näin pystyt raporteissa seuraamaan, mistä kanavista ja milloin yhteydenottosi tulevat.
Erilaisia poikkeuksia on sitten vaikka kuinka paljon, jos sinulla on mielestäsi poikkeava tilanne tavoiteseurannan asentamisessa, kysy kommenteissa neuvoa ja katsotaan jos kirjoitamme siitä ohjeen blogiin?
Haluatko kehittää Google Analytics -seurantaasi?
Google Analyticsin tuntemuksemme on vahva. Tarjoamme sinulle analytiikkatyökalujen osaamisemme yhdistettynä harvinaisen hyvään ymmärrykseen liiketoiminnasta ja markkinoinnista. Osaamisemme ja sinun asiantuntijuutesi avulla rakennamme yrityksellesi mittarit, joita ymmärrät ja jotka mittaavat oikeita, liiketoimintasi kannalta olennaisia asioita.