• Markkinointi

Yrityksen asiakaspalvelu verkossa. Miten asiakkaasi sitä arvioivat?

Tämänkertainen blogi juontaa juurensa oman gradu-tutkielmani tekoon yliopistolle. Vaikka tieteelliset artikkelit ovat joskus kaukana tosielämän markkinoinnista olen silti sitä mieltä että tieteellinen tutkimus hakkaa useimmiten ”mutu” julkaisut 100-0. Zeithalm ja kumppanit tutkivat 2000-alkupuoliskolla ahkerasti mitkä ovat tärkeitä tekijöitä ihmisille, kun he arvioivat palvelun laatua verkkoympäristössä. Olethan sinäkin miettinyt nämä asiat? 1.     Sisältö Verkkosivustosi tärkein ominaisuus […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Tämänkertainen blogi juontaa juurensa oman gradu-tutkielmani tekoon yliopistolle. Vaikka tieteelliset artikkelit ovat joskus kaukana tosielämän markkinoinnista olen silti sitä mieltä että tieteellinen tutkimus hakkaa useimmiten ”mutu” julkaisut 100-0.

Zeithalm ja kumppanit tutkivat 2000-alkupuoliskolla ahkerasti mitkä ovat tärkeitä tekijöitä ihmisille, kun he arvioivat palvelun laatua verkkoympäristössä. Olethan sinäkin miettinyt nämä asiat?

1.     Sisältö

Verkkosivustosi tärkein ominaisuus on sen sisältö. Teksti mitä ihmiset sivustoltasi lukevat on erittäin tärkeä ja vielä tärkeämpää että pidät sivustosi sisällön ajan tasalla. Verkossa näkee aivan liikaa sellaisia sivustoja, mitkä ovat päivittämättä vaikka edustavatkin toimivaa yritystä. Annat erittäin jämähtäneen kuvan yrityksestäsi jos verkkosivuston päivittäminen on jäänyt ja tieto sivuillasi vanhentunutta. Lisäksi uusien asiakkaittesi on mahdotonta arvioida onko yrityksesi yleensä toiminnassa enää.

Lisäksi sivustosi sisällön tulisi olla

  • Helposti ymmärrettävää
  • Tarkasti kuvailevaa
  • Hintojen selkeitä
  • Lukijan kannalta kuvattua (mikä on lukijan syy lukea sisältösi)

 

Tuotteet, palvelut ja käyttötavat muuttuvat nopeasti. Muistathan päivittää ne myös verkkosivuillesi. Hyvin harva yritys pysyy niin samanlaisena vuodesta toiseen että verkkosivustosi tekstit voisivat olla samat pitkän aikaa.

Ota siis kuluvan viikon aikana tunti aikaa kalenterista ja tarkista onko sivustosi tekstit ajankohtaisia.

2.     Verkkosivustosi tulee olla helppo käyttää.

Jotta ihmiset tykkäävät asioida verkkosivustollasi on sen tietenkin oltava käytettävyydeltään ensiluokkainen. Huonosti suunniteltu sivusto ajaa käyttäjän pois, nopeasti.

Oletko muuten miettinyt miten paljon mobiililaitteilla sivustollasi jo käydään?

Meidän verkkosivustolla lähes puolet käyttäjistä surffaa puhelimella tai tabletilla. Tänä päivänä on ensiarvoisen tärkeää että sivustosi skaalautuu myös mobiililaitteille. Sivuston käytettävyydessä ei tarvitse olla suurikaan ongelma, kun ihmiset turhautuvat ja vaihtavat verkkopalvelua.

Käytettävyyden testaamiseen on olemassa vielä oma ammattikuntansa jotka analysoivat verkkosivustosi käytettävyyden jos et itse ole aiheeseen perehtynyt

3.     Yksityisyys ja turvallisuus

Liikkuuko sivustosi kautta henkilötietoja tai rahaa? Onko sinulla kanta-asiakasjärjestelmä? Henkilökohtaisten tietojen käsittely ja sen tietoturvallisuus on verkossa asia, mikä kiinnostaa ihmisiä. Koska hyvin harva ihminen osaa itsenäisesti arvioida verkkosivuston luotettavuutta täytyy sinun antaa ihmisille muita tapoja luottaa sivustoosi.

Tyypillisin tapa muodostaa luottamusta yrityksen ja ihmisten välillä on antaa yritykselle kasvot eli henkilöt jotka ovat toiminnan takana. Lisäksi fyysisen toimipisteen yhteystiedot antavat ihmisille luottamusta siihen, että toiminnan takana on oikea ja rehellinen yritys.

4.     Sivuston ulkoasu

Sivuston ulkoasu on erittäin läheisessä suhteessa käytettävyyteen, mutta vaikuttaa myös ihmisten halukkuuteen käyttää verkkopalveluasi. Tästä on olemassa lukuisia tutkimuksia millainen layout miellyttää ihmisiä ja miten kuvien tulisi sijoittua siihen.

Tärkeintä on kuitenkin että pidät sivustosi selkeänä ja että ihmiset pystyvät nopeasti etsimään haluamansa tiedon sivustoltasi.

5.     Ihmisten tyytyväisyys palveluun

Tyytyväisyys muodostuu silloin kun ihmiset saavat odotustensa mukaista palvelua. Nämä odotukset muodostuvat sivustosi tiedoista, joiden perusteella asiakkaasi odottavat saavansa tietyn tasoista palvelua. Mitä ikinä verkkopalvelusi avulla myytkään pidä huoli siitä, että toimitat sen lupaamasi tasoisena.

Palvelulupauksia on monen tasoisia ja aina välillä on hyvä kysyä asiakkailta miten tyytyväisiä he ovat.

Oletko onnistunut välittämään oikean tasoisen kuvauksen palvelustasi ihmisille ja tekemään heistä uskollisia asiakkaitasi. Sehän meidän kaikkien tavoite on.

Summasummarum

Nyt oltiin taas perusasioiden äärellä. Nämä ovat kuitenkin niitä asioita minkä päälle liiketoiminta verkossa tulee rakentaa.

Jos olet kiinnostunut aiheesta enemmän niin suosittelen lukemaan artikkelin johon tämä teksti perustuu. Se on erä maailman viitatuimmista tieteellisistä julkaisusta Internet palveluiden osalta ja aina yhtä ajankohtainen.

Zeithalm, V., Parasurama, A. & Malthora, A. 2003. Service Quality Delivery  Through Web Sites: A Critical Review of Extant Knowledge. Journal of the Academy of Marketing Science. 30 (4) 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelemme ...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää