• Analytiikka ja mittaaminen

Google Analyticsin käyttö – perusteet ja ohjeet

Google Analytics on yksi markkinoinnin mittaamisen tärkeimmistä työkaluista. Näillä ohjeilla hyödynnät Google Analyticsin tarjoamaa tietoa entistä paremmin markkinoinnissasi.

SDM logo

Digimarkkinointi

Me Suomen Digimarkkinoinnilla teemme dataan perustuvaa markkinointia. Tämän ytimessä on Google Analyticsin käyttö verkkosivuliikenteen mittaamiseen. Tämä blogiteksti ohjeistaa Google Analyticsin käyttöön, perusteisiin ja ohjeisiin eli löydät apua siihen, mitä kaikkea Google Analyticsistä löytyy ja millaisiin kysymyksiin voit Google Analyticsistä löytää vastauksia. 

Google Analytics on Googlen tarjoama analytiikkatyökalu verkkosivuille, joka mittaa verkkosivun kävijävirtaa, sen laatua sekä käyttäytymistä verkkosivuilla. Mikä parasta, Google Analytics on täysin ilmainen työkalu, joten sinulla ei ole mitään syytä olla ottamatta tätä työkalua käyttöösiAni harvoin löydämme enää yrityksiä, joilla ei ole minkäänlaista kävijäliikennedataa verkkosivuiltansa. 

Ennen kuin uppoudumme Google Analyticsiin, on hyvä muistuttaa, että jokaisen itseään kunnioittavan markkinoijan kannattaa lisätä Google Analytics verkkosivuille mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Suosittelemme tätä vahvasti, sillä Google Analytics ei pysty keräämään dataa jälkeenpäin, vaan Google Analyticsiin tallentuu liikennettä vain sen asennuksesta eteenpäin. 

Jos tarvitset apua Google Analyticsin asennukseen, löydät apua täältä. 

Pääset kirjautumaan Google Analyticsiin menemällä selaimella www.analytics.google.com sivulle ja kirjautumalla sisään tunnuksilla, joilla on pääsy verkkosivun Google Analyticsiin. 

Google Analyticsin käytön perusteet 

Tässä vaiheessa sinulla olisi siis hyvä olla asennettuna Google Analytics muutamaa kuukautta aikaisemmin, jotta saat katsauksesta mahdollisimman paljon irti. 

Aloitetaan perusnavigaatiosta, joka näyttää seuraavanlaiselta. Käydään kaikki kohdat yksi kerrallaan läpi ja tutkitaan mihin kaikkeen eri osiot soveltuvat. 

Home-näkymästä pääset näkemään yleisen katsauksen sivustoon, sen kävijöihin, reaaliaikaiseen kävijävirtaan sekä moneen muuhun yleiseen analytiikan mittaukseen liittyvien asioihin. Home-osiosta näet pienen yleisen tason vilkaisun kaikista analytiikan osa-alueista. Tämä saattaa riittää jo monelle tiedoksi siitä, missä mennään, mutta jos haluaa pureutua tarkemmin Google Analyticsin saloihin, kannattaa matkaa jatkaa syvemmälle. 

Customisation-kohdasta voit kustomoida omia raportteja tai dashboardeja omien tavoitteidesi mukaan 

Real-time ominaisuus taas kertoo nimensä mukaisesti sivuston käytöstä reaaliaikaisestiOsiosta pääset tarkastelemaan verkkosivujesi käyttöä esimerkiksi siitämistä liikenteen lähteestä kävijäliikenne on verkkosivuille saapunut ja mistä päin maailmaa tällä hetkellä sivuilla oleva liikenne on. Näkymää voi myös käyttää hyödyksi esimerkiksi testatessa laukeavatko Google Analyticsiin asennetut tapahtumat halutulla tavalla.  

Audience / Yleisö, kertoo verkkosivujesi kävijöistä (lähes) kaiken 

Yleisöistä saat tarkkaa tietoa siitä, ketkä verkkosivuilla ovat käyneet. Tietoa on helppo jalostaa siihen, ketkä ovat verkkosivujenne pääasiallista kävijäkuntaa ja hyödyntää tietoa esimerkiksi sosiaalisen median markkinoinnin kohdennuksissa tai Google Ads kampanjoiden yleisöissä. Lisäksi hakusanamainonnassa voit hintatarjota klikeistä pääasialliselle käyttäjäkunnalle enemmän kuin muille potentiaalisille asiakkaille. 

Löydät yleisöosiosta vastauksen ainakin näihin kysymyksiin: 

  • Mitä kieltä verkkosivukävijäsi puhuvat? 
  • Mistä maasta he tulevat? 
  • Mistä kaupungista he tulevat? 
  • Millä selaimella he surffaavat? 
  • Mikä on kävijän käyttöjärjestelmä? 
  • Mikä on kävijän palveluntarjoaja? 

Acquisition / hankinta eli verkkosivujen kävijäliikenteen lähteet 

Mistä liikenteen lähteistä verkkosivukävijät ovat?  

Hankintaosio (Acquisition) kertoo vastauksen tähän kysymykseen.  

Aluksi Acquisition -osiota kannattaa lähteä tutkimaan All Traffic kohdasta, jossa pääset tarkemmin tutkimaan verkkosivujen liikenteen kanavia (Channelssekä liikenteen lähde ja tulotapa osioita (Source ja Medium), jossa pureudutaan hieman syvemmälle eri lähteisiin. Listausta ymmärtääksesi sinun täytyy kuitenkin tietää muutama yleinen liikenteen lähteeseen viittaava sana.  

 

Organic Search / Orgaaninen liikenne
 Paid Search / Maksettu liikenne
 Direct / Suora liikenne
 Referral / Viittausliikenne
 Social / Sosiaalinen verkosto
 
Googlen ilmaiset hakutulokset.
 Googlen maksetut hakutulokset
 Kirjanmerkit tai suoraan osoitekenttään kirjoitettu www-osoitesekä tunnistamaton liikenne.Linkit muilta sivuilta omaan www-osoitteeseen.
 Facebook, LinkedIn, Instagram jne. 

 

Kun olet tunnistanut liikenteen lähteet, saat seuraavista palkeista selville tarkemmin liikenteen määrän:  

  • uusien verkkosivukävijöiden määrän 
  • sessioiden lukumäärän sekä  
  • liikenteen käyttäytymisen analytiikkapisteet; poistumisprosentin (bounce rate), sivut per sessio lukumäärän keskiarvona sekä keskimääräisen session ajan.  

Lisäksi pääset vertailemaan konversioiden määriä sekä konversioprosenttia eri liikenteen lähteistä, mikä auttaa sinua tekemään parempia markkinointipanostuksia käytössä olevissa euroillasi. Esimerkiksi, jos huomaat, että jostain kanavasta tulee keskimäärin parempaa ja relevantimpaa liikennettä kuin toisesta, voisi olla järkevämpää siirtää markkinointibudjettia kanavasta toiseen. 

 

Behaviour / Käyttäytyminen eli verkkosivukävijöidesi käyttäytyminen verkkosivuilla 

Käyttäytymisraportti kertoo mitä kävijät sivustollasi tekevät. Löydät vastauksen seuraaviin kysymyksiin: 

  • Mitkä ovat sivuston suosituimmat sivut kävijämäärien mukaan? Mikä tekee näistä sivuista suosituimmat. Voisitko kenties monistaa sivua myös muihin verkkosivustosi aihekokonaisuuksiin?  
  • Suosituimmat laskeutumissivut (sivut, joilla sivustoosi saavutaan) Miten eri laskeutumissivut ovat toimineet? Onko jokin laskeutumissivu tuonut parempia tuloksia kuin toinen?  Voitaisiinko laskeutumissivua hyödyntää paremmin markkinoinnissa?  
  • Suosituimmat poistumissivut (miltä sivuilta sivustoltasi poistutaan), Voitaisiinko tätä sivua parantaa jollain tavalla? Esimerkiksi uusimalla sivua niin, että kävijä löytää tiensä eteenpäin toisiin häntä mahdollisesti kiinnostaviin sisältöihin. 

Conversions / Konversiot eli verkkosivuilla toivotut toimenpiteet 

Konversiot määritetään Google Analyticsiin etukäteen esimerkiksi toisella Googlen ilmaisella työkalulla nimeltänsä Google Tag Managerjonka avulla konversioseurannan asentaminen verkkosivuille on tehty melko helpoksiJos sinulla ei ole vielä yhtäkään konversiota asennettuna Google Analyticsin suosittelen lukemaan lisää konversioseurannasta sekä Google Tag Managerista täältä. 

Jos sivuille tuodaan liikennettä eri liikenteen lähteistä esimerkiksi maksetun sosiaalisen median ja hakukonemarkkinoinnin kautta, voidaan konversioita määrittämällä ja tarkastelemalla nähdä tuovatko sivut niin sanotusti toivottuja tuloksia eli konversioita.  

Yleisimmät mitattavat konversiopisteet, jotka löytyvät lähes jokaiselta sivulta, jotka tavoittelevat asiakkaita, ovat puhelinnumero- sekä sähköpostiklikkaukset ja yhteydenottolomakkeen lähetykset. Tässä tuleekin heti mieleen yleisesti kysytty kysymys, että miksi tarvitsen Google Analyticsin seuraamaan dataa, kun tiedän puhelujen lukumäärän sekä sähköpostia laittaneiden sekä lomakkeiden lähetykset omasta takaa.  

Vastaus kysymykseen on, että Google Analyticsin avulla saat tietää tarkemmin, mitä kautta yhteyttä ottanut asiakas sivustolle tuli, kuinka monta sivua hän ennen konvertoitumistaan selasi ja niin edelleen. Markkinoijan on vaikeampi pysyä itse perässä liidiluvuissa tai lähes mahdotonta saada tietää, mistä markkinointikanavasta kävijä on konvertoitunut tai miltä laskeutumissivulta toivottu toimenpide on saavutettu.  

Verkkokaupoilla konversioista löytyy vielä oma osionsa nimittäin Ecommerce seuranta, eli pääset seuraamaan verkkokauppaostojasi myös Google Analyticsissä ja tarkastelemaan, mistä liikenteen lähteestä saat eniten kauppaa. 

Lue lisää verkkokaupoille suunnatusta markkinoinnista: Onko verkkokauppasi analytiikka ajan vaatimassa kunnossa?  

Muista kuitenkin ottaa huomioon konversioiden attribuutiomallinnus. Google Analytics antaa kunnian konversioista viimeiselle liikenteen lähteelle ennen konversiota kun taas Google Adsissä voimme tarkemmin määritellä kuinka konversiot arvotetaan. 

Pääset lukemaan lisää attribuutiomallinnuksesta linkin takaa: Attribuutiomallinnus: anna arvo konversioista niille kanaville, joille se kuuluu 

Google Analytics ja GDPR

Google Analytics kerää verkkosivuliikenteen dataa evästeiden kautta. Ota huomioon nykyinen GDPR-asetus ja sen kiristynyt tulkinta. Lue lisää GDPR:stä ja sen tulkinnasta lisää: GDPR ja evästeet.

Yhteenveto 

Google Analytics on yksi markkinoinnin mittaamisen tärkeimpiä työkaluja. Sen avulla keräät verkkosivuiltasi dataa ja sen avulla teet parempia markkinointipäätöksiä. Google Analyticsin avulla muun muassa näet, kuinka monta kävijää verkkosivuillasi vierailee, mistä lähteestä kävijä on sinne saapunut ja kuinka kauan kävijä sivuilla vierailee mainitsemattakaan jokaiselle yritykselle elintärkeää konversiodataa. 

Hyödynnä Google Analyticsin tarjoama data tehokkaasti omissa markkinointitoimenpiteissä muun muassa seuraamalla kävijäliikenteen lähteitä ja siirtämällä markkinoinnin kanavakohtaista painopistettä. Lisäksi tutkimalla verkkosivujesi parhaiten konvertoituvia laskeutumissivuja ja ohjaamalla liikennevirtaa näille laskeutumissivuille tehostat sisältömarkkinointisi toimia – unohtamatta uusia konversiopisteitä tehostaaksesi dataan perustuvaa markkinointia.  

Google Analyticsin käytössä ota huomioon myös, että tavoitteena ei ole pelkästään datan kerääminen vaan datan hyödyntäminen markkinoinnissa. 

Jos sinulla tai yritykselläsi on halua kehittää Google Analyticsin parempaa hyötykäyttöä, otathan meihin yhteyttä täältä. 

Kun haluat oppia lisää markkinoinnista Googlen avulla, lataa maksuton Google Ads –oppaamme! 

→ Lataa opas

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää