• Facebook

Miksi yrityksesi Facebook-julkaisusi eivät näy? Miten tavoitat enemmän asiakkaitasi ilmaiseksi.

Yrityksillä on ongelma. Facebookissa julkaistu materiaali ei tavoita enää asiakkaitasi läheskään samalla tavalla kuin ennen. Miksi ja miten parantaa näkyvyyttä?

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Yrityksillä on ”ongelma”. Facebookissa julkaistu materiaali ei tavoita enää asiakkaitasi läheskään samalla tavalla kuin ennen. Mari Smith oli blogissaan kertonut heinäkuussa miten vain 6% asiakkaista näkee Facebook päivityksesi ja 94% jää näin tavoittamattomiin. On hyvinkin mahdollista että Facebook kiristää algoritmin niin tiukaksi että yhä pienempi osa potentiaalisista asiakkaista näkee päivityksesi ilman että sijoitat euroakaan näkyvyyteen. Vielä kuitenkin se on mahdollista.

Miksi julkaisusi eivät näy

Facebookilla on valttikortti tähän. Se on julkaisujen määrä. Keskimääräisellä Facebook-käyttäjällä on 338 kaveria, mikä laskennallisesti tarkoittaa että Facebookilla on mahdollisuus näyttää 1500-15000 erillistä julkaisua käyttäjälle kun hän kirjautuu Facebookkiin. Tähän Facebook on vielä rakentanut Edgerank algoritmin mikä laskee jatkuvasti mitä julkaisuja jokaiselle käyttäjälle kannattaa näyttää. Jos sinua kiinnostaa perehtyä tarkemmin miten Edgerank toimii voit tutustua siihen esimerkiksi täällä. Käytännössä se laskee kolmea tekijää

  • käyttäjän läheisyyttä julkaisijaan (kuinka usein käyttäjä on toiminut julkaisun perusteella)
  • viestin painoarvoa (millainen on julkaisutyyppi ja mistä käyttäjä tykkää)
  •  ajankohtaa jolloin julkaisu tehdään ja kauanko julkaisusta on aikaa. (Mitä vanhemmaksi julkaisu käy sitä vähemmän se näkyy)

Ei ole mitenkään sattumaa että yritysten julkaisut näkyvät huonommin, kuin yksittäisten ihmisten julkaisut. Se on tapa saada yrityksiä sijoittamaan rahaa näkyvyyden parantamiseen.

Miten parantaa julkaisun näkyvyyttä

Tähän on käytettävissä useampi hyvä kikka jota sinun tulee kokeilla. Tuloksia analysoimalla sitten näet mikä toimii sinun kohderyhmääsi. Kokeiltavan arvoisia ovat esimerkiksi:

  • Aamulla julkaisu (Suurin osa käyttäjistä katsoo Facebookkia heti aamulla ensimmäisenä, mutta silloin julkaistaan myös vähinten materiaalia. Näyt siis paremmin)
  • Julkaisujen määrän vaihtelu (Välillä enemmän ja toisinaan vähemmän. Ennen todella tärkeää päivitystä neuvon pitämään muutaman päivän tauon.)
  • Lyhyt viesti. (Ole julkaisussasi ytimekäs ja nopeasti ymmärrettävä. Ihmiset käyttävät Facebookkia nopeammin kuin uskotkaan)
  • Monen tyyppisiä julkaisuja (Jotkut käyttäjät tykkäävät linkeistä, toiset taas kuvista ja kolmannet pelkästä tekstistä. Edgerank laskee myös julkaisutyypin ja näyttää erilaisia julkaisuja eri henkilöille)
  • Älä pyydä tekemään jotain. (Hyvä julkaisu saa kyllä tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja joten sinun ei tarvitse sitä erikseen pyytä aina)
  • Facebook-sivusi teema. (Sinulla on Facebook-sivu ja sinulla pitäisi myös olla mielessä mitä sillä kannattaa julkaista. Pysy aihepiirissä äläkä poukkoile niin saat paremmin sitoutuneen seuraajakunnan)

 

Valmistaudu tulevaan

Fakta on kuitenkin se että Facebook on jatkuvasti kiristänyt ja tulee kiristämään yritysten julkaisujen näkyvyyttä entisestään. Eihän meistä kukaan oikeasti edes kuvitellut että ilmaista markkinointia on olemassa?  Testailemalla edellä mainittuja asioita opit miten tavoitat parhaiten asiakkaasi nyt ja tulevaisuudessa tiedetään tarkemmin minkälaisia julkaisuihin markkinointibudjettia kannattaa sijoittaa. Facebook tulee olemaan osa markkinointiasi joten turha on säikähtää siihen käytettyjä euroja.  Ne voidaan käyttää Facebookissa erittäin tehokkaasti.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää