• Google Ads

Google Adwords ja Arvonlisävero (ALV)

Miten Google AdWords ja arvonlisävero käyttäytyvät yhdessä. Tästä saamme paljon kyselyitä sekä asiakkailta, että asiakkaidemme kirjanpitäjiltä.

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Miten Google AdWords ja arvonlisävero käyttäytyvät yhdessä. Tästä saamme paljon kyselyitä sekä asiakkailta, että asiakkaidemme kirjanpitäjiltä. Varmasti kysymys askarruttaa monia yrittäjiäkin.

Google AdWords laskutus ja Alvit

Oletetaan siis, että yrityksesi osoite sijaitsee Euroopan unionissa ja on näin arvonlisäveron alainen.

Sinulla on AdWords-tiliä perustaessa kaksi vaihtoehtoa laskutusasetuksissa:

  1. Valitsit laskutusasetuksista ”kyllä” tätä AdWords-tiliä käytetään yritystarkoituksiin ja syötät oman VAT tunnuksesi (FI+y-tunnus ilman väliviivoja). Tällöin Googlen toimesta mainoskuluissasi ei suoraan laskuteta arvonlisäveroa.
  2. Jos taas valitse edellä mainittuun kohtaan ”Ei”, lisätään adwords laskuihisi automaattisesti arvonlisävero Irlannin mukaan. (Googlen Euroopan pääkonttori kun sijaitsee dublinissa)

Harvahan tiliä käyttää yksityisiin tarpeisiin, eli käytännössä kohta 1 pitää paikkansa suurimmassa osassa tilejä.

Kyseessä on yhteisöosto, jolla tarkoitetaan EU:n jäsenvaltioiden välistä kaupankäyntiä. Vaikka Google ei laskuta arvonlisäveroa, on sinun yrityksesi velvollisuus hoitaa arvonlisäveron maksaminen määränpäämaa-periaatteella.

Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksesi maksaa arvonlisäveron ja saa siitä arvonlisäverovähennyksen. Käytännössä yritykselle ei siis koidu mitään arvonlisäveron maksuja, mutta ei myöskään hyvityksiä. Ollaan siis +/- 0-tilanteessa.

Adwords-kulujen arvonlisävero vain ilmoitetaan kuukausittaisella kausiveroilmoituksella Verohallinnolle.

”Yhteisökaupan tiedot on ilmoitettava kausiveroilmoituksella ja arvonlisäveron yhteenvetoilmoituksella” kertoo verottaja.

Lisää aiheesta voit lukea verottajan sivuilta täältä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää