Referenssitarina

Innolux

Valaisinvalmistajan verkkokauppa kansainvälistyy digimarkkinoinnin keinoin

Innolux-tuotemerkin takana on suomalainen Innojok Oy, joka suunnittelee ja valmistaa laadukkaita valaisimia

Innoluxista on kasvanut nopeasti Suomen johtava valaisinyritys, jonka tuotteet ovat monelle skandinaavista tyyliä, ajatonta suunnittelua ja huippulaatua arvostavalle tuttuja.

Ostamisen siirtyessä entistä enemmän verkkoon myös perinteikäs valaisinvalmistaja on kohdannut uudenlaisia haasteita liiketoiminnassaan. Yrityksen johdossa digimarkkinointi nähtiin strategisesti merkittävänä painopistealueena, mutta yrityksen omat resurssit eivät mitenkään olisi riittäneet tuloksellisen digimarkkinoinnin tekemiseen. Näin ollen Innolux lähti etsimään asiantuntevaa kumppania digimarkkinoinnin tekijäksi.

Kumppanin valintaprosessissa Innoluxille oli tärkeää tavata työstä vastaava tiimi. Suomen Digimarkkinoinnin asiantuntijatiimeihin perustuva malli olikin yksi tekijöitä, joka muodostui merkittäväksi valinnassa. SDM:llä kukin asiantuntija erikoistuu tiettyyn digimarkkinoinnin kanavaan ja näin voimme tarjota asiakkaillemme markkinointitiimin, joka koostuu kunkin kanavan syväosaajista.

Innoluxin myynnistä iso osa tapahtuu jälleenmyyjien sekä btob-puolen suunnittelijoiden ja projektien kautta. Näin ollen jälleenmyyjien työtä lähdettiin tukemaan tehokkaalla brändimarkkinoinnilla digitaalisissa kanavissa. Innolux on ollut vahvassa kasvussa ja yhteistyön aikana yritys rikkoi ensimmäistä kertaa kuukausittaisessa kokonaismyynnissä 1 miljoonan rajapyykin.

Tärkein yhteistyölle asetettu tavoite on Innoluxin oman verkkokaupan kasvattaminen. SDM on ollut mukana luomassa verkkokaupalle kansainvälistymisen mallia ja olemme toteuttaneet mm. Ranskan markkinaan kampanjapilotin, jossa testattiin kirkasvalojen myyntiä ulkomaille.

Innoluxin strateginen tavoite on olla Euroopan johtava valaisinvalmistaja niin design-valaisimien kuin health-valaisimien osalta. Innoluxin markkinoinnin haasteena onkin ollut näiden teemojen yhteensovittaminen markkinoinnissa. Suomen Digimarkkinoinnin MRACE®-malli on osaltaan selkiyttänyt markkinoinnin kokonaisuutta.

Innojok Oy yrityksenä

Liikevaihto yli 5 miljoonaa euroa

Suomalainen verkkokauppa, joka tavoittelee kasvua myös kansainvälisesti Pohjoismaissa ja Euroopassa.

Valmistaa laadukkaita design-valaisimia, kirkasvalolaitteita ja punavaloja. Palvelee sekä jälleenmyyjiä, suunnittelijoita että kuluttajia.

Avainlippu- ja Design from Finland -merkit: tuotannosta yli 80 % suomalaista alkuperää.

Markkinoinnin muuttuminen aidosti dataohjatuksi on pitkä prosessi. Yhteistyössämme olemme olleet molemmin puolin realistisia sen suhteen. Tärkeintä on, että dataa ja sen myötä tietoa kertyy ja sitä analysoidaan jatkuvasti. Tästä on ollut huomattava apu markkinoinnin budjetoinnissa.

Verkkokauppabusiness ei ole helppoa, ja SDM:n asiantuntijatiimi on ollut meille erinomainen kirittäjä arjen keskellä. Voimme luottaa siihen, että hommat etenevät ja myös numeroiden valossa on menty oikeaan suuntaan. Oppimisprosessi on ollut palkitseva ja osaamme paremmin tehdä myös omia nostoja digikanavissa, jotka voimme yhdistää muuhun markkinointiimme.

Joni-Petteri Ikonen

Myyntijohtaja, Innolux

Tulokset

Yhteistyön ensimmäisen 8 kk aikana markkinoinnin automaatiossa olevat kohderyhmät ovat tehneet ostoksia
yli 53 000 € edestä

Klaviyo-automaatioiden avausprosentit
yli 60 %

Orgaanisen liikenteen kävijöiden määrä kasvanut
117 %

Google Ads ROAS
306 %

Facebookin ja Instagramin kautta ohjatun kävijäliikenteen klikkausprosentti
2,1 %

Yhden klikkauksen hinta keskimäärin
0,27 €

Ostajapersoonia puhuttelevat sisällöt MRACE®-mallin keskiössä

Yhteistyö Innoluxin kanssa aloitettiin kattavalla strategiatyöllä, jonka myötä yritykselle tehtiin hakusanatutkimus, ostajapersoonat ja sisältösuunnitelmat sekä sosiaalisen median strategia. Jatkuva sisällöntuotanto, kuten ostajapersoonien ostopolkujen eri vaiheisiin tuotetut artikkelit ovat Innoluxin digimarkkinoinnin keskiössä. Artikkeleiden lisäksi sivustolle on tehty myös ladattava opas (ACT, CONVERT), joka toimii liidimagneettina eri kanavissa.

Ennen Google Ads -mainonnan aloittamista määritettiin analytiikka ja mittaus kuntoon (MEASURE). Mainontaa aloitettaessa oli tärkeää saada mainokset optimoitua hyvälle tasolle, jotta saatiin tavoitettua REACH-vaiheessa potentiaalisia asiakkaita edullisesti. Google Ads -mainonnan edetessä jatkuvan optimoinnin tulokset ovat konkretisoituneet myynnin kasvuna ja parempana tuottona Shopping- ja hakuverkkomainonnassa. Dynaaminen uudelleenmarkkinointi (CONVERT) mahdollistaa, että tuotteet pysyvät kävijöiden mielessä vierailun jälkeenkin.

Markkinoinnin automaatioiden osalta rakennettiin verkkokaupan myyntiä tukevat Klaviyo-automaatiot (ACT, CONVERT), jotka palvelevat asiakasta ja tuovat jatkuvaa myyntiä. Kuukausittaisessa asiakaskirjeessä nostetaan esim. ajankohtaisia kampanjoita ja tarjouksia.

Sisältömarkkinointiin panostaminen on kannattanut, sillä viestien avaus- ja klikkausprosentit ovat olleet kokonaisuudessaan poikkeuksellisen hyviä. Se osoittaa, että sisältö toimii ja puhuttelee haluttuja ostajapersoonia.

Sähköpostimarkkinoinnin kohdeyleisöjä hyödynnetään myös sosiaalisen median kanavissa, jolloin voimme tehdä somen puolelle remarketingia sähköpostissa aktivoituvalle yleisölle. Tämä toimii hyvin esimerkiksi silloin, jos asiakas kiinnostuu sähköpostiviestistä ja klikkaa yrityksen sivuille, muttei vielä osta. Myöhemmin hänelle voidaan näyttää somessa CONVERT-vaiheen mainos tuotteesta, jolloin kiinnostuu lisää, päätyy jälleen sivuille ja lopulta tekee ostoksen.

Säännöllisten suunnittelu- ja sparrailusession avulla varmistetaan, että yhteistyö etenee strategisten suunnitelmien mukaisesti. Kun isot linjat ovat niin asiakkaalle kuin SDM:n tiimille selkeät, myös ketterälle reagoinnille jää aikaa. Näin kampanjoita voidaan säätää nopeasti, jos esimerkiksi tuotteiden saatavuudet muuttuvat.

Kun päätös yhteistyön aloittamisesta oli tehty, digimarkkinointimme käynnistyi vauhdilla. Saimme jo ensimmäisistä palavereista tiimin kanssa paljon irti ja avoin keskustelu on säilynyt koko yhteistyön ajan.

SDM:n asiantuntijat ovat aidosti kiinnostuneita toimialastamme ja kaikesta tekemisestä huomaa, että he haluavat todella auttaa meitä menestymään. SDM:n ketterä projektimalli ja modernit projektinjohtamisen työkalut ovat vaikuttavia, ja olen itsekin ottanut niistä paljon oppia, kuinka tehostaa työskentelyä myös yrityksemme sisällä.

Yhteistyömme sparrailusessioissa on rehellinen ja innostava ilmapiiri. Tuntuu, että olemme valinneet hyvän kumppanin. SDM:n tekeminen on yrityksemme arvojen mukaista ja myös tulokset puhuvat puolestaan.

Mika Jokiniemi

Kehitysjohtaja, Innolux

Yhteenveto

MRACE®-mallin mukaisella digimarkkinoinnilla on saatu lyhyessä ajassa hyviä tuloksia. Panostamalla kokonaisvaltaisesti kaikkiin MRACE®-mallin vaiheisiin ja palveluihin, Innolux sai digimarkkinoinnin tehokkaasti käyntiin suhteellisen pienillä omilla henkilöresursseilla.

ACT- ja CONVERT-vaiheisiin on nyt luotu toimiva funneli, joten seuraavaksi keskiöön nostetaan ENGAGE-vaihe eli nykyisten asiakkaiden sitouttaminen. Toinen keskeinen painopistealue yhteistyön syventyessä on verkkokaupan kansainvälistymisen tukeminen.

Jaamme SDM:n kanssa ymmärryksen siitä, miksi uusia sisältöjä pitää tuottaa jatkuvasti. Muun muassa tietosuojaan liittyvät muutokset ovat nostaneet yrityksen oman sisältömarkkinoinnin entistä tärkeämmäksi. Mitä lähemmäs asiakkaitaan yritys pääsee kiinnostavan sisällön avulla ja keitä markkinointiluvan antaneita yrityksen omalla sähköpostilistalla on, ovat loppupeleissä voittajia.

Joni-Petteri Ikonen

Myyntijohtaja, Innolux

Yhteistyö sellaisten asiakkuuksien kanssa, joissa pääsemme heti alusta lähtien toteuttamaan MRACE®-kokonaisuutta laajamittaisesti ovat kaikkein hedelmällisimpiä. Yhteistyön selkeät tavoitteet ja se, että yhdessä asiakkaan kanssa katsomme jatkuvasti eteenpäin, tukevat tätä entisestään. Asiakkaan konkreettiset liiketoiminnan tavoitteet ohjaavat toimintaamme ja voimme aidosti kasvattaa digimarkkinointia tulosten myötä. Datan kertyessä voidaan toimenpiteet pohjata vahvasti lukuihin. Se mahdollistaa myös uusia, go to market -pilotointeja digimarkkinoinnin keinoin. Tällainen jatkuvasti kehittyvä yhteistyö on erittäin innostavaa kaikille osapuolille. Etenkin kun kaiken lisäksi tuloksia syntyy!

Ilari Tervonen

Asiakasvastaava, CSO, Suomen Digimarkkinointi Oy