Referenssitarina

Sidoste

Kotimainen verkkokauppa myy varastoja tyhjiksi digimarkkinoinnin tuella

Sidoste halusi löytää kumppanin, joka moninkertaistaa digimarkkinointiin panostetut eurot

Sidosteen legendaarisia Terrieri-sukkia, asusteita ja vaatteita myydään lukuisten jälleenmyyjien sekä oman kivijalkamyymälän ja verkkokaupan kautta. Sidosteella haluttiin lisätä myyntiä omassa verkkokaupassa sekä tuoda lisää digitaalista palvelua ja kohtaamispisteitä sinne, missä kohderyhmät viettävät aikaa.

Suomen Digimarkkinoinnilla räätälöimme Sidosteelle MRACE®-mallin mukaisen digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuden, jolla vahva brändi pääsee oikeuksiinsa verkossa, ja jonka myötä asiakkaat löytävät huipputason tuotteiden pariin aiempaa helpommin. Määritimme Sidosteelle ostajapersoonat, sisältösuunnitelman sekä somestrategian ja käynnistimme tavoitteellisen digimarkkinoinnin, jolla kasvatamme verkkokauppamyyntiä mitattavasti.

Sidoste yrityksenä

Tamperelainen yli 75-vuotias kotimainen yritys neljännessä sukupolvessa.

Valmistaa laadukkaita sukkia ja vaatteita, joista tunnetuin on Terrieri-sukka.

Palkittu valtakunnallisella yrittäjäpalkinnolla.

Työllistää 36 henkilöä.

Liikevaihto 3,5 miljoonaa euroa.

Parasta on, että näen tuloksia konkreettisina lukuina. Yhteistyö on muuttanut käsityksiäni muun muassa sähköpostimarkkinoinnin tehokkuudesta. Saan SDM:ltä proaktiivisesti kehitysehdotuksia ja suosituksia siitä, mihin kannattaa milloinkin panostaa sekä toisaalta, missä paukkuja kannattaa vähentää. Kommunikointi on nopeaa, jouhevaa ja suoraa. SDM:n kanssa on aidosti tunne siitä, että teemme asioita yhdessä. Tarvittaessa saan nopeasti kiinni oikeat henkilöt.

Karoliina Pentikäinen

Marketing Manager, Sidoste Oy

Tulokset

Sosiaalinen media – mainosten klikkausprosentin kasvu
34 %

Klaviyo-sähköpostimarkkinointi -automaatioiden avausprosentti
60,1 %

Ads – konversioiden kasvu puolen vuoden aikana
+57,30 %

MRACE®-mallin avulla verkkokaupan ostopolku tehostuu

Määritimme Sidosteen tärkeimmät ostajapersoonat, eli sen, keitä digitaalisella markkinoinnilla tavoitellaan ja mitkä asiat ovat kyseisille kohderyhmille tärkeitä. Näin mainonta kohdennetaan juuri oikeille ihmisille heitä puhuttelevalla sisällöllä, jolloin se erottuu massasta ja tuo tuloksia.

Rakensimme Sidosteelle markkinoinnin automaatiot ja aloitimme säännöllisen sähköpostimarkkinoinnin. Klaviyo-järjestelmä valittiin siksi, että sopii hyvin yhteen Shopify-verkkokaupan kanssa. Markkinoinnin automaatio ei ole vain myyntiä kasvattava kanava, vaan myös viestintäväylä ja sitouttamisen keino asiakkaiden suuntaan. Niin sanotut terrieriklubilaiset ovatkin ahkeria lukemaan Sidosteen kirjeitä ja tekemään niiden suosituksista uusia ostoksia verkkokaupassa.

Kaikella markkinoinnilla tuetaan Sidosteen vuosikellon mukaisia tavoitteita. Ketterällä reagoinnilla myös tehostamme esimerkiksi kausituotteiden myyntiä ja uutuuksien lanseerauksia.

Sähköpostimarkkinointi on integroitu sosiaalisen median kanssa, jolloin voimme tehdä myös tehokasta ja kohdennettua uudelleenmarkkinointia esimerkiksi sen mukaan, millä listalla asiakas on, tai onko hän ostanut aiemmin. Näin mainonta on räätälöityä ja tuntuu henkilökohtaisemmalta. Google Ads tavoittaa kohderyhmät hakukoneessa eri ostopolun vaiheissa niin brändi-, tuote- kuin uudelleen markkinoinnin keinoin.

Minulle on todella tärkeää, että SDM tuntee digitaalisen markkinoinnin kentän todella laaja-alaisesti. Markkinointipäällikkönä minun ei tarvitse tietää syvällisesti kaikesta kaikkea, vaan saan asiantuntijaosaamisen SDM:n tiimiltä. Näin voin itse keskittyä kokonaisuuden hallintaan. Suosittelen Suomen Digimarkkinointia kaikille, jotka tunnistavat digitaalisen markkinoinnin hyödyt, mutta jotka eivät kerkeä tai osaa tehdä kaikkea itse parhaalla mahdollisella tavalla.

Karoliina Pentikäinen

Marketing Manager, Sidoste Oy

Yhteenveto

Sidosteen kaltaiselle verkkokaupalle on äärimmäisen tärkeää määrittää kohderyhmät ja ostajapersoonat mahdollisimman tarkkaan, jotta saamme käytettyä budjetin tehokkaasti. Hyvä pohjatyö on kantanut hedelmää. Koska kuluttajille suunnatussa verkkokaupassa kyseessä ovat verrattain pienet hankinnat, jotka eivät vaadi tyypillisesti pitkää harkinta-aikaa, pystymme tuottamaan sekä nopeita tuloksia että pitkän aikavälin kasvua digitaalisen markkinoinnin avulla. Samalla tunnistamme jatkuvasti kehityskohteita ja uusia mahdollisuuksia, ja tartumme niihin.

Sidosteen kaltaiselle verkkokaupalle on äärimmäisen tärkeää määrittää kohderyhmät ja ostajapersoonat mahdollisimman tarkkaan, jotta saamme käytettyä budjetin tehokkaasti. Hyvä pohjatyö on kantanut hedelmää. Koska kuluttajille suunnatussa verkkokaupassa kyseessä ovat verrattain pienet hankinnat, jotka eivät vaadi tyypillisesti pitkää harkinta-aikaa, pystymme tuottamaan sekä nopeita tuloksia että pitkän aikavälin kasvua digitaalisen markkinoinnin avulla. Samalla tunnistamme jatkuvasti kehityskohteita ja uusia mahdollisuuksia, ja tartumme niihin.

Ilse Grönfors

Ilse Grönfors

Asiakasvastaava, Queen of Sales, Suomen Digimarkkinointi Oy