Digitaalinen mittaamisen strategia

Digitaalinen mittaamisen strategia varmistaa, että mittaat oikeita asioita verkkopalvelun ja digitaalisten kanavien tuloksen maksimoimiseksi

Mittaamisen strategiassa liiketoiminnan tavoitteet jalostetaan yksittäisiksi metriikoiksi asti. Näin varmistetaan, että mittaatte oikeita asioita, joilla sekä todennamme tehtyjen toimien vaikutukset liiketoimintaan että optimoimme relevantin datan pohjalta niin verkkopalvelua kuin mainontaakin kohti parempia tuloksia.

Digimarkkinoinnin mittaussuunnitelma varmistaa yhdenmukaisen mittauksen

Mittausstrategia tarjoaa kehyksen verkkosivuston web-analytiikan konfiguraatiolle ja on erittäin oleellinen osa kokonaisvaltaista digimarkkinoinnin strategiaasi. Tämä ei tarkoita vain yksittäisiä lukuja tai kaavioita; se on ymmärryksen ja strategisen päätöksenteon työkalu. Strategian päätavoitteena onkin muuntaa liiketoiminnan tavoitteenne yksittäisiksi metriikoiksi asti ja erityisesti saada ymmärrys siitä, miksi mittaamme juuri näitä asioita.

Näin saat varmistettua, että digitaalisella mittaristolla mitataan liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamisen kannalta oikeita asioita. Tällöin voit luottaa siihen, että kun mittaristo kääntyy vihreälle, liikutte oikeaan suuntaan ison kuvan tavoitteiden kannalta. SDM:llä strategian toteutus tehdään aina yhteistyössä sinun kanssasi ja yhteistyömme varmistaa, että et ainoastaan ymmärrä mittareitasi, vaan myös opit hyödyntämään web-analytiikkaa tehokkaasti.

Measure on MRACE®-mallin perusta

Tavoitteet on kirkastettu kaikille sidosryhmille ja kaikkien web-analytiikasta saatavaa tietoa hyödyntävien henkilöiden tarpeet on huomioitu mittaamisen kokonaisuudessa

Mittaristo on linjassa liiketoiminnan tavoitteidenne kanssa:mittaatte oikeita asioita, jolloin myös saatte ohjattua kehitystoimenpiteitä tuloksellisempaan suuntaan datan avulla

Verkkosivuston erilaiset käyttäjäsegmentit on tunnistettu ja huomioitu analytiikan konfiguroinnissa

Saat tarkan ohjenuoran web-analytiikan tekniselle toteutukselle

Kasvata ymmärrystä yrityksesi asiakkaiden tarpeista ja käyttäytymisestä

SDM-Helsinki-toukokuu-2022

Strategia valjastaa datan kasvunne moottoriksi

Mittaamisen strategiassa selvitetään aina aluksi missä web-analytiikan osalta mennään tällä hetkellä ja tehdään kattava suunnitelma siitä, mitä jatkossa mitataan ja miksi. Mittaamisen strategia antaa tukevan pohjan koko mittaristolle, koska loppujen lopuksi analytiikan tekninen toteutus on vain niin hyvä, kuin taustalla oleva suunnitelma on.

Huomioimme digitaalisessa mittaamisen strategiassa kaikki MRACE® -mallin vaiheet. Tällöin varmistamme, että asiakkaanne koko digitaalinen polku on katettu mahdollisimman hyvin.

Mittaamisen strategiaan osallistetaan kaikki oleelliset sidosryhmät yrityksessänne. Näin saamme kokonaisvaltaisen kuvan siitä, ketkä kaikki yrityksessänne web-analytiikkaa käyttävät, mihin tarkoituksiin ja kuinka usein. Tämä auttaa rakentamaan web-analytiikan kokonaisuuden, joka tuottaa oleellista tietoa kaikille tarvittaville henkilöille.

Segmentointi parantaa verkossa syntyvää asiakaskokemusta

Mittaamisen strategiassa huomioidaan myös erilaiset asiakas- ja käyttäjäsegmentit. Voi olla, että yrityksenne verkkosivusto palvelee useita asiakasryhmiä, jotka on todennäköisesti tavoitteiden kannalta oleellista erotella toisistaan. Segmentointi onkin erittäin oleellinen osa web-analytiikkaa, sillä suuresta tietomäärästä harvemmin saadaan selkeitä kehityskohteita kaivettua, mikäli emme ymmärrä käyttäjäryhmiä ja sitä, miten heidän käyttäytymisensä poikkeaa toisistaan. Verkkopalvelu voi olla sekä sisäisiä että ulkoisia käyttäjiä varten ja käyttötarkoituksia voi olla monia: esimerkiksi myynti, rekrytointi, tiedottaminen, brändimielikuvan kehittäminen.

Oleellinen osa on myös teknisen ympäristön kartoitus: otamme huomioon yrityksessänne käytössä olevat järjestelmät, joista dataa tällä hetkellä saadaan ja suunnittelemme tarvittaessa myös sen, miten tiedot siirtyvät näiden välillä. Kun analytiikan tekninen implementointi toteutetaan strategian mukaisesti, jatkossa kerätystä datasta voidaan analysoimalla saada todellista liiketoiminnan hyötyä irti. Näin kehittämistoimenpiteet esimerkiksi verkkopalvelun ja markkinoinnin osalta ovat jatkossa aidosti dataohjautuvia.

Onpa tavoitteenne saada asiakkaat ostamaan tuotteita verkkokaupastanne tai kehittää brändimielikuvaa verkkosivujenne avulla, suunnittelemme mittaamisen tukemaan vahvasti näitä tavoitteita.

Workshopin avulla mittaristo on linjassa liiketoimintanne tavoitteiden kanssa

Suunnittelemalla mittariston liiketoiminnan tavoitteet, ostajapersoonat ja sidosryhmät huomioiden voimme varmistua siitä, että seurattava mittaristo tukee kokonaisvaltaisesti verkkopalvelunne ja markkinointinne kehittämistä.

Mittaaminen itsessään ei tuo lisäarvoa liiketoiminnallenne, jos mittaamalla saatavaa dataa ei hyödynnetä oikeilla tavoilla. Tämän vuoksi täytyy ymmärtää liiketoimintaa ja käyttää web-analytiikkaa sen päätavoitteiden edistämiseen. Mittaamisen suunnittelutyö tehdään yhdessä kanssasi workshop-toteutuksena. Tarkoituksena on koota tarvittavat sidosryhmät yhdessä keskustelemaan ja kartoittamaan tavoitteita, jotta mittaamisen kokonaisuudessa on myös huomioitu analytiikan käyttäjien erilaiset tarpeet.

Workshopissa selvitetään muun muassa seuraavat asiat: 

  • Liiketoiminnan, myynnin ja markkinoinnin sekä digipuolen tavoitteet ostajapersoonat huomioiden
  • Verkkopalvelun rooli ja ydintavoite
  • Analytiikan käyttäjät (sidosryhmät)
  • Tekninen ympäristö, jossa toimimme (kanavat ja järjestelmät)
  • Asiakas- ja käyttäjäsegmentit
  • Raportointitiheys ja -tarpeet

Tämän kaiken tiedon pohjalta määrittelemme relevantit tavoitteet MRACE®-mallimme vaiheisiin koko asiakkaasi ostoprosessin ja eri kanavat huomioiden. Tavoitteet pureskellaan aina yksittäisiksi mittareiksi asti. Strategia dokumentoidaan ja dokumenttiin määritellään tarkasti mittareiden lisäksi mittaamisen taksonomia (nimeämiskäytänteet ja mittaamisen logiikka) ja kampanjaliikenteen merkintä.

Pyydä tarjous

Pyydä tarjous web-analytiikan ratkaisuistamme: mittaamisen strategia, tekninen toteutus, datan visualisointi (dashboard) ja jatkuva web-analytiikan palvelu!

"*" näyttää pakolliset kentät

SUOSTUMUKSET*
SUOSTUMUKSET*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lue lisää

Lue, miten teemme markkinointia, joka tuo välittömiä tuloksia ja lisää brändinne vetovoimaa.

Blogi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa

    • Analytiikka ja mittaaminen

    Measure – Miksi mittaaminen on tärkein osa digimarkkinoinnin johtamista?

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikan trendit: fokuksessa uudet teknologiat, yksityisyys ja monikanavaisuus

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen

    Millainen strateginen merkitys web-analytiikalla on liiketoiminnalle?

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen

    Kuinka raportoit digimarkkinoinnin tuloksia johdolle?

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen

    Digitaalisen markkinoinnin mittaaminen MRACE® -mallin mukaisesti

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen

    Google Analytics 4:n attribuutiomallien hyödyntäminen ostopolkujen analyysissä

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Verkkokaupan Markkinointi

    Verkkokaupan mittarit – Huomioi ainakin nämä asiat mittaamisessa

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen

    Katsaus Google Analytics 4:n ensimmäiseen vuoteen ja tulevaan kehitykseen

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen

    Evästeseurannan uusi ohjeistus on julkaistu – Onhan evästekäytänteesi ajan tasalla?

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen

    Markkinoinnin dashboard ja sen tuomat hyödyt yritykselle

    Lue lisää